Френски учени откриха скица на голата Мона Лиза, за която се вярва, че е дело на Леонардо да Винчи
Голата картина, която притежава удивителна прилика с, може би, най-известната картина в света – “Мона Лиза”, беше открита във Франция и има предположения, че е направена от самия Леонардо да Винчи.
Учени от Лувъра в Париж, където се пази шедьовърът на Леонардо, разглеждат и анализират картината, която е рисувана с въглен и откриват множество прилики с “Мона Лиза”, която е едно от най-култовите произведения на флорентинския майстор.
Творбата се намира в Париж от 1862 г. насам и е част от огромната колекция на ренесансовото изкуство в музея Conde в двореца Шантили, северно от френската столица
Кураторите от музея смятат, че след един месец изследвания, проверки и множество тестовете, то те могат да потвърдят, че “картината е поне частично” създадена от Леонардо да Винчи.
“Скицата е изключителн качествена обработка и начинът, по който лицето и ръцете са представени е наистина забележителен. Това не е бледо или невзрачно копие “, каза куратор Матийо Делдик.
“Ние изследваме нещо, което е било създавано успоредно с “Мона Лиза” в края на живота на Леонардо “, добавя той. Това е почти сигурно подготвителна творба, която би послужила за основа на друга картина – творба на живописта, създадена посредством маслени бои”. Според специалисти е очевидно, че откритото произведение е тясно свързано с Мона Лиза.
Ръцете и тялото са почти напълно идентични с невероятния шедьовър на Леонардо да Винчи. Скицата е почти същият размер като Мона Лиза и малки дупки около фигурата намекват, че може е възможно картината да е била използвана за следване на формата на тялото върху бъдещо платно.
Специалист по реставрацията в Лувъра Бруно Мотин потвърди, че творбата датира от периода, в който Леонардо да Винчи е живял – началото на 15 век и че е произведението е с “много високо качество”. Неговите изследвания, подкрепени от множество колеги разкриват и доказват, че това не е копие на изгубен оригинал. Все пак той уточнява, че “трябва да останем разумни”, преди да определим картината окончателно за творба на Леонардо да Винчи, който почива във Франция през 1519 г.
“Върхът на рисунката, зоната близо до главата е създаден от автор с водеща дясна ръка. Леонардо е използвал основно лявата си ръка.”
“Това е работа, която ще отнеме известно време. Трудно е да се работи по творбата, защото е особено крехка”. Мотин отбелязва, че се надява самоличността на художника да бъде потвърдена в рамките на две години – навреме за изложба в “Шантили”, с която ще се отпразнува 500-годишнината от смъртта на Леонардо да Винчи.
Повече от 10 експерти анализираха картината през последните няколко седмици, като използваха различни технически, технологични и научни методи. Разследванията им са насочени към възможността да окрият дали рисунката е направена преди или след “Мона Лиза”, рисувана след 1503 г.
Картината, намираща се в “Шантили” първоначално е бил приписвана на тоскански майстор. Творбата е купена от Duc d’Aumale през 1862 г. за 7000 франка – значителна сума по онова време. Но по-късно у специалистите се породиха съмнения и те започнаха да смятат, че е по-вероятно картината да е дело или на Леонардо да Винчи или на човек работещ в студиото на художника.
Около 20 картини на “голата Мона Лиза” съществуват в колекции по целия свят, но за повечето е изключително трудно да се докаже авторството и периода на създаване.