„Нирвана“ започна изложбения сезон 10-те божи заповеди
За Любен Диманов, който на 20 септември т.г. откри своята поредна изложба в България, в галерия „Нирвана“, огромна изненада бе голямото количество хора – както колеги художници, така и тънки познавачи на живописта и творчеството му, които дойдоха да го поздравят и да му пожелаят нови успехи по време на вернисажа.

Извънстудиен портрет на художника Любен Диманов, направен на 20. 09. 2017 г. по време на вернисажа на неговата изложба „Дошло е време… и никога не е късно“, открита в галерия „Нирвана“
Изложбата, с която той представи новите си творения и с която колективът на галерия „Нирвана“ откри новия изложбен сезон 2017-18 г., маестрото е нарекъл с интригуващото заглавие „Дошло е време … и никога не е късно“, което определено издава нейния философски подтекст.

ЛЮБЕН ДИМАНОВ, Рисунка №3 (фрагмент), туш, хартия, провенанс – ателието на художника, естимейт € 800
Пред зрителите, които дойдоха да я разгледат в деня на откриването, бяха представени десет огромни живописни платна, всяко едно с „галерийни“ размери 200 х 200 см
Тематиката, която този път живописецът е избрал да пресътвори, е библейско-профетическа и засяга, както живописно-смислово, така графично-текстово 10-те божи заповеди. Това личи още от наименованията, с които ги е представил художникът, като се започне от първата „Аз съм господ…“, а по-нататък заглавията следват в авторско цитиране „Не си прави кумир…“, „Не изговаряй…“ и така до 10-та: „Не пожелавай дома на ближния си…“ като многоточието, което поставяме в този текст има своя аналог и върху картинната плоскост – всички платна, които изобразяват заповедите са номерирани и текстът върху тях е нанесен сякаш като върху черна дъска – с тебешир, а след това е и полуизтрит със суха гъба. По този начин майсторът на палитрата е постигнал и силното внушение, че както и да бъдат третирани заповедите си остават като универсалната константа, върху която се гради животът на праведника.

ЛЮБЕН ДИМАНОВ, „Не изговаряй…“ (фрагмент), маслени бои, платно, провенанс – ателието на художника, естимейт € 3 500
Освен 10 те огромни платна – общата им площ достига 40 кв.м – колкото на съвременна гарсониера, авторът повдига завесата и открива част от подготовката и проучването на темата – представени са и единадесет рисунки, които са вариация на различни библейски теми – като се започне от „Мадоната с младенеца“ (както се обозначаво този сюжетт в Западната иконография) и различни композиции с групови сцени, състоящи се от по една, две или три човешки фигури, представени в цял ръст.

ЛЮБЕН ДИМАНОВ, „Помни съботния ден…“ (детайл), маслени бои, платно, провенанс – ателието на художника, естимейт € 3 500
Най-характерно от неговата визуална стратегия е, че пред нас всъщност е един огромен декаптих (картина съставена от 10 части – това е собствено моето виждане и тълкуване на представеното)
Може да разглеждаме и представените картини като цикъл от десет платна понеже циклизиращите фактори, а също единството на персонажи, време и място е на лице, и това в определена степен подпомага тълкуването на този гигантски живописен опус на маестро Любен Диманов. В помещенията на галерия „Нирвана“ те са подредени като цикъл и могат да бъдат разглеждани като картини, всяка една от които, за себе си е напълно завършено произведение. Друга негова стратегма на представянето е, че това, което зрителят вижда, в никакъв случай не е илюстрация, която е тематично привързана към определен текст, записан в Скрижалите. Целта, която майсторът според мен великолепно е постигнал, е да се демонстрира процесуалността на узнаването – каква е спонтанната реакция на хората, които за пръв път се запознават с божественвото слово. Тук Любен Диманов се издига до мощни обобщавания на сцените и типологизация на представените образи и въплътените в тях реакции.

ЛЮБЕН ДИМАНОВ, „Не лъжесвидетелствай…“ (детайл), маслени бои, платно, провенанс – ателието на художника, естимейт € 3 500
За това спомага цветовото единение на одеянията на фигурите – представени от светлозелена, оливково и тъмнозелена гама бои, нанесени с огромен размах с помоща на шпакла върху платното
От друга страна е подробното изписване на мимиката и жестовете на фигурите, като при обрисовката на образите техниката на нанасяне на живописния слой е по-разнообразна – от съвсем дребните и гладки мазки, следващи очертанията на формата, фините шпакловки, изграждащи повърхнвостта на образа до своеобразното пастозно нанасяне на боята в определени участъци – например фалангата на китката и пръстите. Това показва колко сериозно и отговорно художникът е решавал както конструктивните така и живописните задачи, изграждащи идейния скелет на тези десет живописни произведения.
Друг, според мен, успешен момент е, че на големете обобщаващи живописни петна авторът противопоставя изграждането на жестовете и главите на своите персонажи за да може да покаже не само общото настроение на чоешката тълпа или група, но и за да може да оживи и отделната рекция, която зрителят с голямо внимание наблюдава как се мени от фигура на фигура, от поза на поза, от платно на платно. Вероятно ако има възможност някъде те да бъдат демонстрирани едно до друго, този панорамен ефект би се усилил многократно, а и вложените идеи ще могат да изпъкнат пред зрителите по-релефно. Това обаче е въпрос на бъдещо представяне.
Искаме да обърнем внимание и на много силния тъмен, без каквито и да е детайли фон, който спомага за монументализацията на фигурите
Ще обобщя изводите, които направих от видените огромни платна и съпътстващите ги рисунки, че художникът е стартирал процес на изясняване на отношенията си с Креатора, така както той ги усеща, чувства и има възможност да ги визуализира пред зрителя.
Удивява също така с какво старание и преклонение българският художник Любен Диманов изгражда своя изпълнен със страхопочитание прочит на „Скрижалите“ – труд и постижения, показани в „Нирвана“ и достойни за възхищение.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед