Обич и омраза за филма „Матилда“, разказващ за последния руски император – Николай ІІ
На калпавата ракета обикновено ѝ пречи Космосът, на калпавия политик – творецът. Тази сентенция се потвърди и с разгърнатата компания за отричане и стремеж към забрана на филма на руския режисьор Алексей Учител – „Матилда“, в който се разказва за младежките увлечения на последния руски император Николай ІІ към балерината Матилда Ксешинска. Трудно е в списъците на руските филми от последните 10 години да се намери по-верноподаническа и страстна мелодрама от филма на А.Учител. Но има руска „политичка“, която е решила, че кариерата ѝ няма да се състои, ако не тръгне на кръстоносен поход срещу този филм. Така де, къде-къде по-лесно е да се бориш с филма на един учител, отколкото да се бориш за решаването на реалните проблеми на електората.
Дори за привикналите и опитни кинокритици е трудно да кажат какво в този филм застави руската депутатка Наталия Поклонска да му се разяри и да отвори макси дамско-термоядрена война срещу него. Но от собствен опит знаем, че когато политик, независимо от това, на какви географски ширини се подвизава, подгони някого или нещо, е трудно да се търси формална логика или справедливост.
От гледна точка на нормалния зрител – да, ще го гледа два часа, ще се позабавлява, ще си отдъхне за малко и ще го забрави
От гледна точка на Н. Поклонска – не, филмът е ос на световното зло и по никакъв начин с неговото пускане в киноразпространителската мрежа не бива да се увреждат нейните (разбирай – на „верующите“) светли чувства към “Царят-бащица“. Затова трябва да се забрани, да не се покаже никога, а режисьорът му не е лошо да се шамароса – ако не по друг начин, то поне морално-психологически. Още веднъж трябва да подчертаем – да се търси „логиката и рациото“ на този конфликт вече е безсмисдлено. По-добре е да влезем в основната си роля и да се опитаме професионално да анализирме кинокартината, наречена „Матилда“. Не е лесно веднага да се определи, кое в тази подвижна картина е повече – красотата или скръбта, но тези две понятия очертават векторите на драматургичното развитие на сюжета.
Красотата във филма, както пишат в текстовете си асовете на руската кинокритика, е „десертна и напарфюмирана, като в бутикова сладкарница.
Сякаш отиваш не в реален дворец, а в такъв, който е направен от шоколадови бонбони – например бонбонче „Николай ІІ“, и „Матилда Ксешинска“, пастичка „Александра“ или пък цели кутии с бонбони, наречени „Императорски двор“ или „Мариински балет“. И всичко това се върти или в 32 кратно фуете, или в „па-дьо-дьо“, „па-дьо-троа“, „па-дьо-катр“ или „па-д-еспан“ (онези, които не знаят какво значи това, ги моля да си направят справка в Гугъл).
Силната светлина играе, блести и заслепява очите, отразена в монобройните огледала, копринени пердета, акселбанти, злато и кристал
Сенките са толкова въздушни и грациозни, колкото може да бъде само една изискана балерина сред колосаните чаршафи в постелята на престолонаследника. Всеки кадър на безспорно талантливият кинооператор Юри Клименко си заслужава нашето гръмко „у-а-у!“, „ах!“ и „ох!“. А пък за костюмите, коието е пресъздала художничката Надежда Василева вече не ни остават възклицания, ако не искаме да се повторим. На режисьора обаче сал едната красота му се вижда малко и той умело нагнетява патоса между филмовите герои, като дапълнително добавя за гарнитура и любов към родината, и обожествяване на монарха. Режисьорът пресъздава образа на идеалния монарх който знае как да управлява тази огромна и разнородна територия, наречена Руска империя.
Освен всичко друго руският самодържец разбира и от жени: „Ето коя ти е нужна“ – указва той твърдо на бъдещия монарх, като сочи фотографията на Матилда Ксешинска, „Мати“, както галено я наричат нейните придворни приятели.
Всичко във филма си е така, както го изисква жанрът на подобен род произведения. И какво му трябва повече на човек – само една руска депутатка, за която смело може да каже: „Всичката Поклонска втасала, само „Матилдата“ си не вчесала“.