Превръща ли се този африкански град в нов световен културен център?
Поради различни политически, социални и исторически причини изкуството остава дълго време на заден план в много африкански държави
Арт-сцените са фрагментирани и постоянно борещи се навлязат във фаза на инерция и висока скорост, но чак през последните години сме свидетeли на истинско раздвижване. Южноафриканския град Кейптаун не е изключения по отношение на негативните тенденции в миналото, но вече се е насочил към нова обещаваща посока, а целите са изключително високи. С отварянето на новия Музей на съвременно африканско изкуство Zietz амбициите на създателите му са той да се превърне във водещ световен център за изкуство.
Вълна на вдъхновение и създаване на специализирани африкански изложби, които представят изкуството на континента навсякъде по света
През последните години африканското изкуство най-накрая получава повече внимание и то на места, които преди години биха били непробиваеми за африканските артисти. Панаири, посветени на африканското изкуство, се появиха в някои от най-почитаните музеи и галери в Лондон, Париж и Ню Йорк. Същото важи и за целия африкански континент – градовете и държавите се надпреварват да демонстрират най-доброто от регионалното изкуство по най-зашеметяващия възможен начин. Създава се галерии и културни центрове из цяла Африка – от Лагос през Мапуто до Адис Абеба, които показват, че има нарастващ интерес и “апетит” към африканското изкуство. Никъде обаче това не е по-очевидно, отколкото в Южна Африка и по-конкретно в Кейптаун.
Трансформацията на фрагментирана арт сцена в организирано социално движение
През последните години Кейптаун успешно се утвърди като нов център на изкуството на африканския континент. Въвеждането на Движението “Първи четвъртък”, което насърчава галериите да остават отворени до по-късно вечерта в първия четвъртък на всеки месец е увеличило рязко посещенията на музеите и галериите в града, както и е разширило профила на посетителите. Историята обаче отива малко по-далеч от месечните събирания и удълженото работно време.
Историята на изкуството в Кейптаун е хаотична и постоянно изменяща се, спрямо политическите и социални турбуленции и предизвикателства,. Без истинска и конкретна точка, върху която да се фокусира изкуството или международни участия и представяния, които да привлекат финансиране, известни артисти или световни експерти, градът беше по-скоро град с приятно развито изкуство, но не и сериозен център. Беше по-скоро скрит скъпоценен камък за ентусиастите, които са готови да го потърсят и открият.
Всичко това обаче е на път да се промени. Музеят за съвременно африканско изкуство “Zeitz”, който беше открит през септември 2017 г., беше поканил местни и чуждестранни критици, които засипаха с похвали проекта, представяйки го като огромен скок напред за местната артистична сцена. Музеят ще е първата художествена институция, която ще се фокусира върху съвременния живот в Африка, ще бъде домакин на най-голямата колекция от съвременно африканско изкуство и ще бъде платформа за представяне и развитие и на таланти от целия континент. “Zeitz” ще бъде различен от всичко друго, което е съществувало до днес в Африка.
Някои медии и издания като британския Индипендънт стигат дотам, че смятат, че новият музей ще създаде репутация на Кейптаун като Маями на Южното полукълбо
Зашеметяващото място, което представлява музеят има цели шест етажа музейно пространство, в което ще се представят произведения от цяла Африка. Голяма част от тях ще бъде под формата на постоянна изложба, дарена от съпредседателя Йохен Зайц.
Политическите кризи са извор на творчеството
Южна Африка, която понастоящем е е една от най-политически нестабилните държави от края на Апартейда насам, се опитва да открие постоянния път на своето развитие. Мнозина смятат, че това е идеалният момент за артистите в страната да изразят мнението си и да заемат позиция.
Местни художници като Брет Мъри и Айанда Мабулу вече са създали противоречия с произведения си, изобразяващи политически фигури в компрометиращи ситуации. Други говорят открито за корупцията, междурасовите отношения и политически скандали.
Въпреки че това не е задължително да бъде фокусът на новото движение на континента, то без съмнение ще осигури известна инерция за позиционирането на Южна Африка като ключова съвременна африканска дестинация за изкуство.