Какво ще ни покажат световните художествени галерии през сезон 2017-2018?
Една от най-значителните прояви, с които се открива сезонът на художествените изложби в световните галерии, които зрителите с право очакват да бъде ретроспективната изложба на Джаспър Джоунз и Жан-Мишел Баскиа, както и тези на Мураками и Климт в Москва, на Микеланджело Буонароти в Ню Йорк, а също така отново в Лондон ще бъде показана огромна част от живописното наследство на Амедео Модилиани.
Понеже Маршъл Маклуън твърди, че светът е „глобално село“, нека да видим какво става с изложбената дейност в различните „махали“ на това глобално село
Ще започнем от мъгливия Албион.
Жан-Мишел Баскиа. Истински „бум“ на модерната живопис
Barbican Centre, Лондон
21 септември 2017 – 28 януари 2018 година
Любителите на изкуството помнят, че последната изложба на Баскиа, която се проведе в Лондон, в галерия „Серпънтайн“ (Serpentine) преди 20 години бе твърде скромна както по мащаби, така и по отзиви в пресата. На нея бяха изложени само 20 картини. За последните десетилетия на ХХІ век художникът увеличи своята популярност, а картините му повишиха значително цените си. Устроителите предвиждат на тази изложба да бъдат показани стотина негови живописни работи, като освен стационарната изложба са предвидили и много придружаващи я събития – показване на филми и архивни документи. Изложбата ще бъде открита в Лондонския Barbican Centre през септември.
Ще бъде интересна, обещават кураторите, и с това, че в картините на този художник ще може да проследим и „приятелските му намигвания“ към такива негови колеги от художествената гилдия като Марсел Дюшан, Джаксън Полък и Рой Лихтенщайн. Тези „идейни цитати“ много добре илюстрират думите на американския писател Глен О`Браян, който казва, че Баскиа „попиваше всяко изображение, всяка дума, всяка единица информация, която се мернеше пред погледа му“.
Джаспър Джоунз. Нещо подобно на истина
Кралска художествена академия, Лондон
23 септември – 10 декември 2017 г.
Тази ретроспективна изложба на Джаспър Джоунз има възможността да се превърне в една от най-големите за него, устройвани през последните 30 години. На нея ще бъдат демонстрирани повече от 140 картини, скулптури и рисунки, скици и отпечатъци. Зрителите ще се запознаят с това по какъв начин визуалните знаци и образи в творчеството му претърпяват свожите метаморфози за период от половин век. По думите на организаторите, изложбата позволява да се види как той използва любимите си обекти: зтнамена и флагове, карти и планове, цифри и букви; как ги деформира и трансформира и с тяхна помощ размишлява за времето и неговата бързина, за паметта и забравата, за живота и смъртта.
Поради факта, че Джоунз много рядко е споделял мнението си за други свои колеги, то организаторите са се постарали да покажат връзките му с живописци и поети от различни исторически епохи: от Алфред Тенисън до Самюъл Бекет, а също и от Рембрандт до Винсент ван Гог. Тази изложба е съставна част от програмата на Кралската художествена академия в Лондон да показва произведенията на своите членове. Така тя става част от веригата, в която преди това са показвани Аниш Капур, Дейвид Хокни и Анселм Кийфър.
Какво значи да си съвременен. MoMA в Париж
Фонд Louis Vuitton, Париж
11 октомври 2017 – 5 март 2018 г.
Силно поласкан от успехите, които съпътстваха провеждането на изложбите „Ключове към страстта“ (2015 г.) и „Колекцията на Шчукин“ (2016 г.), фондът Louis Vuitton и неговият основател отново са се ентусиазирали да проведат огромното събитие в художествения живот на столицата на Петата република – Париж. Този път те си сътрудничат с американския Музей за съвременно изкуство (MoMA). Предвижда се някъде около 195 артефакта от американската колекция, която според думите на Сюзан Пиаже (куратор на фонда): „бележи манифеста на бъдещето“, да намерят своето точно място в изложбеното пространство. Тази изложба засяга и плановете на MoMA през 2019 г. да започне коренно преустройство на своите фондове, в които да вложи около 400 милиона долара, като стремежът е да се разширят рамките на модернизма, определени от първия директор на музея – човекът, станал вече легенда в тези среди – Алфред Бар.
Днес интердисциплинарността става главния термин, който утвърждава модела на всеобща откритост: географска, културна, социална и технологична. Куратор на изложбата в Париж от американска страна е Куентин Бъджейк (ръководител на фотографския отдел на МоМА) и той я нарича „флагманът на промяната“. В експозицията ще бъдат продемонстрирани както големите колекторски възможности, така и най-различните произведения на изкуството, които музеят започва да събира още през далечната 1920 г. и продължава с огромни и ненадминати усилия и до днес. Предвижда се зрителите да могат да видят „Къпещият се“ от Пол Сезан, „Птици в полет“ от Константин Бранкузи, картини от Александър Колдер, Марсел Дюшан, Рене Маргит, Пабло Пикасо, Анди Уорхол от по-старите колекции, както и произведения, закупени през последните години. Друг факт, който прави изложбата изключително интересна е, че на нея ще бъдат показани работите на художници от Източна Европа, Турция, Египет и Япония.
Карт бланш Камий Енро. Тежки времена
Пале-дьо-Токио, Париж
18 октомври 2017 – 7 януари 2018 г.
Видео артът „Огромната умора“, който ни разказва историята на Вселената с помощта на фотографии от фонда на Смитсонивия институт, донася на Камий Ерно наградата „Сребърния лъв“ на Венецианското филмово биенале през 2013 г. Живеещата и работеща в Ню Йорк френска художничка Камий Енро разделя изложбеното пространство на Пале-дьо-Токио на седем зони, всяка от които носи името на ден от седмицата. Всеки със своите настроения и образи – от меланхоличния понеделник до домашните радости в неделя. Нейните произведения – скулптури, рисунки, видеоарт, художествени инсталации и икебана – допълват работите на художници, които тя е поканила – Дейвид Горовиц и Нанси Лупо, а също и поета Джейкъб Бромбърг. Преди нея в рамките на програмата „Карт бланш“ изложби са правили Филип Парено и Тино Сегал.
Микеланджело. Божественият конструктор и дизайнер
Метрополитън мюзеум, Ню-Йорк
13 ноември 2017 – 12 февруари 2018 г
Всички, които работят в Метрополитън мюзеум („Мет“, както ласкаво го наричат познавачите) твърдят в общ глас, че това е изложба, която може да се случи само един път в живота на човека. На нея ще бъдат показани около 140 рисунки на гениалния майстор на Куатроченто и един от неговите титани – Микеланджело Буонароти. Ще бъде изложена пълната графична серия за Томазо Кавалиери, три мраморни скулптури, ранна живопис, дървени макети на часовникови кули, а също така и оригинален голям ескиз по който е изпълнена феска във Ватикана. Експонатите са предоставени от около 50-тина държавни и часттни колекции от световна величина.
Модилиани
Тейт Модърн, Лондон
23 ноември 2017 – 2 април 2018 г.
Изложбата в Тейт Модърн се случва на фона на огромния, неутихнал и до днес, скандал в Генуа, където се оказа че през месец юли са открити 21фалшиви картини, приписвани на този художник, а също и на подобна дублираща изложба в Ню Йорк. В тази изложба Британската общност представя почти сто живописни работи, предоставени временно от 30 частни колекции и 40 музея. Сред тях зрителите ще могат да се насладят на картини с „ню“-натура, признати за неприлични, когато художникът приживе ги излага за пръв път и, които за сега в такова количество никога и никъде де са били показвани. Кураторите на изложбата предвиждат с помощта на съвременната технолoгия за устройване на виртуална реалност, посетителите да могат да се потопят в парижкото ежедневие във времена, когато там е провел втората половина на своя недълъг, но бурен живот, художникът. „Модилиани е известен в целия свят, но такава голяма негова ретроспективна изложба се провежда във Великобритания за пръв път“- твърди заместник кураторката на изложбата Ема Люис.
(По материали на световния печат; превод и адаптация д-р Юлиан Митев, изкуствовед)