Вижте как прах и мръсотия от 200-годишна картина биват изчистени (видео)
Търговецът на картини и художествено изкуство, автор и водещ на Би Би Си Филип Муд, винаги е правил изключително трудният и сложен процес на реставрация на творби на изкуството да изглежда повече от лесен. Със своята серия видеоклипове в Twitter, които документират реставрацията на картина от 17-ти век, той ни дава шанс да се докоснем до начина, по който една позабравена картина се “завръща към живота” и най-хубавите си години.
Забавно е да се наблюдава как платното постепенно се разкрива пред очите ни в цялата си прелест, а благодарение на Филип Муд, то дори изглежда като фасулска работа
Работейки с бързина и прецизност, да наблюдавате магическите му движения, докато изтрива векове прах и мръсотия, разкривайки блестящата маслена боя под мръсната повърхност, е наистина пример за наслада за очите.
A remarkable Jacobean re-emergence after 200 years of yellowing varnish 1/2 pic.twitter.com/yBGNGDcNd7
— Philip Mould (@philipmould) November 6, 2017
За съжаление, не знаем особено много за самата картина, освен че датира от 1618 г., и че тайнствената “Дама в червено” – моделът в картината е на 36 години, когато е нарисуван портретът. Във видеоклиповете Муд премахва защитния лак, който по принцип се използва, за да предпази рисунките от износване, но той има лошото качество да пожълтява с течение на времето. Лакът на конкретната картина е на над 200 години. И докато не е необичайно за реставраторите да почистват и дори наново да рисуват картини, за да ги върнат в най-доброто им състояниеи и оригинални цветове, трябва да си припомним за едно шокиращо реставриране на картина в Испания , което превърна портрет на Исус Христос в маймуноподобно същество, за да осъзнаем, че тази работа отнема време, и за да се получи перфектния желан ефект са нужни перфектни умения.
2/2 ….still a way to go, but what a transformation! pic.twitter.com/nyGx3qdhOZ
— Philip Mould (@philipmould) November 6, 2017
Не е напълно ясно кои химикали използва Муд в клиповете си, въпреки че терпентин често се използва заедно с други разтворители, за да се гарантира, че течността няма да засегне картината
Small area of her astonishingly elaborate dress revealed. We dont know identity yet but certain iconographic clues are staring to emerge…. pic.twitter.com/2p1VqN79na
— Philip Mould (@philipmould) November 6, 2017
Реставраторите често са професионалната комбинация между историци, концентрирали се върху изкуството и химици, които старателно изследват картината, за да определи вида на лака и кой разтворител е удачно да се използва за да разтвори лака и наслоилата се мръсотия. Използвайки тестови лепенки, те ще видят кои химикали работят най-добре, разтваряйки пожълтелите слоеве лак, с което освбождават ясните, блестящи цветове отдолу. Целият процес прилича на същинска магия, която успява да възвърне живота на платното, представяйки ни как е изглеждало то мигове след като е било нарисувано…
In response to those wanting sight of the uncleaned image of the #womaninred. All we know is she is 36 and it was painted 1618 (inscription) pic.twitter.com/3k8GYxvyJK
— Philip Mould (@philipmould) November 7, 2017