Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден
Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден (1840-1917 г.) ще бъде изложена публично за първи път в Музея Роден в Париж този месец, благодарение на усилията на изкуствоведи, реставратори и учени. Опрощение (“Absolution”), създадена около 1900 г., съвкупност от три отделни скулптури, покрити нежно с парче плат, загадъчно скриващо част от поризвдението. Творбата на Роден ще бъде показана заедно с произведения на немския художник Анселм Кифер (роден през 1945 г.) на изложба, отбелязваща стогодишнината от смъртта на Роден.
Кристин Ланкестремер, ръководител на колекциите в Парижкия музей Роден споделя: “Мисля, че ще бъде изненада за повечето посетители, тъй като много малко хора знаят за съществуването на творбата. Тя не е била показвана или излагана преди. ” Тя подозира, че нейната крехкост и чупливост са попречили да бъде показвана пред широката публика. Трудностите при премествването и евентуалното повреждане на творбите често възпрепрятсват тяхното излагане пред публика.
В случая, поради огромните рискове за безценното произведение на Роден, скулуптурата ще бъде пренесена изключително внимателно от сестринския музей на Роден в парижкия музей, намиращ се в столичния квартал Медон. От съображения за сигурност скулуптурата ще бъде изложена и ще се разглежда зад стъклена предграда, която да предпази крехката творба от рискове.
Наподобяващата плат тъкан е най-крехката част от 2-метровата творба. Скулпторът го е прикрепил леко към трите скулптури (торс, глава и основен камък) с мокра мазилка. “Той не го е направил добре, защото мазилката е била тънка, което е позволи на “плата” да се движи с течение на времето”, казва Ланкестремер.
Движението е довело да падане на част от мазилката . Неотдавнашната консервация е включвала връщането на “тъканта” в първоначалното ѝ положение и закрепването ѝ към скулптурата, както и възстановяването на отлепилата семазилка и цялостно почистване на произведението. Реставрацията беше платена от организацията Tefaf (Европейски панаир на изобразителното изкуство).
Все още има много загадки около Опрощение (“Absolution”) , добавя Ланкестремер – Не знаем дали сме научили всичко. Роден не е направил мраморна или теракотена версия, което е рядко за за него, а в архива няма нищо за произведението, освен една снимка.
Но фактът, че той е спасен, е значителен. Роден е решил да го запази, така че сигурно е бил доволен.