Елена Петева – осезаемо присъствие в новата българска живопис
Тя живее и твори в САЩ, показва и в България, приятелите я ценят и уважават за смелостта, почитателите се възхищават от sстила ѝ.
Огромна тълпа любители с разбираемо нетърпение посрещна откриването на изложбата на Елена Петева. Тя е втората поред, посветена е на нейния баща, и е в голяма степен откровено автобиографична. Това подсказва и заглавието, което е избрала: „Присъствие и Отсъствие ІІ“. „Присъствието“ ѝ отвъд Океана и „Отсъствието“ от родната страна. А римската цифра две пряко демонстрира, че това се случва за втори път – при това в една и съща столична галерия, показваща съвременно изкуство, за която видният български куратор и ексфункционер на СБХ – Дим. Грозданов казва, че: „…дори нито един човек да няма вътре, тя пак изглежда пълна…“. Преди две години, през 2015-та, Елена Петева направи първата част от тази изложба, която така силно впечатли познавачите в областта на рисунката, защото това не е просто рисунка, а вик на душата – суров и покъртителен, разтърсващ до дъно сетивата, на оня, който види нейните творби за пръв път.
Елена Петева е от онази кохорта млади хора, към които Съдбата бе благосклонна и те през 90-те години на ХХ век успяха да напуснат страната и да заминат за земя, която българите отдавана считат за обетована – Съединените Щтати. Тогава тя е едва 15-годишна, но успешно се справя с всички капани, които Новият свят поставя пред хората на такава възраст. Дарбите, които има и уменията, които е развила преди това в знаменитото софийско 51-о училище „Елисавате Багряна“ са както в основата на нейната социална адаптация така и помощ при успешното завършване като пълен степендиант на гимназията „Интерлохен Артс Академи“. Наличието на американска диплома за средно образование, взета с пълно отличие, позволява на младата девойка да продължи да следва живопис, което тя прави в „Пенсилванската академия за изящни изкуства“.
По-нататък нейният професионален и житейски път следва очертанията, приети за стандартни в една нормално устроена и подредена държава.
Специализация в Норвегия (при художника О. Нордръм) и неизгладимите впечатления, които оставят в душата ѝ сблъсъкът със живота на Скандинавския полуостров скоро се сменя със средиземноморския климат на Пиринейския полостров. Може би от там се промъкват и тези топли нотки в нейната иначе строго и размерено изобразително творчество. След специализацията във Флоренция следва успешна защита на магистърска степен по живопис през 2007 г. в Университета на Сиракуза. Две години от живота си (2010-12), посвещава на преподавателска работа – обучава студенти по три дисциплини – рисуване, графика и живопис в университета „Доминикан“ – в една от столиците на американската автомобилна индустрия – град Чикаго. Днес младата художничка живее в Провидънс, гордо носещ прозвището „Кошера на индустрията в САЩ“ – най-големият град (вторият по население в Нова Англия след Бостън) и същевременно столица на щата Роуд Алънд. Работи като преподавател в Университета на Масачузетс.
В изкуството си е автентична и със собственото си присъствие е доказала, че космополитното изкуство, въплътено в начина на живот и творчество, не са проблем за днешния български творец. Основните теми, които тя представя в изложбата си, макар и фино завоалирани зад биографичния фрагмент са скръбта, самотота и тъгата, което е загатнато и в думата „Отсъствие“, като едно от смисловите ядра на нейната изложба. Корпусът на демонстрираното са видеоартът „Междините“, съставен от 6 кадъра, проектирани върху рисунка с въглен. Общият му хронометраж е 5 минути и 45 секунди.
Рисунката се появява след ослепителна светкавица, преминава през 4 фази на изясняване за да се загуби в черния цвят на небитието, и всичко това да се повтаря в режим на непрекъснато показване, като възможно най-добрата авторска концепция за кръговрата на човешкото съществуване в природата. Следват един мъжки портрет и 4 автопортрета. Видният български изкуствовед и известен столичен преподавател Свилен Стефанов в своето кратко слово при откриване на изложбата, очерта кръга на творческите успехи на Елена Петева. Пред събралата се публика той подчета, че: „Работите на Елена Петева са монохромни и хладни като излъчване. Хладни, в смъсъл на рационални“ – допълни той. Тези и други думи за художничката, зрителите могат да намерят и прочетат в каталога, който се продаваше по време на изложбата.
Рационализмът и портретната прилика са просто покъртителни, а на душевните състояния, които те фиксират и открито показват, би завидял дори видният виенски психиатър доктор Зигмунд Шломо Фройд, ако можеше да ги види. Тази удивителна смес между вътрешна самовглъбеност, показана най-напред в „Облак“ (въглен, конте молив и акрил върху хартия, 76 х 56 см), а след това повторена и в „Светлина“, демонстрират не само наистина възхитителни познания по анатомия, смело експериментиране с рисувалната техника и технология, но отлично вглеждане и улавяне на мимолетното душевно състояние на психологически травмирания ни съвременник.
Неговата дълбинна абстиненция е показана в „Мълчание ІІ“ (въглен върху хартия, 76 х 56 см), където нюансировката на черно и бяло, съчетана с капризния вълнообразен щрих, очертан в затворен контур, представя не само психокогнитивната отделеност на индивида от социума, но издава напрежение, което нейните колеги могат да постигнат едва при боравене с цвят. Накрая, като извеждащ експонат, който като че ли ни подава „патерицата на оптимизма“, е поставен автопортретът „Мълчание І“, който деликатно ни подсеща: „Ето това съм аз, това умея, това поставям пред олтара на изкуството и съда на зрителя“.
Работите на художничката украсяват много частни и публични колекции по света, но това е по света, а у нас едва ли Националната ни художествена галерия или пък някоя от Окръжните такива ще се сети да направи откупка. А това, уви, е най-ярката черта на времето и мястото, в което живеем.
Автор: д-р Юлиан Митев, изкуствовед