“Обществото” – такова, каквото го вижда Деян Янев
За мен картините на Деян Янев, които за пръв път видях на неговото дипломиране в НХА като живописец от класа на проф Андрей Даниел, винаги са били интересни.

Художникът Деян Янев пред свои картини по време на откриване на изложбата
По две причини – от една страна, това е криптонаративът (скритият разказ), който е тяхна своеобразна основа, от друга страна – майсторството, с което те са създадени като обект, който трябва да се гледа. При това – подробно, отблизо и от далеч – както с «впиване» в детайла, така и с панорамно зрение и усет към целостта на изображението.

Деян Янев, «CASHIER», маслени бои, платно, 2017 г., 51 х 42 см, естимейт € 800, провенанс – ателието на художника
И в двата случая на взиране зрителят с удивление разбира, че гледа, колкото и парадоксално два звучи – две картини от един и същи автор върху едно и също платно
Последните колективни изложби, в които се «срещнах» с картини на Деян Янев бяха през 2015 година – едната «Образ и подобие» – в Националната художествена галерия, другата – «Внимание! Прясна боя!» беше представена в СГХГ. Макар че върхът на неговата популярност още не е настъпил, той е художник, който вече има добре очертан кръг от фетнове. Ако в предишните му изложби – независимо самостоятелни или колективни, сме го виждали като творец, демонстриращ определена привързаност към фантастическия реализъм, изобразен от художника с помощта на различни космически апарати, тук го виждаме като човек с ново лице и предпочитания. По класификацията на Ф. Зидаров, може да го отнесем към оня клас художници, когото все още познаваме слабо и може да очакваме от него изненади.

Деян Янев, «IT», (фрагмент), маслени бои, платно, 2017 г., 51 х 42 см, естимейт € 800, провенанс – ателието на художника
В тази изложба изненадата идва от това, че съзираме неговото критично отношение към социума – терминът «Общестгвото», с което е онасловил изложбата си говори, че той е готов да направи критически обглед на зобикалящата го действителност, да се взре с анализиращо и то не само художническо, но и социологическо око, и да извади на бял свят върху платното най-знаковите, може да се каже «сигнифекантни», белези на различни професии, независимо от това дали законът у нас ги признава или не. Например – проститутката. През онзи период, когато до 10-ти градяхме т.н. РСО (за онези, които не знаят, напомням, че така съкращавахме – «развито социалистическо общество») проституция нямаше и не можеше да има, следователно нямаше как да има проститутки, нито пък това да бъде професия. Днешното ни общество плахо направи стъпка «напред-назад» като призна, че имаме «компаньонки», които плащат данък.

Деян Янев, «WORKER», (фрагмент), маслени бои, платно, 2017 г., 51 х 42 см, естимейт € 800, провенанс – ателието на художника
Разбирам, че ще ми възразят, че това не е същото
Художникът начева своята изложба с «Проститутката» и я завършва с «Пияницата» – вероятно е имал предвид професията «Дегустатор» (да уточним! – на спиртни напитки). Сами разбирате, че отново не е същото, но затова пък е добре да се разгледат всички професии, подробно на огромен сериал, който разгръща пред нас авторът – една много симпатична «мини» Балзаковска професионално «Човешка комедия». Казвам комедия, защото на места погледът на художника е хумористичен, на други, например «Полицаят» – ироничен, при изобразяване на «Журналиста» – саркастичен, но никога и пред никого безразличен.
Смятам, че тази серия се нуждае от допълнения
Част от зрителите например забелязаха, че в нея липсва художникът. В този смисъл намерените елементги на серийност предполагат, че след като еуфорията от тази изложба премине, авторътг ще има още много време да се взира и да обобщава добрите и лошите страни на професиите в нашето общество и да ни поднася нови живописни изненади, подобни на тия, които ни донесе с тази своя самостоятелна изложба.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед

Деян Янев, «WORKER», (фрагмент), маслени бои, платно, 2017 г., 51 х 42 см, естимейт € 800, провенанс – ателието на художника