Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

„Дух и броня“ по японски в галерия „Финес“


Галерия „Финес“ и нейната собственичка Мариела Табакова са домакини на част от програмата „Дни на японската култура в България“

 Това се отнася за онази част от нея, в която се предвижда да се проведе изложба на японски ръчно направени авторски ветрила и картини, изпълнени в техниката „кири-е“ (картини от ръчно изрязана хартия). Това са много стари традиционни занаяти в Япония, които наред с концерти, японски танци „нихон буйоо“ (на тема „Сезоните на Япония“), производство, или по-скоро боядисване на тъкани „юдзен“ и ръчно изработени и подвързани тетрадки, наречени „утаножи“ и други събития, са залегнали в програмата на „ХХVІІІ-те Дни на японската култура в България“.

На 25.10.2017 г. от 18 ч. в галерия „Финес“ се откри изложбата „Дух и Броня“ . На фотографията от ляво на дясно: пред микрофона е Мариела Табакова – собственичка и менажер на галерия „Финес“; Рина Пападопулу; ( преводачката към посланика; посланикът на Япония – Масато Утанабе и съпругата на посланика.

На 25.10.2017 г. от 18 ч. в галерия „Финес“ се откри изложбата „Дух и Броня“ . На фотографията от ляво на дясно: пред микрофона е Мариела Табакова – собственичка и менажер на галерия „Финес“; Рина Пападопулу; ( преводачката към посланика; посланикът на Япония – Масато Утанабе и съпругата на посланика.

Вечерта на 25-ти октомври 2017 г. не само трите изложбени пространства на галерия „Финес“, но и нейният т.н. „Зелен салон“, бяха изпълнени с публика, привлечена от артефактите на уникалната и екзотична култура на Страната на изгряващото слънце, която много поколения познават само от Марко-Семовата книга „За Япония като за Япония“, която след неговата смърт не е преиздавана, а и вече фактите, които отразява са безкрайно остарели. По време на откриването на изложбата тези стари знания бяха успешно коригирани и допълнени от представителите на далечната островна империя – посланикът на Япония – Масато Утанабе и майсторът на ветрила – Томохиро Кодоно.

Пред микрофона е майсторът на ръчно израбитените ветрила – гостът от Киото, Томохиро Кодоно

Пред микрофона е майсторът на ръчно израбитените ветрила – гостът от Киото, Томохиро Кодоно

Посланикът бе подготвил своето приветствие на български език и го прочете прочувствено и старателно, с което предизвика огромната симпатия и задоволство на публиката, дошла да види традиционните японски ветрила от ръчно направена, украсена и сгъната хартия, които в това отношение имат родствени черти и с европейските ветрила. Майсторът, който разкрива пред публиката своите професионални тайни и секрети е на 52 години, коренен жител на град Киото и владее всички тънкости на този занаят, за когото специалистите казват, че има факти, въз основа на които може да се твърди, че производството на ветрила в Япония има 1500-годишна история. Разказът на този човек с уникален занаят, бе изпълнен не само с професионални термини, но и със свеж хумор, който разведри аудиторията и задълбочи нейните познания за тази важна част от ръчните художествени занаяти на далечната, но дружествена по дух нам страна.

Тук позволете да приведа цитат от блиц-интервюто, което направих с този забележителен майстор от Киото

Ю.М. Какво ви впечатли най-много в България?

Т.К. Във вашата страна съм за втори път. Миналата година бях за няколко дни в Пловдив, сега съм в София. Харесвам спокойствието, с което живеете и творческите ви умения да схващате бързо това, което в Япония сме постигнали за хилядолетие.

Ю.М. Какво значи да си потомствен майстор на ръчно изработени ветрила?

Т.К. В Япония това е много древна и почетна професия, която се предава изключително в рамките на фамилиите, които от векове се занимават с нея. Ветрилото за нас е не само предмет от всекидневния ни бит, но и философия. Не е случаен и фактът, че изложбата е наречена „Дух и Броня“ – това въплъщава нашата воля да превръщаме в предмет на изкуството всичко онова, до което се докосне японският дух. Всъщност фирмата за ръчно произведени ветрила е на баща ми, а след това я наследи моят брат. Аз се заинтересувах от този процес сравнително късно – едва когато станах на 30 години.

В изработването на едно традиционно ветрило участват няколко майстора – кото се почне от този, който изработва фините бамбукови дъсчици, от които се изработват “ребрата“ на ветрилото; този, който нанася рисуката върху хартията; този, който оцветява тази рисунка и се стигне най-сетне до този, който я сгъва и със специално лепила я залепва върху бамбуковите дъсчици. Аз осъществих мечтата си да овладея до тънкости всяка една от професиите, свързани с този така характерен за нашата страна предмет.

Надявам се, че ще мога да предам частица от моите знания и на българите

Освен участието си в изложбата майстор Кодоно подробно обясни тайните на своя занаят и прикани онези, на които подобна дейност им се струва полезна и приятна да посетят неговия майсторски клас за да задълбочат знанията и уменията си в тази така тнеобходима за съвревменния българин тема – изработване на авторски ръчно направени ветрила от декорирана хартия. Може би един ден и наши български майстори да участват в изложби и получават награди за своите ветрила. Примерът на българина, който стана забележителен японски сумист може само да ни вдъхновява в това направление.

д-р Юлиан Митев, изкуствовед

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

„Музеят на провалите“ – къде се намира той и за какво ни разказва?

Всеки успешен старт на даден продукт,

Артист накара да помиришем, вдишаме, чуем и опитаме климатичните промени

Уникална артистична изява се случи пред

Българска графика е изложена в най-престижния музей за графикa в Китай

Изложба на българска графика бе изложена

Продават картина с отпечатъци на Рембранд за 8 млн. долара

Уникална картина, за която се предполага,

Бонд
Елемент 007 или Да бъдеш Джеймс Бонд

От раждането си преди 65 години

СГХГ открива новия сезон с Елиезер Алшех

След втора година изследователска работа екипът

Земяа, вода, огън и въздух – Стихиите на Христо Кралев

Христо Кралев представи новата си самостоятелна

Самостоятелна изложба на Едуард Грейнджър – кръгът като център

Още от зората на човечеството кръгът

Булчинска премяна от 1915 година ще бъде показана на изложба в Бургас

Най-старата булчинска дреха от началото на

Фотографската изложба Васил Тодев „Чай в пустинята. Едно пътуване в Мароко“

Галерия ФотоСинтезис представя фотографската изложба Чай в

Истанбул, 1943 акварел, молив върху хартия, 41 х 55 см
„Фрагменти от Европа“ – Пейзажи от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“

Художествена галерия „Дечко Узунов” филиал на Софийска градска

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура

Изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“ в галерия „ЕТЮД“

Галерия „ЕТЮД“  представя изложбата „Визуална еклектика,

Хубен Черкелов представя откритата си открита експозиция „120 лица“

На 21-ви февруари 2018г. в Националния

Галерия „Структура“ представя изложба „Отклонения“ на Адриана Чернин

Изложбата е създадена специално за пространството

Послание за живота – една изложба, свързана с Аршак Нерсиян

Едни от най-значимите имена в българското

Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ

Националната галерия представя в салоните си

Известният български изкуствовед и виден столичен преподавател в НХА Чавдар Попов (пред микрофона) изнесе вълнуващо слово при откриване на изложбата на Греди Аса (с буката в ръка)
„Лабиринт“ от деликатност и енигматичност в изложбата на Греди Аса

Архитектурният план на галерия „Академия с

Изложба на доайена на българската живопис – Калина Тасева

Изложбата на Калина Тасева, представена в

Румънски фрагменти от фотоархива на Зафер Галибов

Фотографията, като част от визуалната панорама

Художничката показва не само изображенията на хора, но и на животни
Боряна Перчинска и нейният “TRANSFORM” в галерия „Средец“

Зрителят, който не познава отпреди Боряна

Вяра Панчева, експонат №24 (фрагмент), смесена техника, размери и година на създаване не са написани, провенанс – ателието на художничката
Колажите на Вяра Панчева – „Свободата“ на посланието

Тази година галерия „Стубел“ започна отрано

Зрителите винаги са омаяни от майсторството на скулптора Крум Дамянов
Кръгъл юбилей, огърлие и изложба за 80-годишнината на Крум Дамянов

През новия сезон галерия „Райко Алексиев“

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“

Под вещото ръководство на Маргарита Видралска

„Обществото“ – такова, каквото го вижда Деян Янев

За мен картините на Деян  Янев,

В галерия „Академия“ – 70 непознати рисунки и един автопортрет

В галерия „Академия“, се откри изложба

ИЛИЯ БЕШКОВ, „Пролет“ (фрагмент), ок. 1936, туш, лави, акварел, провенанс – ХГ „Илия Бешков“, Плевен
СГХГ без „Свян и Страсти“ показва рисунките на Илия Бешков

Втората изложба, която последва след откриването

Костадин Събев, портрет на Никола Манев (фрагмент)
Никола Манев превръща галерия „Финес“ в „Кръстопът на светлината“

Според една много оригинална класификация, озвучена

Платната на художника са пример за наситена с много елементи композиция, фина колористична разработка, внимание към детайла и добре обмислена и защитена визуална концепция
В галерия „Стубел“ настъпи „Времето на маймуните“

Галерия „Стубел“ бе една от първите

Галерия „Арте“ откри сезона с изложба на две млади дарования

Галерия „Арте“ е известна с това,

ИРИНА НАЧЕВА, „Правилата“ (фрагмент), серия „Матрицата“, Дибонд кристал, пигментен печат, 33 х 50 см, 2016
Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 2)

Продължаваме нашия разказ за изложбата „Ние

Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 1)

Ако трябваше поетът Кирил Кадийски да

За какво ни е „реализъм“, чувствително „обогатен“ от Боряна Росса

Изложбата на д-р Боряна Драгоева-Росса, наречена

Cosmoscow: изкуството от галериите – на пазара

Пазарът на изкуството, независимо от името,

Керамиката – първият „божествен“ материал в ръцете на човека

Фестивал на съвременната керамика – звучи

Пепа Минчева, „А...,къде е...?“ (фрагмент), 65 х 55 см, естимейт € 175, провенанс – ателието на художника
За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Втора част)

Прочетете тук първата част от напия

Уникални български документални изложби гостуват в Будапеща

Виждали ли сте тефтерчето на Васил

Кураторката на изложбата – изкуствоведката В. Ножарова подробно разказа за замисъла и осъществяването на експозицията
Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“

В средата на 90-те години на

Кратък разказ за Марио Жеков – Художникът, чието ателие бе природата

Българската маринистична живопис – доведеното дете

Ким и Ейми – две американки в една българска галерия

Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм

Плакатите на Стефан Десподов-Деспо: От улицата – в музея!

Афишите, а по късно и плакатите

Скулптурите на Иван Нешев – сплав от емоция и образ

Иван Нешев (1927-1987 г.), чиято първа

Николай Стайковски – Повелителят на руните в българската живопис

Неговата изложба, наречена „Руни и Орфестази“

Японските занаяти от Тохоку – в света на регионалното японско изкуство

Кое отличава регионалното японско изкуство от

Изложба калиграфия и сериграфия на Димитър Трендафилов

Днес в софийската галерия Енакор се

Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден

Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден

На 3 юли се открива изложба скулптура и рисунки на Димитар Илийев

Изложбата на артиста ще бъде представена

Концептуална изложба „Пипалати“ откриха в галерия Underground

Концептуалната изложба „Пипалати“ е проект на

Георги Лечев: Дъх на море

На 20 юни в столичната арт

Съновидения в цвят и послания в изложбата-живопис „Паралелности“ на Даниел Динев

Галерия „ЛИК“ представя втората самостоятелна изложба

Wave Maidens – изложба на София Зашева

Връзката на северните народи с морето

Голото мъжко тяло 1856 – 1944

От 21 февруари до 26 март