Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

„СКРИШНИ ИГРИ“ НА АНТОН ТЕРЗИЕВ – ОПИТ ЗА ДЕШИФРИРАНЕТО НА „ЗАГАДЪЧНА“ ИЗЛОЖБА

В тази изложба, наречена „Скришни игри“, нейният автор – отдавна известният в артистичните среди Антон Терзиев е вложил много старание и скрит смисъл.

Като се започне от известни наглед съвсем дребни и незначителни, уж случайно съвпаднали събития. Такова е например откриването на изложбата, което по дата съвпада с деня на убийстгвото на видния столичен журналист и известен български драматург от близкото соц минало като Георги Марков-Джери. По-нататък авторът се стреми да улесни работата на зрителите, които сериозно възприемат елемента на скришност и на игра в изложбата и желаят да я разгадаят в нейната цялост.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри V“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри V“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Може да се каже, че този стремеж е довел до малка по обем, заемаща само две зали от изложбеното пространство на галерия „Червената къща“, в които са разположени  7 картини – всяка една от тях озаглавена „Скришни игри“, носещи пореден номер с римски цифри от І до VІІ, всички рисувани през периода 2016- 2017 г., като провенансът на платната е от сбирката на видния български колекционер Николай Неделчев. Така, че още оттук започва разгадаването на загадката – изложбата е колкото на автора, толкова и на колекционера на неговите картини. Отбелязвам това като радостен факт.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри VІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри VІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Следващата стъпка към разгадаването на скритите игри е фонът от знамена на който са разположени останалите – като правило единични обекти: груба човешка ръка, обърната с дланта си към зрителя, изобразена на фона на българския трикольор.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІІ“ (фрагмент), 2016, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІІ“ (фрагмент), 2016, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Има ли смисъл да се задълбочаваме по-нататък в разшифроването на загадката

Не, но има смисъл подробно да се спрем на композицията, която е използвал Антон Терзиев. Тя е съставена от един централен обект, който носи основния смисъл и който живописно е изграден като опозиция на фона. Фонът пък е хаотично разхвърлян, надребнен и пъстър, подсказващ, че той умножава и доуточнява както поставената загадка, така и намерения отговор.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІV“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІV“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Следващата картина, на която би трябвало да се спрем за да затвърдим откритията си по разшифроване на загадките в скришните игри, носи наименованието „Скришни игри ІІ“ (2016) като на фона на хаоса от черно-червено жълти знамена се издига страшен черен квадрокоптер, снабден с две фото-видеокамери. Инструментът перфектно следи тълпата под него и изпраща информация за случващото се на оня, който го е изпратил. Темата за това как техническият прогрес от една страна разширява възможностите на човека, а от друга страна разгръща потенциала за ограничаване на свободата му и извършване на безконтролни наблюдения е перфектно развита и струва ми се, че тук се крие и разковничето на скрития смисъл.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри VІІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри VІІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Малко по-различна като композиция и затова, вероятно определена като въвеждащ експонат, е картината „Скришни игри ІІІ, където американското знаме внася определеност на мястото, а действията са определени от позите на три човешки фигури – едната от тях сякаш е на плаж, а другите две са се отдали на плътски забавления покрай двата басениа, изобразени на картината, така, като че ли художникът ги вижда от птичи поглед.

От друга страна, с въпросите, които е написал в своето кратко експозе към изложбата, авторът също облегчава зрителя

Ето част от тях: „Как се движим в мъглата на забавлението, бъркаме ли знаците на предупреждение със знаците на параноя? Какви са визуалните проекции на предизвикани от политически катастрофи социални вълнения? Какво е влиянието на корпоративния интерес към гореспоменатите манипулации?“ – тези въпроси, заедно с представената от художника визуална информация много точно обозначават не само антропологичните му търсения, обозначени с флаговете на разлимчни страни, но и неговите убедителни отговори, когато картините от изложбата се съпоставят една с друга. Именно в това, според мен, се крие успехът и обаянието на тази изложба.

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІІІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

АНТОН ТЕРЗИЕВ, „Скришни игри ІІІ“ (фрагмент), 2017, провенанс: колекцията на Николай Неделчев

Не знам дали колекционерът Николай Неделчев си дава сметка за това, но ценното е, че го споделя с широката публика. Може би една от разгадките на тези скришни игри може да намерим и в думите на журналиста Светослав Тодоров, когато той изразява своето впечатление от видяното: „Тази изложба обединява две неща – това, което ни кара да изключим или превключив за малко (курсивът е мой – Ю.М.), и това, което ни кара да настръхнем за секунда – в един момент, в една картина“. Когато загадките са разгадани остава впечатлението от качественатга живопис и от това, че художникът ловко е избягал от назидателността на патерналистичната художествена беседа, но е накарал зрителя почти като дете, с помощтта на играта и загадките, скрити в нея, да се докосне до сложните проблеми на днешния ден.

д-р Юлиан Митев, изкуствовед

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

„Музеят на провалите“ – къде се намира той и за какво ни разказва?

Всеки успешен старт на даден продукт, независимо сферата, в която се развива, обикновено е

Артист накара да помиришем, вдишаме, чуем и опитаме климатичните промени

Уникална артистична изява се случи пред един от най-важните музеи за модерно изкуство в

За пръв път събират всички творби на Вермеер на едно място… дигитално

За пръв път в историята ще могат да бъдат видени всички 36 познати картини

Българска графика е изложена в най-престижния музей за графикa в Китай

Изложба на българска графика бе изложена в най-престижния музей в Китай и посрещната с

Продават картина с отпечатъци на Рембранд за 8 млн. долара

Уникална картина, за която се предполага, че е консервирала отпечатъците на големия холандски художник

Бонд
Елемент 007 или Да бъдеш Джеймс Бонд

От раждането си преди 65 години енигматичната личност на легендарния агент 007 вълнува съзнанието

СГХГ открива новия сезон с Елиезер Алшех

След втора година изследователска работа екипът на СГХГ ще открие новия изложбен сезон с

Земяа, вода, огън и въздух – Стихиите на Христо Кралев

Христо Кралев представи новата си самостоятелна изложба в галерия Нюанс. Дните в които може

Музеят на Кока-Кола в Атланта, който разказва всичко за историята на напитката

„Светът на Кока-Кола“ е музей в Атланта, САЩ, който може да бъде наречен истинска

Самостоятелна изложба на Едуард Грейнджър – кръгът като център

Още от зората на човечеството кръгът очарова човешкото въображение. Независимо дали е формата на

Самостоятелна изложба „Животът е песен“ на Алла Георгиева с куратор Мария Василева.

Галерия Структура има удоволствието да Ви покани на откриването на самостоятелната изложба „Животът е

Булчинска премяна от 1915 година ще бъде показана на изложба в Бургас

Най-старата булчинска дреха от началото на 20-ти век и снимка на младоженци, направена точно

Фотографската изложба Васил Тодев „Чай в пустинята. Едно пътуване в Мароко“

Галерия ФотоСинтезис представя фотографската изложба Чай в пустинята – фотографска изложба на Васил Тодев. Едно пътуване

Истанбул, 1943 акварел, молив върху хартия, 41 х 55 см
„Фрагменти от Европа“ – Пейзажи от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“

Художествена галерия „Дечко Узунов” филиал на Софийска градска художествена галерия представят Фрагменти от Европа Пейзажи от колекцията на ХГ

Васка Емануилова и нейните нежни и красиви „Прочити“ на реалността

През 2017 г. се навършиха десет години от началото на активната изложбена дейност на

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“ Христо Харалампиев – скулптура Кирил Харалампиев –

Изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“ в галерия „ЕТЮД“

Галерия „ЕТЮД“  представя изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“, която представя трима художници със съвършено

Хубен Черкелов представя откритата си открита експозиция „120 лица“

На 21-ви февруари 2018г. в Националния аргеологически музей ще бъде открита експозицията „120 лица“

Иложбата Васка Емануилова: Прочити, която задължително трябва да включите в календара си

През 2017 г. се навършиха десет години от началото на активната изложбена дейност на

Галерия Нюанс представя финалистите от второто издание на „Конкурс за съвременно изкуство“

От 6 февруари в галерия Нюанс, ще бъде представена експозицията, състояща се от работите

73 години Младежки театър „Николай Бинев” – едно голямо семейство

На 25 януари 2018 Младежки театър отбелязва своя 73 рожден ден. През 1944-1945 започва

Галерия „Структура“ представя изложба „Отклонения“ на Адриана Чернин

Изложбата е създадена специално за пространството на галерия Структура, като някои от творбите се

Послание за живота – една изложба, свързана с Аршак Нерсиян

Едни от най-значимите имена в българското изкуство от втората половина на ХХ и началото

Галерия Лоранъ представя актуалната на времето навън изложба „Зима“

Зимата е тук. Сезонът, който ни пронизва и контрастно прониква в сетивата ни като

Специална изложба в Национална Художествена Академия , посветена на 70 години специалност „Стенопис“

Изкуството на стенописта като учебна проблематика в дисциплината „Декоративно изкуство с приложение“ навлиза в

Димитър Труканов – Трукан и изложбата му „Нарушена зона“, носеща „взрив, разкъсване и хаос“

В първата си  изложба през 2018 година галерия Нюанс  има удоволствието  да  ви представи 

Безценните тракийски ценности се завърнаха в Националния исторически музей

След триумфалния успех в Норвегия на изложбата „Легенди в злато. Тракийски съкровища от България“,

Изложбата „Вековните гори и техните обитатели“ в Националния природонаучен музей

От 17 януари до 31 март, в Националния природонаучен музей ще бъде представена изложба,

Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ

Националната галерия представя в салоните си изкуство – живопис, графика и плакат – подчинени

Известният български изкуствовед и виден столичен преподавател в НХА Чавдар Попов (пред микрофона) изнесе вълнуващо слово при откриване на изложбата на Греди Аса (с буката в ръка)
„Лабиринт“ от деликатност и енигматичност в изложбата на Греди Аса

Архитектурният план на галерия „Академия с нейните два входа – външен (откъм парковата алея)

Изложба на доайена на българската живопис – Калина Тасева

Изложбата на Калина Тасева, представена в галерия „Арте“ е не само интересна – да

Румънски фрагменти от фотоархива на Зафер Галибов

Фотографията, като част от визуалната панорама и памет на човечеството е силна с това,

Художничката показва не само изображенията на хора, но и на животни
Боряна Перчинска и нейният “TRANSFORM” в галерия „Средец“

Зрителят, който не познава отпреди Боряна Перчинска ще се удиви от това, което може

„Дух и броня“ по японски в галерия „Финес“

Галерия „Финес“ и нейната собственичка Мариела Табакова са домакини на част от програмата „Дни

Петринел Гочев се представя пред софийската арт публика с изложбата „Скулптури и рисунки“ в салона на галерия „Сезони“
Режисьорът в художествения салон – изложбата на скулптури и рисунки на Петринел Гочев

Ако, както пееше известна поп звезда от близкото минало, до едно (небръснато от седмици)

Вяра Панчева, експонат №24 (фрагмент), смесена техника, размери и година на създаване не са написани, провенанс – ателието на художничката
Колажите на Вяра Панчева – „Свободата“ на посланието

Тази година галерия „Стубел“ започна отрано своя есенно-зимен изложбен сезон и сега е „напред

Зрителите винаги са омаяни от майсторството на скулптора Крум Дамянов
Кръгъл юбилей, огърлие и изложба за 80-годишнината на Крум Дамянов

През новия сезон галерия „Райко Алексиев“ за пръв път бе запълнена както с експонати,

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“

Под вещото ръководство на Маргарита Видралска галерия „Сезони“ не престава приятно да ни удивява

„Обществото“ – такова, каквото го вижда Деян Янев

За мен картините на Деян  Янев, които за пръв път видях на неговото дипломиране

В галерия „Академия“ – 70 непознати рисунки и един автопортрет

В галерия „Академия“, се откри изложба която затвърди у мен впечатлението, че през този

Успехът „В началото“ – необходимото, но недостатъчно условие за развитието на младите художници (част 3)

В този наш текст ще ви разкажем за третата и последна част от страхотните

Дина Стоев, «Упражнение» (фрагмент)
Успехът „В началото“ – необходимото, но недостатъчно условие за развитието на младите художници (част 2)

Представяме ви втората част от артистите, които взеха участие в изложба „В началото“. Десислава Янакиева Десислава Янакиева,

ИЛИЯ БЕШКОВ, „Пролет“ (фрагмент), ок. 1936, туш, лави, акварел, провенанс – ХГ „Илия Бешков“, Плевен
СГХГ без „Свян и Страсти“ показва рисунките на Илия Бешков

Втората изложба, която последва след откриването на „Под сянката на Ориента“ в СГХГ е

Костадин Събев, портрет на Никола Манев (фрагмент)
Никола Манев превръща галерия „Финес“ в „Кръстопът на светлината“

Според една много оригинална класификация, озвучена от софийския куратор Филип Зидаров, в чиято основа

Платната на художника са пример за наситена с много елементи композиция, фина колористична разработка, внимание към детайла и добре обмислена и защитена визуална концепция
В галерия „Стубел“ настъпи „Времето на маймуните“

Галерия „Стубел“ бе една от първите частни галерии, която най-рано откри тази година изложбения

Галерия „Арте“ откри сезона с изложба на две млади дарования

Галерия „Арте“ е известна с това, че винаги подробно обмисля концепциите на своите изложби. Поддържа

ИРИНА НАЧЕВА, „Правилата“ (фрагмент), серия „Матрицата“, Дибонд кристал, пигментен печат, 33 х 50 см, 2016
Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 2)

Продължаваме нашия разказ за изложбата „Ние сме млади“, която се състоя в галерията „Фотосинтезис“.

Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 1)

Ако трябваше поетът Кирил Кадийски да даде името на тази изложба, той вероятно отново

За какво ни е „реализъм“, чувствително „обогатен“ от Боряна Росса

Изложбата на д-р Боряна Драгоева-Росса, наречена „Обогатен реализъм“, чийто вернисаж се състоя на 7

Фрейм от видеоарта на Магда Тотова „Ленин и девойката“ (2003)
Визуалните бележки за „Великата и проклетата Октомврийска революция“ -погледът на ИСИ-София

Институтът за съвременно изкуство (ИСИ) и неговият директор – изкуствоведката Яра Бубнова, бяха единствените,

Cosmoscow: изкуството от галериите – на пазара

Пазарът на изкуството, независимо от името, което носи, или от формата, в която се

Керамиката – първият „божествен“ материал в ръцете на човека

Фестивал на съвременната керамика – звучи твърде примамливо и е трудно да повярваме в

Пепа Минчева, „А...,къде е...?“ (фрагмент), 65 х 55 см, естимейт € 175, провенанс – ателието на художника
За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Втора част)

Прочетете тук първата част от напия разказ за изложбата на художнците от Габрово. Иван Христов

Уникални български документални изложби гостуват в Будапеща

Виждали ли сте тефтерчето на Васил Левски, бележника на поета Пейо Яворов или изваян

За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Първа част)

На 4 септември 2017 г. в Унгарския културен институт се откри изложбата „Откровения“, в

E като „Еротика“, U като „Универсалис“, заедно като „Обединена Европа“ (част I)

Само преди четвърт век тази изложба нямаше не просто как да се появи, а

Изложбата на съвременна руска скулптура в Третяковската галерия – провал или триумф?!

СЪВРЕМЕННА СКУЛПТРУРА“ – Кое е интересно за твореца, кое за чиновника, кое за народа? Скулптурният

Рентегеновите снимки като громофонни плочи – спомени от епохата на застоя

ЕПОХАТА на застоя – времето, когато имаше дефицит на стоки и услуги Този дефицит раждаше

Кураторката на изложбата – изкуствоведката В. Ножарова подробно разказа за замисъла и осъществяването на експозицията
Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“

В средата на 90-те години на ХХ век у нас видният български скулптор и

Кратък разказ за Марио Жеков – Художникът, чието ателие бе природата

Българската маринистична живопис – доведеното дете в българското изкуство Морският пейзаж – особената част на

Ким и Ейми – две американки в една българска галерия

Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм се оказват в с. Полковник Серафимово Завършването на сезона

Изложбата на Мери Уолинг Блекбърн – Изводите от чаршафсоването на един таван

МЕРИ БЛЕКБЪРН се качва на тавана Мери Блекбърн влиза с дрехите в басейна Колко кратко може

Илона Йонкова – вълненията от първата самостоятелна изложба като дипломиран художник

Илона Йонкова – художничка, която се дипломира тази година – получи подкрепата на Иван

Плакатите на Стефан Десподов-Деспо: От улицата – в музея!

Афишите, а по късно и плакатите са, образно казано, деца на улицата Основното им предназначение

Скулптурите на Иван Нешев – сплав от емоция и образ

Иван Нешев (1927-1987 г.), чиято първа посмъртна изложба в столицата бе разгърната в галерия

Димитар Илийев – „Скулптури и рисунки“: да надникнем в изкуството на съседите

Разгръщането на подобна изложба в залите именно на галерия „Академия“ предполага наличието на няколко

Николай Стайковски – Повелителят на руните в българската живопис

Неговата изложба, наречена „Руни и Орфестази“ е знакова във всяко едно отношение Но преди да

Да хванеш светкавицата върху листа – няколко думи за портретните рисунки на Иван Пенков

Животът на Иван Пенков е своеобразен парадокс Работливците го считат за бохем, бохемите – за

Японските занаяти от Тохоку – в света на регионалното японско изкуство

Кое отличава регионалното японско изкуство от столичното? Как да оценим майсторството на занаятчията? Защо

„Настроения“ – многостранна изложба на творческия тандем Тодорка и Кирил Гюлеметови

  Галерия „АКАДЕМИЯ“ отваря нова страница в юбилейните изложби. Тандемът, който знаем отдавна, но виждаме

Елена Петева – осезаемо присъствие в новата българска живопис

Тя живее и твори в САЩ, показва и в България, приятелите я ценят и

Изложба калиграфия и сериграфия на Димитър Трендафилов

Днес в софийската галерия Енакор се открива изложба на Димитър Трендафилов (1937-2016) Димитър Трендафилов работи

Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден

Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден (1840-1917 г.) ще бъде изложена публично за първи

На 3 юли се открива изложба скулптура и рисунки на Димитар Илийев

Изложбата на артиста ще бъде представена в софийската галерия „Академия“. Димитар Илийев работи в областта

Концептуална изложба „Пипалати“ откриха в галерия Underground

Концептуалната изложба „Пипалати“ е проект на Creative Line Studio. В него участват Гергана Мутафчиева

Георги Лечев: Дъх на море

На 20 юни в столичната арт галерия КОНТРАСТ е откриването на изложбата „Дъх на

Съновидения в цвят и послания в изложбата-живопис „Паралелности“ на Даниел Динев

Галерия „ЛИК“ представя втората самостоятелна изложба на художника Даниел Динев. Втората самостоятелна изложба на Даниел

Ема Иванова: четвърта самостоятелна изложба живопис и рисунки

Ема Иванова е млада артистка с обширни и разнообразни творчески интереси: изобразително изкуство, живопис,

Трета самостоятелна изложба на Божидар Чантарски

На 26 Май в Арт Център „Орхидея“ в град Карлово се открива третата самостоятелна

За първи път в България Любена Фокс и Тибо Барер!

На 18 май 2017 г. в галерията на аукционна къща ЕНАКОР се открива една

Wave Maidens – изложба на София Зашева

Връзката на северните народи с морето е много силна. Това е особено вярно за

Голото мъжко тяло 1856 – 1944

От 21 февруари до 26 март 2017 в Софийска Градска Художествена Галерия можете да