Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“
В средата на 90-те години на ХХ век у нас видният български скулптор и известният софийски представител на късната соц бохема – Георги Донов бе изложил инсталация, съдържаща метална стойка и чим със зелена трева, размери 20 х 20 см , това е 400 кв.см земя и тревна маса
По време на изложбата той се грижеше за нея – подстригване (с малка ръчна ножичка), торене и поливане на тази част от инсталацията, която изискваше такива действия. Тогава, според Лотман, у нас се осъществяваше „взрив на културата“ и такива неща бяха окачествявани като „острието“ на съвременното изкуство. Днес, когато се навършват без две години четвърт век от посочения факт, в галерия „CREDO BONUM“, тази идея претърпява своята историческа реновация в „множествено число, сегашно време“. Представена е изложба, чието заглавие е изписано на латински (в съзвучие с името на галерията) NATURA VIVA (жива природа).
Зрителят е изненадан, че в средата на залата, като въвеждащ експонат, има скован от дъски сандък, след това е сложена хидроизолационна мушама, цялата тази конструкция е напълнена до две трети от обема си с почва, в която са бучнати 4 стебла царевица, няколко стъбла (по-точно би било да се каже „пòвлека“) със зелен фасул и един корен тиквичка. Като оставим настрана всички политико-икономически асоциации, които предизвиква тази „земледелческа“ инсталация може да кажем, преповтаряйки след кураторката Весела Ножарова, че това е живата природна илюстрация на основната идея на изложбата – а именно идеята за „конгруентно“ (взаимодопълващо е и зваимообусловено) развитие на художествения живот. Това изречение се нуждае от пояснение, което бързаме да дадем.
Централната мисъл е взаимствана от биодинамичното земеделие
Според даваните устни и текстови пояснения, това е вековната мечта да бъдат създадени такива градини, в които отглежданите и растящи съвместно биологични единици се допълват и подкрепя. По нататък кураторката при откриване на изложбата озвучи идеята, че „…природата и растенията с тяхната жизненост и мъдрост са образите, които занимават художниците, а взаимното общуване ги кара да търсят момента на хармония и баланс, които така рядко се постигат в реалния живот“. Тук няма какво повече да добавим – навсякъде по света, където има творчески съюзи, има и скандали в тяхната дейност. За разлика от нас, там тези скандали остават на санитарния минимум, докато тук те растат до разрушителния си максимум.
Тази идея за перманентното земеделие (да не се бърка с теорията ва „перманентната революция“ на Троцки) се илюстрира прекрасно с „емблематичния пример“ от времето на инките и маите – комбинацията между царевица, тиква и боб. Бобът нтатрупва в корените си азот, който подхранва другите. Високите стъбла на царевицата дават опора на боба, ксойто се увива окло тях. Тиквата е разперила широките си листа малко над почтата и я предпазва от загубата на влага и буйния растеж на плевели. Ако трябва да проектираме тази метафора в художествения живот от близкото минало, то около Министерстгвото на културата (стеблото на царевицата) се увиваха бобовите стъбла на различните творчески съюзи (СБП, СБХ, СБК), а партията беше разперила широките си листа в корените-ръководства, контролираше субсидията – живителна влага на финасовите поощрения и пазеше от „плевелите-натрапници“, които не бяха членове на съюза.
Но да спрем с алюзиите до тук и да се съсредоточим на представениет експонати – гвоздеите на програмата са два
Първият е произведението на Николай Райнов „Градина“ в сложната и малко популярна лаково-станиолова техника. За неговите увлечения в тази сфера пише подробно синът му Богомил Райнов. Тук зрителите могат да видят нещо направето с вещина и майсторсто и останало само по себе си както уникат както по замисъл, така и като технология, употребена в българското изкуство. Този експонат се отделя от всички останали, но е и обединителен център на тази по същество еклектично съставена експозиция.
Вторият експонат-гвоздей е серията от рисунки на Н. Солаков, където, ако зрителите внимателно четат текста, могат да се възхитят на употребата на ненормативна лексика в рисунката.
Като правило еклектиката в изложбата намира своето оправдание, понеже всички разднородни и разновидови експонати гравитират около основната кураторска идея, илюстрират я и я защитават повече от сполучливо.