Музеят на Кока-Кола в Атланта, който разказва всичко за историята на напитката
“Светът на Кока-Кола” е музей в Атланта, САЩ, който може да бъде наречен истинска антология на историята и културата на Кока-Кола – една от любимите безалкохолни напитки на хората не само в света, но и по целия свят. Напитка, която се е превърнала в нещо много повече от продукт, а в символ на Западната култура, капитализма и корпорациите като явление. Музеят се намира в комплекс с впечатляващата големина от 80 937 квадратни метра, в близост до Олимпийска парка на Атланта и само на няколко пресечки от мястото, където Джон Пембъртън първоначално създава оригиналаната формула за Кока-Кола.
Напитката Кока-Кола е създадена преди повече от 130 години в Атланта и нейното корпоративно седалище и организация са останали в града през цялото свое съществуване
Първоначално напитката е била продавана като патентовано лекарство срещу пет цента на чаша. Сиропът бил разтварян с газирана вода, тъй като по това време в Съединените щати било широко разпространено вярването, че газирана вода е изключително полезна за здравето.
Джон Пембъртън твърдял, че напитката е способна да излекува много заболявания, включително морфиновата зависимост, диспепсия, неврастения, главоболие и импотентност. Пембъртън пуснал първата реклама на Кока-Кола на на 29 май същата година в “Атланта Джърнал”. Само в рамките на една година Кока-Кола се превръща от патентова напитка в новосъздадена компания. Едва 50 години по-късно напитката се е превърнала в национална икона в Съединените американски щати и постепенно започвала да завоюва и света.
Първоначалната версия на музея “Светът на Кока-Кола” се открива през 1991 г. и остава отворена за 16 години, докато не е преместен на текущото си местоположение, което е далеч по-внушително. Оригиналният музей е бил разположен в триетажна сграда и през това време привлича около 9 милиона посетители, с което се превръща в най-посещаваната атракция в Атланта. Но компанията като Кока-Кола винаги иска нещо по-голямо и внушително, създавайки модерно съоръжение, в което посетителите биха могли да видят огромното количество сувенири, с които компанията разполага.
Новият музей е открит за посетители на 24 май 2007 г.
“Светът на Кока-Кола” е забавно и интерактивно преживяване, което докосва зрителите до всичко, свързано с Кока-Кола, използвайки предмети, произведения на изкуството, видео и звук. Цялата обиколка на музея трае средно около час и половина, но, ако се окаже, че сте сред най-големите почитатели на напитката и нейната история бихте могли да прекарате вероятно и дни в музея, разглеждайки повече от 1000 артефакта, свързани с Кока-Кола.
Музеят включва меморабилия от цялата история на Кока-Кола, включително реклами и предмети с колекционерска стойност, както и произведения на изкуството, свързани с напитката. Гостите имате възможност да изгледат цял пълнометражен филм за Кока-Кола, както и да срещнат с някои от най-известните рекламни герои на компанията като полярната мечка на Кока-Кола.
Акцентите в музея включват мини бутилиращо предприятие, което позволява на гостите да видят функционирането на напълно работеща бутилираща поточна линия, където се произвеждат и пълнят класическите и култови бутилки с класическата напитка. Процесът на бутилиране се забавя значително, спрямо нормалната скорост на производство, за да може посетители да виждат по-лесно и да следват всички детайли по отношение на създаването на продукта. . Сложната роботизирана и автоматизирана система за движение на продукцията в рамките на предприятието изпраща бутилките на горния етаж, наречен “Taste It!” (“Опитай!”) където гостите на музея могат да се насладят на току-що бутилирана Кока-Кола, излизайки от музея.
Във вкусовата изложбена зала “Taste It!” (“Опитай!”), посетителите могат да опитат над 60 различни вида Кока-Кола продукти от цял свят
Има и машина за самообслужване, която позволява на клиентите да избират от над 100 газирани и негазирани напитки, произведени от компанията, които се продават в над 200 държави по света.
Друга голяма атракция в музея е интерактивна изложба, посветена на “митологията” и мистерията около тайната формула на напитката. Копие от формулата всъщност се пази в специално охраняван сейф в музея, до който посетителите могат да се доближат на метри от най-строго пазената търговска тайна в историята.
“Светът на Кока-Кола” е създаден с една единствена цел – да печели пари на компанията. В този контекст не се изненадвайте, че около вас ще виждате милиони сувенири и идеи за подаръци. Макар в Европа култа към напитката да е голям, все пак той не е достигнал мащабите, които наблюдаваме в САЩ. Независимо дали ни харесва или не, Кока-Кола е истинска институция в модерния свят, а заедно с търговския ѝ успех, е любопитно да научим повече и за огромната ѝ роля в по-културата.