Ким и Ейми – две американки в една българска галерия
Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм се оказват в с. Полковник Серафимово
Завършването на сезона с две американски художнички
Добре е когато фондациите са на своя културен пост
Започването и завършването на галерийния сезон, поне в София, където има място за конкуренция, е трудна работа. Или трябва да започне ударно и да привлече зрителите или пък плавно и постепенно да ги увлече. Същото е и със завършването. За да е леко и лежерно както при откриване, така и при завършване, Маргарита Видралска – ръководителката на галерия „Сезони“, му е намерила цаката – поне този сезон. Започва и завършва с изложби на американци, като през изложбения период пък редува наши и чужди художници. Чужденците – като правило, са подкрепяни от фондации (за разлика от българските художници, които – също като правило, пък не са подкрепяни от фондации).

От ляво на дясно: Владимир Левчев, Ким Ейбрахам, Ейми Ханъм. С кратко слово синът на Любомир Левчев – Владо, като истински изкуствовед и домакин, представи двете американски авторки Ким и Ейми

Интериор от изложбата
В това отношение другите частни галерии в София съществено отстъпват преднината на „Сезони“. Тази година галерията започна своята активна дейност с Макнаби и Зошни, а го завърши с две млади американски художнички – Ким Ейбрахъм и Ейми Ханъм, които живеят в гр. Нов Лондон, щат Кънектикът; град, който помним с това, че се намира в устието на р. Темс при вливането ѝ в Атлантическия океан и като роден град на писателката Елизабет Костова.
В техните първоначални планове влиза да направят пътешествие из България и да снимат, но впоследствие резултатите от техните наблюдения и преживявания не се случват в областта на фотографията, а на изобразителното изкуство
Те са лични гости на поета Любомир Левчев и това си пролича на откриването на изложбата им – голяма част от фамилията – поетът, неговата съпруга и синът му Владимир Левчев бяха на тържеството. Поетът, като зрител, а синът му – Владимир, като човек, който представи дарованията на тези американки пред българската публика, събрана в изложбената зала. По този начин галерията затвърди своята връзка с известната българска арт фамилия Левчеви. Това, според американските учебници по маркетинг се нарича „лифт на социалния авторитет“ и горещо се препоръчва да бъде използвано при различни художествени и граждански каузи.

Публиката с внимание изслуша казаното от Левчев-син при откриване на изложбата
Двете американки – Ким и Ейми – наред с възхищаването от красотата на природните обекти, са гледали с широко отворените очи на чужденци към българския свят и накрая излизат с доста разнообразни и интересни резултати от своето творчество. За блондинката Ейми Ханум може да кажем, че на първо място е търсила оригиналния субстрат – като правило нейните работи в областта на живописта са върху дърво, като необикновения формат на основата подтиква художничката и към екстраординарни изобразителни решения – от една страна това са удължените контури, а от друга – сполучливите опити за цветово уравновесяване на асиметричната композиция. На второ място може да поставим работите ѝ в областта на колажа. С това тя отново търси необикновения субстрат, изграден от намерени материали. В това отношение много характерно е нейното произведение „Мрежата на скорпиона“, която покрива основната част от тялото му.

Произведения на Ейми Ханъм
Нейната колежка – брюнетката Ким Ейбрахам по отношение на технологиите е повече заинтригувана от възможностите на сухия пастел и на акварела
Внимателно се е вглеждала в растенията и животните, които я заобикалят като се е опитвала да изрази и чувствата, които са я развълнували при допира с непознатият за нея български свят. Това намира отношение в наименованията, които дава на творбите си. Например сухият пастел озаглавен „Като Бог, само с по-малко“ или пък „Може да лежим и да правим само това, което трябва да се направи като умиране и заспиване“ и само още един такъв пример „Ти отказваше да умреш, дори след като отбелязахме красотата и добродетелите ти“.

Ейми Ханъм, „Паяжината на Скорпиона“ (фрагмент)
Сами по себе си подобни заглавия могат да станат обект на пространен изкуствоведски анализ от гледна точка на учението на Зигмунд Шломо Фройд, но няма да злоупотребяваме с търпението на читателя, а ще кажем само – добре, че не са се превърнали в мода за българските им колеги, иначе кой-знае какви подобни бисери ще четем по етикетите на техните произведения. Изображението на симпатичното кученце „Мини“ показва, че авторката има наклонности и към анималистичната живопис.

Извънстудиен портрет на Ким Ейбрахам в галерия „Сезони“
Като резултат от тяхното двустранно творческо сътрудничество се е получила една съвсем домашна изложба, в която две американски жени-художнички, подкрепени от фондация, добронамерено споделят с нашите зрители видяното и преживяното за няколко седмици в България.

Извънстудиен портрет на Ейми Ханъм в галерия „Сезони“
д-р Юлиан Митев, изкуствовед