Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

Ким и Ейми – две американки в една българска галерия


Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм се оказват в с. Полковник Серафимово
Завършването на сезона с две американски художнички
Добре е когато фондациите са на своя културен пост

Започването и завършването на галерийния сезон, поне в София, където има място за конкуренция, е трудна работа.  Или трябва да започне ударно и да привлече зрителите или пък плавно и постепенно да ги увлече. Същото е и със завършването. За да е леко и лежерно както при откриване, така и при завършване, Маргарита Видралска – ръководителката на галерия „Сезони“, му е намерила цаката – поне този сезон. Започва и завършва с изложби на американци, като през изложбения период пък редува наши и чужди художници. Чужденците – като правило, са подкрепяни от фондации (за разлика от българските художници, които – също като правило, пък не са подкрепяни от фондации).

От ляво на дясно: Владимир Левчев, Ким Ейбрахам, Ейми Ханъм. С кратко слово синът на Любомир Левчев – Владо, като истински изкуствовед и домакин, представи двете американски авторки Ким и Ейми

Интериор от изложбата

В това отношение другите частни галерии в София съществено отстъпват преднината на „Сезони“. Тази година галерията започна своята активна дейност с Макнаби и Зошни, а го завърши с две млади американски художнички – Ким Ейбрахъм и Ейми Ханъм, които живеят в гр. Нов Лондон, щат Кънектикът; град, който помним с това, че се намира в устието на р. Темс при вливането ѝ в Атлантическия океан и като роден град на писателката Елизабет Костова.

В техните първоначални планове влиза да направят пътешествие из България и да снимат, но впоследствие резултатите от техните наблюдения и преживявания не се случват в областта на фотографията, а на изобразителното изкуство

Те са лични гости на поета Любомир Левчев и това си пролича на откриването на изложбата им – голяма част от фамилията – поетът, неговата съпруга и синът му Владимир Левчев бяха на тържеството. Поетът, като зрител, а синът му – Владимир, като човек, който представи дарованията на тези американки пред българската публика, събрана в изложбената зала. По този начин галерията затвърди своята връзка с известната българска арт фамилия Левчеви. Това, според американските учебници по маркетинг се нарича „лифт на социалния авторитет“ и горещо се препоръчва да бъде използвано при различни художествени и граждански каузи.

Публиката с внимание изслуша казаното от Левчев-син при откриване на изложбата

            Двете американки – Ким и Ейми – наред с възхищаването от красотата на природните обекти, са гледали с широко отворените очи на чужденци към българския свят и накрая излизат с доста разнообразни и интересни резултати от своето творчество.  За блондинката Ейми Ханум може да кажем, че на първо място е търсила оригиналния субстрат – като правило нейните работи в областта на живописта са върху дърво, като необикновения формат на основата подтиква художничката и към екстраординарни изобразителни решения – от една страна това са удължените контури, а от друга – сполучливите опити за цветово уравновесяване на асиметричната композиция. На второ място може да поставим работите ѝ в областта на колажа. С това тя отново търси необикновения субстрат, изграден от намерени материали.  В това отношение много характерно е нейното произведение „Мрежата на скорпиона“, която покрива основната част от тялото му.

Произведения на Ейми Ханъм

            Нейната колежка – брюнетката Ким Ейбрахам по отношение на технологиите е повече заинтригувана от възможностите на сухия пастел и на акварела

 Внимателно се е вглеждала в растенията и животните, които я заобикалят като се е опитвала да изрази и чувствата, които са я развълнували при допира с непознатият за нея български свят. Това намира отношение в наименованията, които дава на творбите си. Например сухият пастел озаглавен „Като Бог, само с по-малко“ или пък „Може да лежим и да правим само това, което трябва да се направи като умиране и заспиване“ и само още един такъв пример „Ти отказваше да умреш, дори след като отбелязахме красотата и добродетелите ти“.

Ейми Ханъм, „Паяжината на Скорпиона“ (фрагмент)

Сами по себе си подобни заглавия могат да станат обект на пространен изкуствоведски анализ от гледна точка на учението на Зигмунд Шломо Фройд, но няма да злоупотребяваме с търпението на читателя, а ще кажем само – добре, че не са се превърнали в мода за  българските им колеги, иначе кой-знае какви подобни бисери ще четем по етикетите на техните произведения. Изображението на симпатичното кученце „Мини“ показва, че авторката има наклонности и към анималистичната живопис.

Извънстудиен портрет на Ким Ейбрахам в галерия „Сезони“

Като резултат от тяхното двустранно творческо сътрудничество се е получила една съвсем домашна изложба, в която две американски жени-художнички, подкрепени от фондация, добронамерено споделят с нашите зрители видяното и преживяното за няколко седмици в България.

Извънстудиен портрет на Ейми Ханъм в галерия „Сезони“

д-р Юлиан Митев, изкуствовед

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

„Музеят на провалите“ – къде се намира той и за какво ни разказва?

Всеки успешен старт на даден продукт,

Артист накара да помиришем, вдишаме, чуем и опитаме климатичните промени

Уникална артистична изява се случи пред

Българска графика е изложена в най-престижния музей за графикa в Китай

Изложба на българска графика бе изложена

Продават картина с отпечатъци на Рембранд за 8 млн. долара

Уникална картина, за която се предполага,

Бонд
Елемент 007 или Да бъдеш Джеймс Бонд

От раждането си преди 65 години

СГХГ открива новия сезон с Елиезер Алшех

След втора година изследователска работа екипът

Земяа, вода, огън и въздух – Стихиите на Христо Кралев

Христо Кралев представи новата си самостоятелна

Самостоятелна изложба на Едуард Грейнджър – кръгът като център

Още от зората на човечеството кръгът

Булчинска премяна от 1915 година ще бъде показана на изложба в Бургас

Най-старата булчинска дреха от началото на

Фотографската изложба Васил Тодев „Чай в пустинята. Едно пътуване в Мароко“

Галерия ФотоСинтезис представя фотографската изложба Чай в

Истанбул, 1943 акварел, молив върху хартия, 41 х 55 см
„Фрагменти от Европа“ – Пейзажи от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“

Художествена галерия „Дечко Узунов” филиал на Софийска градска

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура

Изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“ в галерия „ЕТЮД“

Галерия „ЕТЮД“  представя изложбата „Визуална еклектика,

Хубен Черкелов представя откритата си открита експозиция „120 лица“

На 21-ви февруари 2018г. в Националния

Галерия „Структура“ представя изложба „Отклонения“ на Адриана Чернин

Изложбата е създадена специално за пространството

Послание за живота – една изложба, свързана с Аршак Нерсиян

Едни от най-значимите имена в българското

Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ

Националната галерия представя в салоните си

Известният български изкуствовед и виден столичен преподавател в НХА Чавдар Попов (пред микрофона) изнесе вълнуващо слово при откриване на изложбата на Греди Аса (с буката в ръка)
„Лабиринт“ от деликатност и енигматичност в изложбата на Греди Аса

Архитектурният план на галерия „Академия с

Изложба на доайена на българската живопис – Калина Тасева

Изложбата на Калина Тасева, представена в

Румънски фрагменти от фотоархива на Зафер Галибов

Фотографията, като част от визуалната панорама

Художничката показва не само изображенията на хора, но и на животни
Боряна Перчинска и нейният “TRANSFORM” в галерия „Средец“

Зрителят, който не познава отпреди Боряна

„Дух и броня“ по японски в галерия „Финес“

Галерия „Финес“ и нейната собственичка Мариела

Вяра Панчева, експонат №24 (фрагмент), смесена техника, размери и година на създаване не са написани, провенанс – ателието на художничката
Колажите на Вяра Панчева – „Свободата“ на посланието

Тази година галерия „Стубел“ започна отрано

Зрителите винаги са омаяни от майсторството на скулптора Крум Дамянов
Кръгъл юбилей, огърлие и изложба за 80-годишнината на Крум Дамянов

През новия сезон галерия „Райко Алексиев“

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“

Под вещото ръководство на Маргарита Видралска

„Обществото“ – такова, каквото го вижда Деян Янев

За мен картините на Деян  Янев,

В галерия „Академия“ – 70 непознати рисунки и един автопортрет

В галерия „Академия“, се откри изложба

ИЛИЯ БЕШКОВ, „Пролет“ (фрагмент), ок. 1936, туш, лави, акварел, провенанс – ХГ „Илия Бешков“, Плевен
СГХГ без „Свян и Страсти“ показва рисунките на Илия Бешков

Втората изложба, която последва след откриването

Костадин Събев, портрет на Никола Манев (фрагмент)
Никола Манев превръща галерия „Финес“ в „Кръстопът на светлината“

Според една много оригинална класификация, озвучена

Платната на художника са пример за наситена с много елементи композиция, фина колористична разработка, внимание към детайла и добре обмислена и защитена визуална концепция
В галерия „Стубел“ настъпи „Времето на маймуните“

Галерия „Стубел“ бе една от първите

Галерия „Арте“ откри сезона с изложба на две млади дарования

Галерия „Арте“ е известна с това,

ИРИНА НАЧЕВА, „Правилата“ (фрагмент), серия „Матрицата“, Дибонд кристал, пигментен печат, 33 х 50 см, 2016
Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 2)

Продължаваме нашия разказ за изложбата „Ние

Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 1)

Ако трябваше поетът Кирил Кадийски да

За какво ни е „реализъм“, чувствително „обогатен“ от Боряна Росса

Изложбата на д-р Боряна Драгоева-Росса, наречена

Cosmoscow: изкуството от галериите – на пазара

Пазарът на изкуството, независимо от името,

Керамиката – първият „божествен“ материал в ръцете на човека

Фестивал на съвременната керамика – звучи

Пепа Минчева, „А...,къде е...?“ (фрагмент), 65 х 55 см, естимейт € 175, провенанс – ателието на художника
За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Втора част)

Прочетете тук първата част от напия

Уникални български документални изложби гостуват в Будапеща

Виждали ли сте тефтерчето на Васил

Кураторката на изложбата – изкуствоведката В. Ножарова подробно разказа за замисъла и осъществяването на експозицията
Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“

В средата на 90-те години на

Кратък разказ за Марио Жеков – Художникът, чието ателие бе природата

Българската маринистична живопис – доведеното дете

Плакатите на Стефан Десподов-Деспо: От улицата – в музея!

Афишите, а по късно и плакатите

Скулптурите на Иван Нешев – сплав от емоция и образ

Иван Нешев (1927-1987 г.), чиято първа

Николай Стайковски – Повелителят на руните в българската живопис

Неговата изложба, наречена „Руни и Орфестази“

Японските занаяти от Тохоку – в света на регионалното японско изкуство

Кое отличава регионалното японско изкуство от

Изложба калиграфия и сериграфия на Димитър Трендафилов

Днес в софийската галерия Енакор се

Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден

Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден

На 3 юли се открива изложба скулптура и рисунки на Димитар Илийев

Изложбата на артиста ще бъде представена

Концептуална изложба „Пипалати“ откриха в галерия Underground

Концептуалната изложба „Пипалати“ е проект на

Георги Лечев: Дъх на море

На 20 юни в столичната арт

Съновидения в цвят и послания в изложбата-живопис „Паралелности“ на Даниел Динев

Галерия „ЛИК“ представя втората самостоятелна изложба

Wave Maidens – изложба на София Зашева

Връзката на северните народи с морето

Голото мъжко тяло 1856 – 1944

От 21 февруари до 26 март