Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ
Националната галерия представя в салоните си изкуство – живопис, графика и плакат – подчинени на политическата идея – да се покаже сплотеността на страните от „Вишеградската група“ (позната още и като „Вишеградската четворка“) пред Европейския съюз. В това географско и политическо обединение влизат държавите Полша, Унгария, Чехия и Словакия, като съответно организатори са: Посолство на Унгария в София – Унгарски културен институт, Посолство на Чешката република, Чешки център, Посолство на Република Полша, Полски институт в София, Посолство на Словашката република, Национална галерия.
Координатор на изложбата е видния български изкуствовед и известен столичен музеолог и галерист д-р Радосвета Станева
Може от пръв поглед да се каже, че нямаше отход от онова, което българите традиционно знаят за изкуството на тези страни – Полша бе представена с плакатите си, така както ги познаваме от онези далечни времена, когато те се продаваха в магазинчето за полски стоки, Унгария с живописта си, така, както се представя в сегашния Културно-информационен център, а Чехословакия, сега мирно поделена между чехи и словаци, – традиционната графика. В тази подредба има някакъв резон. Ако обаче границите на това прледставяне бяха разширени също нямаше да е лошо – за обикновения зрител излизането от тези рамки щеше да означава, че в педставените държави има и други изкуства, а не само традиционните.
В анонса, даден към изложбата, бе оповестено, че приветсвие ще произнесе директорката на НХГ Слава Иванова, но тя не се появи и зрителите бяха запознати с идеята за тази изложба и работата по устройството на експонацията от друг човек.
Що се отнася до политиците, които трябваше да представят изложбата, то тук дипломатическият протокол бе стриктно спазен
Приветствие към събралите се зрители поднесе Текла Марангозо, която в момента е извънреден пълномощен посланик на Унгария в София. Нейното слово обаче имаше повече политически отенък и както е прието в дипломатическите среди съдържаше в по-голяма степен намеци и алюзии за специалното място и историческата роля на страните от „Вишеградската четворка“ в ЕС, отколкото разсъждения за представените на изложбата произведения и художници.
Споменахме, че всяка страна се постара да се представи в рамките на традиционното – Посолството на Република Полша и Полският институт представиха плакати на изтъкнатия полски плакатист и известен преподавател по тази специалност Лех Майевски, както и проекти на млади полски творци, възпитаници на факултета по графика на Варшавската академия за изящни изкуства. Те са изключително млади млади и свежи, но както в границите на Полша, така и в чужбина отдавна са забелязани, канени са от различни организации за изложби и им се правят извънредно щедри откупки.
В тази софийска зложба са включени техните дипломни плакати, които са сърцевината на петгодишното им обучение в ателието по графика на Л. Майевски
В същото време това е и повече от отлична и резултатна равносметка от обучението им в едно от най-добрите художествено-хуманитарни учебни заведения по дадения профил на планетата.
Горска свежест, дълбока изразителност, енергично движение, ярки цветове, позитивна енергия, изкрящо чувство за хумор, лапидарно изчистена форма и дълбок философско-естетически смисъл – това са отличителните белези на работите на младите полски артисти, представени в изложбата.
По същия начи бе представена и унгарската живопис – с дълбоки исторически корени и постижения в съвременна Европа, които събуждат съпреничество сред колегите от останалите страни.
Чешката и словашка графика – историческа и съвременна, за разлика от нашата, също е на завидна висота.
Независимо от политическия смисъл влаган в тази изложба, тя изпълнява и добри общопознавателни функции за българския зрител.