Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

Изложбата на съвременна руска скулптура в Третяковската галерия – провал или триумф?!


СЪВРЕМЕННА СКУЛПТРУРА“ – Кое е интересно за твореца, кое за чиновника, кое за народа?

Скулптурният паметник – „машина“ за смисъл или „обект“ за събаряне?

„Паметникът“ –  памет или бузумие?

Интериор от изложбата на съвременна руска скулптура в Третяковската галерия

Интериор от изложбата на съвременна руска скулптура в Третяковската галерия

Третяковската галерия представа 124 скулптури

Критиката намира, че много от тях са далеч по-интересни от съвременните паметници, с които кметовете на Москва осеяха съвременния град.

 В Третяковската галерия от 1997 г., вече почти 20 години, не е имало скулптурна изложба и хората се питаха „Защо?“, а днес, когато такава изложба се откри не се питат, а виждат отговора и се ужасяват. Нима това е изкуството, ксоето боготвори човешкото тяло.

Хартиените обекти на Кирил Александров, неизвестно защо, също се броят за скулптура

Хартиените обекти на Кирил Александров, неизвестно защо, също се броят за скулптура

Довежда го до монументални форми, превръща го в машина за смисъл покрай която само на определени дати поставяме цветя и венци? Тези или приблизително подобни въпроси си задават посетителите на Третяковската галерия, когато посетят изложбата „Съвременна скулптура“. Работата дори не е само в това, че скулптурата е или малко, или почти непопулярен жанр както сред специалистите, така и сред широката публика. Работата е още в това, че наред с майсторите на скулптурата, широката публика също е загубила чувството за ориентир, а съвременната изкуствоведска мисъл, било то в Русия, било в България, остава длъжник със своите обяснения, проучвания и интерпретации.

            Трябва да се отдаде дължимото на руските колеги, които месеци преди това обхождат многобройните ателиета и упорито се вглеждат да намерят нещо достойно за показване, което да не напомня на извадените от нафталина и упорито натрапвани работи на Церетели.

Съчетанието на различни материали понякога е оправдание да се появи подобен артефакт

Съчетанието на различни материали понякога е оправдание да се появи подобен артефакт

И слава богу – намерили са нещичко

Е, вярно е, че накрая зрителят е в правото да си мисли, че отново се е получило „от три бука, две вретена и то едното – наддадено“, но когато няма държавни поръчки или тук-таме има такава за накое семпло барелефче, напомнащо нашенските, шльопнати на фасадата на БАН, с тъга си мислиш за ония далечни времена на Вера Мухина и нейните, изчукани от стоманени листи, „Работник и Колхозничка“. Това иска чиновникът, това е мечтата му: „за два гроша скулптура, за пет гроша идеология“. Обикновеният зрител иска (както винаги) „да е красиво“, той, горкият, не знае, че съвременното изкуство не се вълнува от красотата – нея то я е дало под наем на дизайна.

Интериор от изложбата

Интериор от изложбата

Иначе каноните на жанра „обща изложба“ са спазени – процент млади и неизвестни, но подаващи надежди, процент стари и известни, за които вече губим надежда, представени са по възможност най-разнообразни материали – дърво и камък, метал и хартия и тук-там – пластмаса. Едно само не е представено – чувството за красота и благородство. Обикновеният местен зрител – възпитан  и обучен в сферата на руското изкуство до передвижниците, а за западното изкуство – до импресионистите (с тъга си спомняме, че така беше и у нас допреди 20-тина години) търси да открие и да се опре на нещо познато – е, няма до го намери.

Най-добрият в този смисъл експонат – скулптурата „Заварчици“, чийто автор е Николай Силис, или пък фините, направени като по учебник, релефи на Андрей Красулин, наречени „Калиграфия“ остават някак си спаружени до украсените като папагали с ярки тропически краски експонати на млади колеги. Създава се впечатление и това, че по-старото поколение, което вече си е извоювало някакво, макар и минимално място под слънцето, експериментира повече и по-добре от младшите си колеги.

Като вземем предвид и това, че то волю или неволю – на попрището жизнено в средата – трябваше да се отказва от „принципите на социалистическия реализъм в изкуството“, нещата застават на мястото си

Дори такива находки като проекта за „Паметник на Дмитрий Александрович Пригов“ на Елена Мунц не спасява положението и то не защото една птичка пролет не прави, а защото положението е неспасяемо.

Провал или успех е тази изложба. Нашият отговор е „Успех“ и то не заради „гениалните експоната“, а заради честността да се покаже, че такива засега няма, че независимо от тяхната липса, скулптурата си остава ако не „машина“, то поне „механизъм“ за смисъл, а не „обект“ за събаряне и чиновническо издевателство над народа.           

 (д-р Юлиан Митев, изкуствовед)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

„Музеят на провалите“ – къде се намира той и за какво ни разказва?

Всеки успешен старт на даден продукт,

Артист накара да помиришем, вдишаме, чуем и опитаме климатичните промени

Уникална артистична изява се случи пред

Българска графика е изложена в най-престижния музей за графикa в Китай

Изложба на българска графика бе изложена

Продават картина с отпечатъци на Рембранд за 8 млн. долара

Уникална картина, за която се предполага,

Бонд
Елемент 007 или Да бъдеш Джеймс Бонд

От раждането си преди 65 години

СГХГ открива новия сезон с Елиезер Алшех

След втора година изследователска работа екипът

Земяа, вода, огън и въздух – Стихиите на Христо Кралев

Христо Кралев представи новата си самостоятелна

Самостоятелна изложба на Едуард Грейнджър – кръгът като център

Още от зората на човечеството кръгът

Булчинска премяна от 1915 година ще бъде показана на изложба в Бургас

Най-старата булчинска дреха от началото на

Фотографската изложба Васил Тодев „Чай в пустинята. Едно пътуване в Мароко“

Галерия ФотоСинтезис представя фотографската изложба Чай в

Истанбул, 1943 акварел, молив върху хартия, 41 х 55 см
„Фрагменти от Европа“ – Пейзажи от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“

Художествена галерия „Дечко Узунов” филиал на Софийска градска

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура

Изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“ в галерия „ЕТЮД“

Галерия „ЕТЮД“  представя изложбата „Визуална еклектика,

Хубен Черкелов представя откритата си открита експозиция „120 лица“

На 21-ви февруари 2018г. в Националния

Галерия „Структура“ представя изложба „Отклонения“ на Адриана Чернин

Изложбата е създадена специално за пространството

Послание за живота – една изложба, свързана с Аршак Нерсиян

Едни от най-значимите имена в българското

Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ

Националната галерия представя в салоните си

Известният български изкуствовед и виден столичен преподавател в НХА Чавдар Попов (пред микрофона) изнесе вълнуващо слово при откриване на изложбата на Греди Аса (с буката в ръка)
„Лабиринт“ от деликатност и енигматичност в изложбата на Греди Аса

Архитектурният план на галерия „Академия с

Изложба на доайена на българската живопис – Калина Тасева

Изложбата на Калина Тасева, представена в

Румънски фрагменти от фотоархива на Зафер Галибов

Фотографията, като част от визуалната панорама

Художничката показва не само изображенията на хора, но и на животни
Боряна Перчинска и нейният “TRANSFORM” в галерия „Средец“

Зрителят, който не познава отпреди Боряна

„Дух и броня“ по японски в галерия „Финес“

Галерия „Финес“ и нейната собственичка Мариела

Вяра Панчева, експонат №24 (фрагмент), смесена техника, размери и година на създаване не са написани, провенанс – ателието на художничката
Колажите на Вяра Панчева – „Свободата“ на посланието

Тази година галерия „Стубел“ започна отрано

Зрителите винаги са омаяни от майсторството на скулптора Крум Дамянов
Кръгъл юбилей, огърлие и изложба за 80-годишнината на Крум Дамянов

През новия сезон галерия „Райко Алексиев“

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“

Под вещото ръководство на Маргарита Видралска

„Обществото“ – такова, каквото го вижда Деян Янев

За мен картините на Деян  Янев,

В галерия „Академия“ – 70 непознати рисунки и един автопортрет

В галерия „Академия“, се откри изложба

ИЛИЯ БЕШКОВ, „Пролет“ (фрагмент), ок. 1936, туш, лави, акварел, провенанс – ХГ „Илия Бешков“, Плевен
СГХГ без „Свян и Страсти“ показва рисунките на Илия Бешков

Втората изложба, която последва след откриването

Костадин Събев, портрет на Никола Манев (фрагмент)
Никола Манев превръща галерия „Финес“ в „Кръстопът на светлината“

Според една много оригинална класификация, озвучена

Платната на художника са пример за наситена с много елементи композиция, фина колористична разработка, внимание към детайла и добре обмислена и защитена визуална концепция
В галерия „Стубел“ настъпи „Времето на маймуните“

Галерия „Стубел“ бе една от първите

Галерия „Арте“ откри сезона с изложба на две млади дарования

Галерия „Арте“ е известна с това,

ИРИНА НАЧЕВА, „Правилата“ (фрагмент), серия „Матрицата“, Дибонд кристал, пигментен печат, 33 х 50 см, 2016
Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 2)

Продължаваме нашия разказ за изложбата „Ние

Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 1)

Ако трябваше поетът Кирил Кадийски да

За какво ни е „реализъм“, чувствително „обогатен“ от Боряна Росса

Изложбата на д-р Боряна Драгоева-Росса, наречена

Cosmoscow: изкуството от галериите – на пазара

Пазарът на изкуството, независимо от името,

Керамиката – първият „божествен“ материал в ръцете на човека

Фестивал на съвременната керамика – звучи

Пепа Минчева, „А...,къде е...?“ (фрагмент), 65 х 55 см, естимейт € 175, провенанс – ателието на художника
За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Втора част)

Прочетете тук първата част от напия

Уникални български документални изложби гостуват в Будапеща

Виждали ли сте тефтерчето на Васил

Кураторката на изложбата – изкуствоведката В. Ножарова подробно разказа за замисъла и осъществяването на експозицията
Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“

В средата на 90-те години на

Кратък разказ за Марио Жеков – Художникът, чието ателие бе природата

Българската маринистична живопис – доведеното дете

Ким и Ейми – две американки в една българска галерия

Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм

Плакатите на Стефан Десподов-Деспо: От улицата – в музея!

Афишите, а по късно и плакатите

Скулптурите на Иван Нешев – сплав от емоция и образ

Иван Нешев (1927-1987 г.), чиято първа

Николай Стайковски – Повелителят на руните в българската живопис

Неговата изложба, наречена „Руни и Орфестази“

Японските занаяти от Тохоку – в света на регионалното японско изкуство

Кое отличава регионалното японско изкуство от

Изложба калиграфия и сериграфия на Димитър Трендафилов

Днес в софийската галерия Енакор се

Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден

Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден

На 3 юли се открива изложба скулптура и рисунки на Димитар Илийев

Изложбата на артиста ще бъде представена

Концептуална изложба „Пипалати“ откриха в галерия Underground

Концептуалната изложба „Пипалати“ е проект на

Георги Лечев: Дъх на море

На 20 юни в столичната арт

Съновидения в цвят и послания в изложбата-живопис „Паралелности“ на Даниел Динев

Галерия „ЛИК“ представя втората самостоятелна изложба

Wave Maidens – изложба на София Зашева

Връзката на северните народи с морето

Голото мъжко тяло 1856 – 1944

От 21 февруари до 26 март