Димитар Илийев – „Скулптури и рисунки“: да надникнем в изкуството на съседите
Разгръщането на подобна изложба в залите именно на галерия „Академия“ предполага наличието на няколко предварителни признака
Първият в областта на изкуството – каквото и да се покаже в залите на тази галерия, то ще носи отпечатъка на известен „академизъм“ – като под това разбираме, че нещата ще бъдът, добри, стойностни и направени от художници-професионалисти, а основата върху която са изградени и начинът на тяхното експониране ще се случат, след като има консенсус между специалистите в тази област.
Вече е известно на читателя, че художникът се е обучавал в нашата Академия, преминал е нейния пълен курс, доказал се е като специалист както в своята родина, така и извън нейните граници.
Изложбата е сравнително еднородна – показа цялостен дял от зрялото му творчество и се вижда отличната връзка между многобройните рисунки и скулптури – предимно кавалетни по мащаб – представени от него. На първо място може да поставим това, че рисунките са своеобразен проучвателски етап от скулптурата, а скулптурата, поне основната част от тази, която беше показана имя пряко родство на формата и нейното развитие, видяно в рисунките. Взаимното им допълване беше още един признак но това, че художникът съизмерва емоциите от ваятелската си дейност с тази – на умението си на рисуващ. Вижда се не само проучването на формата, на нейното развитие и на съотнасянето на отделните структурни части към цялото, но се прави опит предварително да се определи и най-въздейкстващата текстура.
Следващият добър признак е, че абстрактните скулптури и рисунки не са натоварени с политически смисъл в каквото и да е отношение, а само показват майсторството и умението, което този художник влага в процеса на творчество.
За скулптурата му още, освен че е абстрактна, може да се подчертае, че формотворчеството му е логично и художникът чувства процесите на развитие
Той като творец дава известното рационално начало и определя водещите вектори в творбата, но след това този рационализъм отстъпва място на интуицията, а художникът се оставя да бъде воден от нея. Затова и пространствения 360 градусов обзор на творбите му винаги крият изненада за зрителя – началното положение на разглеждане не може да даде информация какво ще се види и още повече с какво впечатленише ще остане зрителят накрая. Една от тайните на скулптирането на този майстор е в това, че прави критичен оглед на наследството на различни скултпурни школи както в своятата страна, така и у нас, но конкретно на фаворизира никоя.
Като една от следващите характеристики на неговата скулптура може да се каже, че той търси възможността дори кавалетнаста скулптура, излята от метал, или направена от камък, да изглежда лека и ефирна.
За това спомагат точно намереното място и машаб между плътно тяло и въздушни отвори в неговите произведения
Прибавянето или отнемане на масите, пробивите и наклоните на плоскостите са винаги така направени, че да изненадат дори зрителя, който има обучено око – изненадата от постигнатото бе високо оценена от зрителите, които посетиха изложбата, а неговия пример на човек, който се занимава с изкуство показват, че научният подход, особено при направата на абстрактни скулптурни композиции винаги е полезен. Но това е извод за специалистите, а за обикновените зрители остова удоволствието от видяното на тази изложба. Надяваме се, че това ще бъде само поредния етап, а след като направи други свои произведения в областта на изкуството, вратите на галерия „Академия“ и сърцата на зрителите ще останат все така широко отворени за разбирането и възхищението от този творец.