Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

Вторият национален конкурс за графика – още повече, още по-млада и с двойно повече аплодисменти

Тя е млада, набираща енергия и е на световно ниво. Ако само до преди няколко години българското графично изкуство е събирало малцина творци и ценители на по чаша вино, днес класическата графиката се отърсва от прахта на времето и излиза под светлините на прожекторите. Вторият национален конкурс за графика е вече тук и обещава да засенчи не само първото си издание, състояло се преди две години. Задава новата генерация на графиката – основата на всички изкуства и обещава да се превърне в традиция, която представя най-добрите на всеки две години.

Втория национален конкурс за графика е инициатива на сдружение „Култура, спорт и здраве МЛ“, като идеята е на художника график Людмил Георгиев. На 4 декември отново под патронажа на Министерството на културата в галерия „Средец“ се състоя откриването изложбата на селектираните участници. Тя може да бъде посетена от 5 декември 2019 до 5 януари 2020 година. 

След успешното първо издание на изложбата през 2017 година, Людмил Георгиев смята, че в България вече е ясно, че назрява крещяща нужда да се проправи път за младите творци в графиката. Организаторът споделя, че въпреки нарастващия интерес към графиката след последната серия от представяния на произведения в тазгодишните Международното бианале на графика във Варна и Международното триенале в София, в България все още не може да се говори за последователност и приемственост в графичното изкуство. С нескрита радост Людмил Георгиев разкрива, че благодарение на Втория национален конкурс за графика все повече млади хора се обръщат към графиката – изключително трудоемко изкуство, изсикващо енергията и хъса, присъщ за младите хора. 

Но за да попаднат в престижен форум като Националния конкурс за графика, участниците трябва да отговарят на два критерия: да са на възраст до 40 години и да представят творби, изпълнени в класически графични техники. 

Голямата новина на тазгодишното издание на конкурса е, че кандидатите са два пъти повече – 44 участници се включиха в напредварата за най-добър майстор на графиката. След селекцията членовете на журито са подбрали 33-ма участници, чиито творби са издържани в различни класически техники като литография, офорт, акватинта, мецотинто и др.  Всичките те били поставени в рамки, за да се постигне равнопоставеност. Специален гост на комисията е преподавателят по графика в Академия „Брера“ в Милано – професор Алберто Балети. 

Според организатора Людмил Георгиев присъствието на „чужди очи“ в журито е помогнало да се направи оценка на нивото на българската графика. По мнението на професора, споделя Людмил Георгиев, нашето графично изкуство отдавна е на европейско ниво. Още в миналото е съществувал зародиш, а пътуванията извън граница са помогнали за развитие на нови хоризонти на творците в България. Днес натискаш копче и виждаш как печати графика китайският колега на другия край на света, пояснява Людмил Георгиев. Но според него до преди няколко години графиката в България в била забравено изкуство, тънещо в мрак.  

„Графиката е любовницата, която рано или късно трябва да бъде напусната“ 

С тези думи създателят на инициативата „Национален конкурс за графика“ обяснява ситуацията около отлива от класическата графика в България. Докато са били млади, графиците от близкото минало са работили, но с течение на възрастта, сложността, тежкият труд и оскъпяването на използваните материали е допринесло за творческа умора и отлив. От друга страна съвременното изкуство става безинтересно, защото хората нямат потребност. Има пренасищане на изображения и прекалена компютъризация, смята Людмил Георгиев.  Всичко трябва да ти е наред, за да седнеш и твориш, а в момента хората нямат време, психиха и условия. Но в последните години нещата започнаха да се променят, защото се обръща внимание на трите изящни пера на изобразителното изкуство – живопис, скулптура, графика, с последната има нужда от свой форум.

Ефект на подражанието

Влизането на младото талантливо поколение в света на графиката не е случайност. Според Людмил Георгиев графици, завършили Академията, са намерили своя път и реализация, работейки и преподавайки своя опит. Достатъчни са само няколко зрънца, за да се възбуди интерес и вдъхновение в по-младите ученици, който желаят да подражават на опитните творци, разкрива наблюденията си той. Отвори се ножицата и започнаха да се осмеляват да участват ученици. Но това беше моята цел – да се даде път на младите. Ако в един такъв конкурс участваха старите майстори, те щяха отнесат конкуренцията и неопитните участници щяха да останат с усещането, че са на опашката, казвай той. 

Голямата изненада за всички била прекрасната работа на 16-годишната ученичка Ели Иванова. Падането на възрастовата граница, което е сензацията на тазгодишното издание, показва, че младите са набрали смелост и са видяли, че има смисъл, пояснява огранизаторът. 

Всеки артист обича пари и… „рукоплескание“

Колекционер, почитател на спорта и собственик на галеря Grafikart Людмил Георгиев сам е минал през различни житейски етапи и помъдряване. Знае, че всеки творец живее не заради вдъхновението, но заради славата и „ръкоплесканието“, както той нарича аплодисметните по вазовски. 

С проекта „Национален конкурс за графика“ се цели не само младите творци да бъдат оценени под светлините на прожекторите, но и трудът им да бъде стимулиран с награда. Под аплодисментите на многобройната млада публика в деня на откриването бяха отличени тримата най-добри участници: Ели Иванова – трето място с награда от 700 лева, Гергана Рахнева – второ място с награда от 1000 лева и първо място – Васил Колев-Vassillo с награда от 2000 лева и трофей бронзова пластика, изработена от скулпторката Лора Пармакова. В интервюто си за Artgallery.bg Людмил Георгиев се шегува, че ако няма инфлация, призовете ще бъдат такива и в следващото издание на конкурса. 

Но големият успех за участниците е не само, че творбите им са посещавани в продължение на месец, а и че могат да бъдат закупени от ценители. Първото издание на конкурса предизвика фурор със закупуването на 16 графики още в деня на откриването на изложбата. 

 „Последната риза на човек няма джобове – каквото си натрупал, трябва да го раздадеш“

Следвайки любимата мъдрост на баба си, Людмил Георгиев е решен да извади графиката от досегашните смесени изложби и форуми за изкуство – нещо, което никой досега не е правил в България, за което го подкрепя неотлъчно и неговата съпруга Мариела Гачевска. Зрителят все иска да види „нещо“, да съзре форма, а графиката е много повече, казва той. Вдъхновен от емоцията, че отваря път на новото поколение графици, организаторът на конкурса вижда себе си не като художник, а като човек, помагащ на гилдията. Целта му е да наложи критерии, които ще бъдат оценени във времето, а неговият труд – уважаван. 

Наясно съм, че всяко издание на конкурса ще е различно по своето качество, но това е изкуството – няма мерки и теглилки и успехът не може да се прогнозира. Споделя, че много гора го питат „къде е келепирът“, но организаторът опонира на въпроса така: хората са оскотяли и не могат да мислят, но когато ги стимулираш и от време на време ги събуждаш. Пукват като кокичета и виждаш емоциите и нагласата за промяна. Ако имаш сетивата да ги видиш, ето това носи удоволствие и радост – да правиш подарък. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

Защо този град в Африка е по-известен с изкуството си, отколкото с животните?

В слънчева и екзотична Южна Африка ходенето на сафари едва ли е най-необичайното и

„Музеят на провалите“ – къде се намира той и за какво ни разказва?

Всеки успешен старт на даден продукт, независимо сферата, в която се развива, обикновено е

Артист накара да помиришем, вдишаме, чуем и опитаме климатичните промени

Уникална артистична изява се случи пред един от най-важните музеи за модерно изкуство в

За пръв път събират всички творби на Вермеер на едно място… дигитално

За пръв път в историята ще могат да бъдат видени всички 36 познати картини

Българска графика е изложена в най-престижния музей за графикa в Китай

Изложба на българска графика бе изложена в най-престижния музей в Китай и посрещната с

Продават картина с отпечатъци на Рембранд за 8 млн. долара

Уникална картина, за която се предполага, че е консервирала отпечатъците на големия холандски художник

Бонд
Елемент 007 или Да бъдеш Джеймс Бонд

От раждането си преди 65 години енигматичната личност на легендарния агент 007 вълнува съзнанието

СГХГ открива новия сезон с Елиезер Алшех

След втора година изследователска работа екипът на СГХГ ще открие новия изложбен сезон с

Земяа, вода, огън и въздух – Стихиите на Христо Кралев

Христо Кралев представи новата си самостоятелна изложба в галерия Нюанс. Дните в които може

Музеят на Кока-Кола в Атланта, който разказва всичко за историята на напитката

„Светът на Кока-Кола“ е музей в Атланта, САЩ, който може да бъде наречен истинска

Самостоятелна изложба на Едуард Грейнджър – кръгът като център

Още от зората на човечеството кръгът очарова човешкото въображение. Независимо дали е формата на

Самостоятелна изложба „Животът е песен“ на Алла Георгиева с куратор Мария Василева.

Галерия Структура има удоволствието да Ви покани на откриването на самостоятелната изложба „Животът е

Булчинска премяна от 1915 година ще бъде показана на изложба в Бургас

Най-старата булчинска дреха от началото на 20-ти век и снимка на младоженци, направена точно

Фотографската изложба Васил Тодев „Чай в пустинята. Едно пътуване в Мароко“

Галерия ФотоСинтезис представя фотографската изложба Чай в пустинята – фотографска изложба на Васил Тодев. Едно пътуване

Истанбул, 1943 акварел, молив върху хартия, 41 х 55 см
„Фрагменти от Европа“ – Пейзажи от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“

Художествена галерия „Дечко Узунов” филиал на Софийска градска художествена галерия представят Фрагменти от Европа Пейзажи от колекцията на ХГ

Васка Емануилова и нейните нежни и красиви „Прочити“ на реалността

През 2017 г. се навършиха десет години от началото на активната изложбена дейност на

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“

Галерия Контраст представя изложбата на скулптура и живопис „Поколения“ Христо Харалампиев – скулптура Кирил Харалампиев –

Изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“ в галерия „ЕТЮД“

Галерия „ЕТЮД“  представя изложбата „Визуална еклектика, музикално единство“, която представя трима художници със съвършено

Хубен Черкелов представя откритата си открита експозиция „120 лица“

На 21-ви февруари 2018г. в Националния аргеологически музей ще бъде открита експозицията „120 лица“

Иложбата Васка Емануилова: Прочити, която задължително трябва да включите в календара си

През 2017 г. се навършиха десет години от началото на активната изложбена дейност на

Галерия Нюанс представя финалистите от второто издание на „Конкурс за съвременно изкуство“

От 6 февруари в галерия Нюанс, ще бъде представена експозицията, състояща се от работите

73 години Младежки театър „Николай Бинев” – едно голямо семейство

На 25 януари 2018 Младежки театър отбелязва своя 73 рожден ден. През 1944-1945 започва

Галерия „Структура“ представя изложба „Отклонения“ на Адриана Чернин

Изложбата е създадена специално за пространството на галерия Структура, като някои от творбите се

Послание за живота – една изложба, свързана с Аршак Нерсиян

Едни от най-значимите имена в българското изкуство от втората половина на ХХ и началото

Галерия Лоранъ представя актуалната на времето навън изложба „Зима“

Зимата е тук. Сезонът, който ни пронизва и контрастно прониква в сетивата ни като

Специална изложба в Национална Художествена Академия , посветена на 70 години специалност „Стенопис“

Изкуството на стенописта като учебна проблематика в дисциплината „Декоративно изкуство с приложение“ навлиза в

Димитър Труканов – Трукан и изложбата му „Нарушена зона“, носеща „взрив, разкъсване и хаос“

В първата си  изложба през 2018 година галерия Нюанс  има удоволствието  да  ви представи 

Безценните тракийски ценности се завърнаха в Националния исторически музей

След триумфалния успех в Норвегия на изложбата „Легенди в злато. Тракийски съкровища от България“,

Изложбата „Вековните гори и техните обитатели“ в Националния природонаучен музей

От 17 януари до 31 март, в Националния природонаучен музей ще бъде представена изложба,

Изложба на страните от „Вишеградската група“ в НХГ

Националната галерия представя в салоните си изкуство – живопис, графика и плакат – подчинени

Известният български изкуствовед и виден столичен преподавател в НХА Чавдар Попов (пред микрофона) изнесе вълнуващо слово при откриване на изложбата на Греди Аса (с буката в ръка)
„Лабиринт“ от деликатност и енигматичност в изложбата на Греди Аса

Архитектурният план на галерия „Академия с нейните два входа – външен (откъм парковата алея)

Изложба на доайена на българската живопис – Калина Тасева

Изложбата на Калина Тасева, представена в галерия „Арте“ е не само интересна – да

Румънски фрагменти от фотоархива на Зафер Галибов

Фотографията, като част от визуалната панорама и памет на човечеството е силна с това,

Художничката показва не само изображенията на хора, но и на животни
Боряна Перчинска и нейният “TRANSFORM” в галерия „Средец“

Зрителят, който не познава отпреди Боряна Перчинска ще се удиви от това, което може

„Дух и броня“ по японски в галерия „Финес“

Галерия „Финес“ и нейната собственичка Мариела Табакова са домакини на част от програмата „Дни

Петринел Гочев се представя пред софийската арт публика с изложбата „Скулптури и рисунки“ в салона на галерия „Сезони“
Режисьорът в художествения салон – изложбата на скулптури и рисунки на Петринел Гочев

Ако, както пееше известна поп звезда от близкото минало, до едно (небръснато от седмици)

Вяра Панчева, експонат №24 (фрагмент), смесена техника, размери и година на създаване не са написани, провенанс – ателието на художничката
Колажите на Вяра Панчева – „Свободата“ на посланието

Тази година галерия „Стубел“ започна отрано своя есенно-зимен изложбен сезон и сега е „напред

Зрителите винаги са омаяни от майсторството на скулптора Крум Дамянов
Кръгъл юбилей, огърлие и изложба за 80-годишнината на Крум Дамянов

През новия сезон галерия „Райко Алексиев“ за пръв път бе запълнена както с експонати,

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“

Под вещото ръководство на Маргарита Видралска галерия „Сезони“ не престава приятно да ни удивява

„Обществото“ – такова, каквото го вижда Деян Янев

За мен картините на Деян  Янев, които за пръв път видях на неговото дипломиране

В галерия „Академия“ – 70 непознати рисунки и един автопортрет

В галерия „Академия“, се откри изложба която затвърди у мен впечатлението, че през този

„СКРИШНИ ИГРИ“ НА АНТОН ТЕРЗИЕВ – ОПИТ ЗА ДЕШИФРИРАНЕТО НА „ЗАГАДЪЧНА“ ИЗЛОЖБА

В тази изложба, наречена „Скришни игри“, нейният автор – отдавна известният в артистичните среди

Успехът „В началото“ – необходимото, но недостатъчно условие за развитието на младите художници (част 3)

В този наш текст ще ви разкажем за третата и последна част от страхотните

Дина Стоев, «Упражнение» (фрагмент)
Успехът „В началото“ – необходимото, но недостатъчно условие за развитието на младите художници (част 2)

Представяме ви втората част от артистите, които взеха участие в изложба „В началото“. Десислава Янакиева Десислава Янакиева,

ИЛИЯ БЕШКОВ, „Пролет“ (фрагмент), ок. 1936, туш, лави, акварел, провенанс – ХГ „Илия Бешков“, Плевен
СГХГ без „Свян и Страсти“ показва рисунките на Илия Бешков

Втората изложба, която последва след откриването на „Под сянката на Ориента“ в СГХГ е

Костадин Събев, портрет на Никола Манев (фрагмент)
Никола Манев превръща галерия „Финес“ в „Кръстопът на светлината“

Според една много оригинална класификация, озвучена от софийския куратор Филип Зидаров, в чиято основа

Платната на художника са пример за наситена с много елементи композиция, фина колористична разработка, внимание към детайла и добре обмислена и защитена визуална концепция
В галерия „Стубел“ настъпи „Времето на маймуните“

Галерия „Стубел“ бе една от първите частни галерии, която най-рано откри тази година изложбения

Галерия „Арте“ откри сезона с изложба на две млади дарования

Галерия „Арте“ е известна с това, че винаги подробно обмисля концепциите на своите изложби. Поддържа

ИРИНА НАЧЕВА, „Правилата“ (фрагмент), серия „Матрицата“, Дибонд кристал, пигментен печат, 33 х 50 см, 2016
Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 2)

Продължаваме нашия разказ за изложбата „Ние сме млади“, която се състоя в галерията „Фотосинтезис“.

Изложбата „Ние сме млади“ – концептуално?! (част 1)

Ако трябваше поетът Кирил Кадийски да даде името на тази изложба, той вероятно отново

За какво ни е „реализъм“, чувствително „обогатен“ от Боряна Росса

Изложбата на д-р Боряна Драгоева-Росса, наречена „Обогатен реализъм“, чийто вернисаж се състоя на 7

Фрейм от видеоарта на Магда Тотова „Ленин и девойката“ (2003)
Визуалните бележки за „Великата и проклетата Октомврийска революция“ -погледът на ИСИ-София

Институтът за съвременно изкуство (ИСИ) и неговият директор – изкуствоведката Яра Бубнова, бяха единствените,

Cosmoscow: изкуството от галериите – на пазара

Пазарът на изкуството, независимо от името, което носи, или от формата, в която се

Керамиката – първият „божествен“ материал в ръцете на човека

Фестивал на съвременната керамика – звучи твърде примамливо и е трудно да повярваме в

Пепа Минчева, „А...,къде е...?“ (фрагмент), 65 х 55 см, естимейт € 175, провенанс – ателието на художника
За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Втора част)

Прочетете тук първата част от напия разказ за изложбата на художнците от Габрово. Иван Христов

Уникални български документални изложби гостуват в Будапеща

Виждали ли сте тефтерчето на Васил Левски, бележника на поета Пейо Яворов или изваян

За „Откровенията“ на 10 художници от Габрово ( Първа част)

На 4 септември 2017 г. в Унгарския културен институт се откри изложбата „Откровения“, в

E като „Еротика“, U като „Универсалис“, заедно като „Обединена Европа“ (част I)

Само преди четвърт век тази изложба нямаше не просто как да се появи, а

Изложбата на съвременна руска скулптура в Третяковската галерия – провал или триумф?!

СЪВРЕМЕННА СКУЛПТРУРА“ – Кое е интересно за твореца, кое за чиновника, кое за народа? Скулптурният

Рентегеновите снимки като громофонни плочи – спомени от епохата на застоя

ЕПОХАТА на застоя – времето, когато имаше дефицит на стоки и услуги Този дефицит раждаше

Кураторката на изложбата – изкуствоведката В. Ножарова подробно разказа за замисъла и осъществяването на експозицията
Природата – жива и мъртва – зад стените на „CREDO BONUM“

В средата на 90-те години на ХХ век у нас видният български скулптор и

Кратък разказ за Марио Жеков – Художникът, чието ателие бе природата

Българската маринистична живопис – доведеното дете в българското изкуство Морският пейзаж – особената част на

Ким и Ейми – две американки в една българска галерия

Как Ким Ейбрахам и Ейми Ханъм се оказват в с. Полковник Серафимово Завършването на сезона

Изложбата на Мери Уолинг Блекбърн – Изводите от чаршафсоването на един таван

МЕРИ БЛЕКБЪРН се качва на тавана Мери Блекбърн влиза с дрехите в басейна Колко кратко може

Илона Йонкова – вълненията от първата самостоятелна изложба като дипломиран художник

Илона Йонкова – художничка, която се дипломира тази година – получи подкрепата на Иван

Плакатите на Стефан Десподов-Деспо: От улицата – в музея!

Афишите, а по късно и плакатите са, образно казано, деца на улицата Основното им предназначение

Скулптурите на Иван Нешев – сплав от емоция и образ

Иван Нешев (1927-1987 г.), чиято първа посмъртна изложба в столицата бе разгърната в галерия

Димитар Илийев – „Скулптури и рисунки“: да надникнем в изкуството на съседите

Разгръщането на подобна изложба в залите именно на галерия „Академия“ предполага наличието на няколко

Николай Стайковски – Повелителят на руните в българската живопис

Неговата изложба, наречена „Руни и Орфестази“ е знакова във всяко едно отношение Но преди да

Да хванеш светкавицата върху листа – няколко думи за портретните рисунки на Иван Пенков

Животът на Иван Пенков е своеобразен парадокс Работливците го считат за бохем, бохемите – за

Японските занаяти от Тохоку – в света на регионалното японско изкуство

Кое отличава регионалното японско изкуство от столичното? Как да оценим майсторството на занаятчията? Защо

„Настроения“ – многостранна изложба на творческия тандем Тодорка и Кирил Гюлеметови

  Галерия „АКАДЕМИЯ“ отваря нова страница в юбилейните изложби. Тандемът, който знаем отдавна, но виждаме

Елена Петева – осезаемо присъствие в новата българска живопис

Тя живее и твори в САЩ, показва и в България, приятелите я ценят и

Изложба калиграфия и сериграфия на Димитър Трендафилов

Днес в софийската галерия Енакор се открива изложба на Димитър Трендафилов (1937-2016) Димитър Трендафилов работи

Френски музей представя невиждана до момента скулптура на Огюст Роден

Скулптурата на френския скулптор Огюст Роден (1840-1917 г.) ще бъде изложена публично за първи

На 3 юли се открива изложба скулптура и рисунки на Димитар Илийев

Изложбата на артиста ще бъде представена в софийската галерия „Академия“. Димитар Илийев работи в областта

Концептуална изложба „Пипалати“ откриха в галерия Underground

Концептуалната изложба „Пипалати“ е проект на Creative Line Studio. В него участват Гергана Мутафчиева

Георги Лечев: Дъх на море

На 20 юни в столичната арт галерия КОНТРАСТ е откриването на изложбата „Дъх на

Съновидения в цвят и послания в изложбата-живопис „Паралелности“ на Даниел Динев

Галерия „ЛИК“ представя втората самостоятелна изложба на художника Даниел Динев. Втората самостоятелна изложба на Даниел

Ема Иванова: четвърта самостоятелна изложба живопис и рисунки

Ема Иванова е млада артистка с обширни и разнообразни творчески интереси: изобразително изкуство, живопис,

Трета самостоятелна изложба на Божидар Чантарски

На 26 Май в Арт Център „Орхидея“ в град Карлово се открива третата самостоятелна

За първи път в България Любена Фокс и Тибо Барер!

На 18 май 2017 г. в галерията на аукционна къща ЕНАКОР се открива една

Wave Maidens – изложба на София Зашева

Връзката на северните народи с морето е много силна. Това е особено вярно за

Голото мъжко тяло 1856 – 1944

От 21 февруари до 26 март 2017 в Софийска Градска Художествена Галерия можете да