„Изглед от прозореца от Льо Гра“ – първата фотография в историята
Днес, когато небрежно преглеждаме стотици фотографии в ултрависоко качествено всеки ден, сякаш наистина сякаш сме склонни да забравяме дългия път, който фотографията е изминала, за да достигне до днешните висоти. „Изглед от прозореца от Льо Гра“ е хелиографско изображение, което се смята за най-старата оцеляла фотография. Изображението е създадено Жозеф Нисефор Ниепс през 1826 или 1827 г. в Сен Лу дьо Варен, Франция. На историческата фотография се виждат елементи от сградите, както и околностите на имението Льо Гра, което е било собственост именно на Жозеф Нисефор Ниепс.

Жозеф Нисефор Ниепс
Авторът заснема сцената с протофотографска камера, наречена камера обскура, която се смята за предшественик на истинската фотографска техника
Ниепс използва пластина с размери 16,2 см х 20,2 см , покрита с битум от Юдея, което е на практика природен асфалт. Ярко осветените места на битумът се втвърдяват, а слабо осветените части остават меки и биха могли да бъдат измити със смес от лавандулово масло и петролатум.
За да бъде заснето и запазено изображението е била необходима изключително продължителна експозиция при настройването на камерата. Слънчевата светлина пада върху сградите от противоположната на фотографията страна, което предполага,че експозиция е била дълга около осем часа, което всъщност е оправдало очакванията. Според някои изследователи, които проучват бележките на Жозеф Нисефор Ниепс и пресъздава процесите си, благодарение на които той е създал първата в историята фотография, експозицията би трябвало е била с продължителност от няколко дни.
В края на 1827 г. Жозеф Ниепс посещава Англия, където показа фотографията, както няколко други примери от своята работа и опити на илюстратора Франсис Бауер. „Изглед от прозореца от Льо Гра“ е бил единственият пример за фотография, тъй останалите творби са били копия на произведения на изкуството.
Вдъхновен от откритието на Жозеф Ниепс, Бауер го насърчава да представи създадения от него “хелиографичен” процес на Кралското общество, което да го патентова. Французинът се съгласява уклончиво и попълва нужните документи, които депозира в деловодството на Кралското общество, но в тях той изрично уточнява, че не желае да разкрие никакви конкретни подробности, относно изобретението си и методиката, по която то работи. Именно това е и причината Кралското дружество да отхвърли желанието на Жозеф Ниепс да патентова изобретението си въз основа на правило, което забранява патентоването на изoбретения, които се базират на неразкрити пред организацията тайни процеси на създаване или работа. Преди да се завърне в родната си Франция, Жозеф Ниепс оставя на Франсис Бауер копия от своите планове, чертежи, механизми и идеи. Французинът умира внезапно през 1833 г. без да е получил обществено признание за създадената от него “камера”, благодарение, на която могат да бъдат създавани първите “фотографски” изображения.
След като няколко години по-късно, през януари 1839 г. са публично оповестени пионерските фотографски процеси и методи, създадени от Луи Дагер и Хенри Фокс Талбот, Франсис Бауер решава да действа и да защити името на своя приятел и неговото историческо право да бъде признат за първият изобретател и създател на процес за създаване на постоянни изображения в в историята. На 9 март 1839 г. неговите скици и изобретение най-накрая са признати от Кралското общество, където са ѝ и изложение в памет на Жозеф Ниепс.

Почти нищо не може да бъде видяно на оригиналната плочка, ако не бъде гледана под перфектния ъгъл и светлина.
След смъртта на Франсис Бауер през 1840 г. те преминават през множество ръце и собственици и периодично се показват в различни зали и галерии по света, но без да се знае официалният им собственик. Изображението „Изглед от прозореца от Льо Гра“ е видяно за последен път през 1905 г. и след това потъва забвение за почти половин век, през който обществото сякаш забравя за съществуването както на конкретната фотография, така и на нейния автор – Жозеф Нисефор Ниепс.
Едва петдесетина години по-късно историкът Хелмут Гернсхайм успява да проследи пътя и съдбата на снимката
Чак през 1952 г. са потвърдени местоположението и собствеността на „Изглед от прозореца от Льо Гра“. Хелмут Гернсхайм организира кампания, която да изведе на преден план автора ѝ, като утвърди твърдението, че именно Жозеф Ниепс е изобретателят на фотографията.

Дори под перфектния ъгъл и светлина се нуждаем от сериозна доза въображението за да открием всички детайли на изображението, дело на Жозеф Нисефор Ниепс
Заедно с експерти от лабораторията за изследвания “Кодак”, Хелмут Гернсхайм създава модерно фотографско копие, което да разкрива повече детайли. Начинанието обаче се оказва изключително трудно -да се създаде адекватно представяне на всичко е почти невъзможно, поради изключително тъмното и неясно оригинално изображение, което е може да бъде разгледано едва, когато е разглеждано под строго определен ъгъл.
През 50-те и началото на 60-те години на миналия век, Хелмут Гернсхайм организира няколко изложби с творчеството на Жозеф Нисефор Ниепс в различни държави и галерии в Европа. През 1963 г. Хари Рансъм купува огромна част от фотографската колекция Гернсхайм и я дарява на Тексаския университет в столицата на щата Остин. Интересно е, че първоначално изображението „Изглед от прозореца от Льо Гра“ не е било включено в сделката и първата фотография в света остава още в ръцете на Гернсхайм , но скоро след това той решава, че изображението трябва бъде елемент от цялостната колекция и решава да го дари на Тексаския университет.
Въпреки че оттогава фотографията рядко е пътувала, през 2012-13 г. е част от изложба, озаглавена “Рождество на фотографията” на колекцията “Хелмут Гернхайм” в Манхайм, Германия. Обикновено „Изглед от прозореца от Льо Гра“ е изложена в централното фоайе на Изследователския център за Хуманитарни науки “Хари Ренсъм” в Остин, Тексас, Съединените американски щати.
През 2003 г. световноизвестното списание Life включва „Изглед от прозореца от Льо Гра“ сред 100-те снимки, които са променили света. Не би могло да бъде иначе, говорейки все пак за началото на всички. Първата от вероятно стотици трилиони заснети фотографии през почти двата века съществуване на това изкуство.