Nuart Festival в Абърдийн преобрази шотландския град и духа му
През 2002 г. международна група от ентусиасти, свързани с уличното изкуство и електронната музика организира първия Nuart Festival в “петролната столица” на Норвегия – Ставангер. Идеята е да се създаде съпътстващи събитие към подбрана от самите тях музикална програма, за да бъдат представени някои от най-интересните художници от света на ъндърграунд уличното изкуство, разказва Thisiscolossal. Поддържайки концепцията си проста, но същевременно оригинална форма, фестивалът предоставя ежегодишна платформа за национални и международни художници, работещи извън традиционното изкуство, както на закрито, така и на открито, като целта е да се стимулира разговор, който би оспорил представите за това какво е изкуството и какво може да бъде – днес и за в бъдеще.
Изненадващо, но фестивалната част, свързана с визуалното изкуство на проекта Nuart Festival не продължи да бъде част от него особено дълго време. Идеята се разви самостоятелно, поемайки по свой път, за да се превърне в това, което днес се смята за водещото световно тържество на уличното изкуство.
Около 15-та година на фестивала, основателят и директорът Мартин Рийд и неговият екип са поканени от град Абърдийн в Шотландия, с идея да разработят подобен проект в техния град. След години на отхвърляне на подобни предложения от множество градове из целия свят, екипът за първи път сериозно се замисля дали да не сме локацията, изпитвайки силна връзка и сходства между двата града, зависими от петролната индустрия.
През 2017 г. първото издание на Nuart Aberdeen е представено пред местната общественост.
Второто издание на този фестивал се проведе само преди няколко седмици и отново превърна Гранитния град (така е наричан Абърдийн) под светлините на прожекторите на световното градско и улично изкуство. Nuart Aberdeen покани известни и вече утвърдени художници, които са направили първите стъпки в кариерата си в Nuart Ставангер, като Бордоло II и Ърнест Захаревич, които помогнаха на младия фестивал да представи широка гама от теми, идеи и цели на съвременното улично изкуство. Работейки също така с местни творци, в колаборация с международната гама от художници, фестивалът създаде впечатляваща поредица от публични графити, стенописи, инсталации и срещу с публиката, с което успяха да се докоснат до ежедневието на местните жители и осигуриха много атрактивни забавления за посетителите на фестивала.
Обръщайки се към теми като връзката между Обединеното кралство и Шотландия (Hyuro), регионалната история и легендите (Bordalo II, Milu Correch, Nimi & RH74, Phlegm), или позовавайки се на местните особености като огромната популация от чайки в града (Conzo & Globel, Ernest Zacharevic Snik), публичните огромни графити обхващат теми, с които местните жители могат лесно да идентифицират, да разберат и да усетят близки. В този контекст се крие и идеята колко важен е този фестивал, изграждайки един нов смислен свят във фестивалната култура. Все повече фестивали се стараят да бъде възможно най-глобални и представящи многообразие от културни намигвания от цялата планета. Е, Nuart има друга идея и цел – да докосне местните жители, изграждайки в града им визуален разказ за тяхното населено място, за тяхното ежедневие, за техните проблеми, надежди и мечти.
Визуален разказ за тях самите
И докато тези страхотни произведения на изкуството бяха създавани по улиците и алеите на Сивия град (друго наименование на Абърдийн), избрана група учени, свързани с идеите на уличното изкуство, се бяха събрали, за да обсъдят и представят миналото, настоящето и възможното бъдещо състояние на това изкуство в присъствието на местни и международни ентусиасти, фенове и членове на творческата общност.
Фестивалът Nuart винаги е изтъквал и е акцентирал върху една от най-важните и ключови страни на уличното изкуство – социалният активизъм и представянето на послания, които да достигнат до широк кръг хора. Тазгодишното издание включваше съвместен проект с организацията “Амнести интернешънъл”, в който бяга засегнати темите и проблемите свързани с човешките права. Конкретният проект беше в подкрепа на жените-защитници на човешките права в Обединеното кралство.
За тази част от проекта екипът обедини усилията си с Кари Райхард, която създаде изтънчена керамична мозайка, която почете защитниците на човешките права на жените в Шотландия и движението на суфражетките.
Тя също така създаде два отделни проекта – “Ние сме вещици” и “Жените на Абърдийн”,
заимстващи естетиката на традиционните прозорци в района, разказвайки за хилядите жени, които са станали жертва на обществото, поради своите знания, умения или любопитство към науката и образованието. Тя също така е помогнала да се създаде публичен паметник на местните незабелязани герои, който е изцяло проектиран, създаден и поставен от местни доброволци под ръководството на Райхард.