Уилям Морис – най-влиятелният дизайнер на XIX век
Уилям Морис е един от най-забележителните творци и интелектуалци от миналото. Наследството от неговото творчество се е превърнало в вдъхновение за артистите в много направления на съвременното изкуство, особено що се отнася до текстилния дизайн, тапети, дамаски и мебели. В английското общество Морис бил забележителна личност за времето си и със своите политическите виждания. Той не останал безпристрастен към зверствата на турците в България и призовавал за защита на българския народ след кървавите събития по време на Априлското въстание в България. С какво се откроявал Уилям Морис като творец, можем да разберем, ако проследим неговия житейски път.
Елегантни извивки на лозови клонки и листа в идеална симетрия – съвършени флорални образи, създадени от Морис преди повече от век радват окото и до днес
Те били революционни за време си, а в наши дни можем да ги видим навсякъде – по спалното бельо, пердетата в хола, аксесоарите, които носим.
Уилям Морис се родил през 1834 година във Великобритания. Той бил син на финансово обезпечени родители и като дете рисувал много, чел книги, изучавал природата и архитектурата. Може да се каже, че неговият неповторим стил се зародил още в детството.
След като завършил колеж, Морис се присъединил към прерафаелитското братство на английските художници, поети и критици, като сам започнал да експериментира като художник. Станал изкуствовед и активен общественик, преводач и издател. Едва ли Морис подозирал, че в бъдещето щял да бъде споменаван като един от създателите на текстилните модели и тапети.
През 1859 година Морис се оженил и създал дом, в който въплътил представата си за красота
Това станало с помощта на неговия приятел архитект Филип Уеб. Двамата създали мебели, витражи, фрески и гоблени. По време на довършителните работи Морис и приятелите му решили да основат „Морис, Маршъл, Фолкнър & co“, превръщайки хобито си в доходоносна дейност. Тъкани, тапети, гоблени, вещи от интериора, стъкло – всичкото това изящество се създавало чрез ръчна изработка.
Главното нещо, което определило пътя на Морис в изкуството и неговя стил било Средновековието, което той изучавал и боготворил. Наситените орнаменти на тапетите, платовете и килимите на Морис напомнят средновековни гоблени; резбата на дърво е препратка към готическото изкуство. Дори оформлението на книгите приличат на ръкописи от XI-XIII век.
Но творчеството на Морис не било копие на ничие друго
Той великолепно съчетал готиката с природните мотиви и точно в това се състояла революционността на творчеството му. В основата на моделите били не екзотични растения, а обикновени английски маргаритки, лилии, рози, плодове.
Стилът на Морис не получил мигновено признание. Например, писателят Оскар Уайлд не бил впечатлен от моделите на Морис. Едва през 1880-те години заможни хора от висшето общество започнали да се доверяват на таланта на Морис и да поръчват от него не само тапети, но и цялостно интериорно оформление.
Дизайнерът починал на възраст от 62 години. Неговият доктор казал, че смъртта не настъпила вследстие на болест, а от това, че „Морис работил сам така, както нямаше да смогнат и 10 мъже“.
За смисъла на изкуството Морис казва:
„Не дръжте вкъщи нищо, за което не можете да кажете, че е полезно или прекрасно… Всяко украшение е безсмислено, ако не предизвиква приятни спомени. Не е ли по-добре да имате тапети и завеси, навяващи мисли за полята на Пикардия или гроздовите лозя в задния двор, отколкото тъжни редове от фалшиви цветенца и листеца, които просто допълват скуката?“