Дон Хонг Оай и неговите фотографии в стила на традиционната китайска живопис
Китайското изобразително изкуство носи духа на древността. Религия и лирика сякаш се сливат в ефирни образи: притихнали езера, полета с гори и птици – природа е издигната в култ, тя е съзерцавана със страхопочитание отдалече. Именно майсторството на китайската традиционна живопис е уловена във фотографите на китайския художник и фотограф Дон Хонг Оай. Той се родил в далечната 1925 година и починал през 2004, но оставил след себе си невероятни творби, създадени в стила на пикториализма – удивителни фотографии, напомнящи на произведения на традиционната китайска живопис.
Дон Хонг Оай се родил в провинция Гуандун, но още когато бил едва седемгодишен, напуснал родината си, защото останал сирак. Като най-малък от всички 24 деца в семейството, Дон се отправил във Виетнам и въпреки, че няколко пъти след това посещавал Китай, той никога не останал да живее там.
Когато пристигнал в Сайгон, Дон станал ученик в студио за фотография, където се обучавали китайски мигранти. Там той усвоил основите на фотографията. Обичал да снима природата и правил снимки с помощта на своя единствен фотоапарат от студиото. През 1950 година постъпил във Виетнамския национален художествен университет.
През 1979 година отношенията между Виетнам и Китай се ожесточили и виетнамското правителство въвело репресивна политика спрямо етническите китайци, живеещи на територията на страната. В резултат на промените Дон станал един от милионите „лодкари“, които избягали от Виетнам в края на 70-те и началото на 80-те.
Без да знае английски, без семейство и приятели, 50-годишният Дон пристигнал в Сан Франциско, САЩ
Дори не бил способен да наеме стая, която да използва като студио. Той продавал своите фотографии на местните улични сергии и събирал пари, за да може периодично да се завръща в Китай и да снима пейзажите в родината. Пред него се появила възможност да се обучава в Тайван под ръководството на Лун Чин Сан – майстор в изобразяването на традиционната китайска природа.
Дон започнал да се учи от величествените вековни монохроматични пейзажи, нарисувани в миналото с прости четки и мастило. Поезия, калиграфия и живопис изпълвали емоционалната атмосфера на картините, пресъздаващи с точност детайлите на природа. Благодарение на своя тайвански учител, Дон научил да запечатва чрез обектива си именно вековната китайска традиция.
Опитвайки се още по-достоверно да имитира традиционния китайски стил, Дон добавил към фотографиите си и калиграфия
Създадени на основата на древната живопис от Изтока, снимките на фотографа започнали да привличат вниманието на критиците през 90-те години. Повече нямало нужда да продава фотографиите си на улицата, защото имал свой агент, който представял работите му в галериите в САЩ, Европа и Азия. Едва на 60-годишен Дон постигнал финансов успех, а произведенията му се купували от заможни клинети и музеи.
За своите творби Дон Хонг Оай казва: „Всеки може да направи красива снимка на Китай, но аз искам моята да стане по друг начин. Обикновените снимки нямат ценност, ако всички до една си приличат. Ценността на моите снимки се състои в това, че вече никой не прави такива.“