E като „Еротика“, U като „Универсалис“, заедно като „Обединена Европа“ (част I)
Само преди четвърт век тази изложба нямаше не просто как да се появи, а дори да се помисли, че група от 9 човека, чиято обща средоаритметична възраст е 25 години, може да нарисува и представи публично „такива неща“
Многобройните служебни и доброволни стражи на идеологията в изкуството щяха да я бастисат из основи. Днес обаче се радваме, че тези наша група художници – “Answer 51” – рисуват тази доскоро строго табуирана у нас тема: еротика. Живописват така, както подобава на млади и талантливи хора – горещо, страстно, емоционално и – най-важното – искрено. Приемам, че любовта може да покори всички възрасти, но за 25 г. тя е основно сексът, но това не е оня първи необуздан или пък плах секс на 18 годишните, а е спокойно, осъзнато, обсебващо въздействие – поглед към света и философия за опознаването и овладяването му, показан подобаващо в известната и набрала авторитет сред познавачите галерия.

На 28 август 2017 г. от 19 часа в галерия „Стубел“ се откри изложбата на група млади художници „Answer 51“, която включва: ① Марта Райхел ② Яна Стойчева ③ Северина Даниелова ④ Тина Хамзе ⑤ Мирослав Миронов ⑥ Трепка Петкова ⑦ Константин Костов, ⑧ Мая Стойкова ⑨ Дина Стоев(а). Изложбата е озаглавена „Erotica Universalis“ и ще продължи до 15 септември 2017 г.
Галерия „Стубел“ в лицето на нейния управител Росица Доганджиева се решава на смела и похвална стъпка – още на 28 август т.г. да открият новия 2017/18 г. изложбен сезон с много своеобразна и силна изложба – тази на нашите девет художника, обединени под общия наслов „Универсална еротика“.
Изложба, чиято тематика – вълнуваща и трудна за разкриване, е винаги интересна за разглеждане и обсъждане
При това виждаме творческо обединение, което е заложило понятието „отговор“ в името на своята група „Answer 51“. В представените експонати 9 художника, които сега чертаят основния вектор на творческия си път, предлагат своите погледи, чувства и размишления пред платното.
В добре подредения цветен каталог към изданието Олимпия Даниел, наред с отправката към творчеството но Гюстав Курбе, посочва и нещо важно, обединило творците в тази тематична среща със зрителите: „Да намира <художникът> своя modus vivendi (начин на живот – лат.), да направи собствената си рецептура – кому лечебна и сладка, кому горчива и отровна“ (курсивът е мой – Ю.М.). Зрителите, които посетят изложбата ще се убедят, че тя казва много не само за това с какво и как живеят нашите млади таланти, но и как го постигат – ние виждаме в техните картини не само начина им на живот, но и начина, по който те представят наученото в стените на Художествената академия – те всички са завършили ателието на професора по живопис в НХА Андрей Даниел.

Откриване на изложбата „Универсална еротика“ в галерия „Стубел“ на 28 август 2017 г.
По време на откриването Росица Доганджиева разказа на публиката кои са тези млади хора, какво ни представят по времето на тазгодишната си изложба, която е втора по ред
Миналата година, през лятото, в галерия „Юзина“, те представиха първата си изложба. Константин Костов, от името на групата, сподели с публиката как тази идея – да представят еротиката в своите платна е своеобразно продължение на темата на първата им изложба – за бъдещето, което идва достатъчно бързо. Вижда се, че представените картини не са плод само на моментно хрумване, а зад тях стои премислена концепция, която защитава общи възгледи, а също и начин на развиване и представяне на интересни за тях художествени теми и проблеми. Ако изложбата миналата година бе проведена заедно с поети, които четоха свои стихове, то тази година младите художници дадоха възможност за изява на музиканти.
Пред публиката свое изпълнение направи и младият цигулар Васил Гешев, който също със собствени вариации разкри темата за любовта по нов и неочакван за присъстващите начин. Тук трябва да поставим по един голям плюс и на групата, и на галерията, че не се затварят само в рамките на изобразителното изкуство, а доразвиват и разширавят своите творчески инвенции с помощта и на остналите музи – в случая на музиката. Изкуството е неизчерпаемо и групата даде прекрасна възможност на хората, дошли на откриването, да почувстват техния възторг от осъщественото.
Искам да се спра с няколко думи поотделно за всеки един от художниците, защото съм твърдо убеден в това, че те заслужават вниманието и на зрителите, и на критиката. Подредил съм творците по азбучен ред на малките им имена и започвам с Дина Стоев(а) и нейното платно „Триместна палатка“.
Темата е разкрита с отлично намерената метафора, че еротиката, ако може да бъде универсална, то тя се покрива с една от четирите стихии – за Дина това е огънят

Младият цигулар Васил Гешев изпълни пред публиката свои инструментални вариации, съзвучни с темата на изложбата
„Това, което ме интересува е, не само какво е еротично за мен, а по-скоро абсурда, че нещо би могло да е универсално еротично“ (Дина Стоев)
Веднъж намерила универсалното представяне на любовта, или по-скоро на еротичния компонент в нея като стихия, равна на огъня, Дина започва да решава чисто живописни задачи. Огънят, който гори на среден план, мощно придава своята енергия на целия заден план – въздушната перспектива е изграден с топлии цветове – от златножълтия огнен пламък до тъмновиолетовото, заредено с енергия, нощно небе и сякаш овъглената, споделила любовта, гора.
На преден план сюжетно изяснителната част на изображението е представена в студеносини до почти тъмен ултрамарин цветове, като отлично е продемонстрирана силата на огъня, който е способен да придаде своя цвят на тъмната материя на палатката и по този начин да я промени като в случая лимоненожълтите и синьозелени отенъци служат за преход между двете основни цветови гами.
Както в идейно, така и в живописно отношение платното е изключително умело живописно намерено съответствие между духа на еротиката и нейния образен наглед

Дина Стоев(а), „Триместна палатка“ (фрагмент), 2017, акрил върху платно, 130 х 150 см, естимейт – € 800 , провенанс – ателието на художничката
„Вплетена в ежедневните сцени и малките случки, осезаемо се открива звеното на моята еротика. Еротиката – като живеенето, но не по-различно от обикновеното, а с една нотка на възвишено наслаждение.“ (Константин Костов)
Константин Костов представа своята еротика с цикъл от две картини, носещи общото заглавие „Състояние на пречистване“, като неговата концепция у мен предизвиква асоциации с фройдисткия термин „сублимация“. Тук младият художник постига много добра демонстрация на това състояние именно с жанровите сцени, като героят му е анонимна фигура, тя не търси контакт със зрителя защото е задълбочена в своето ежедневие – потънала е в мисли или пък е отдадена на изпълнение на обикновени действия – пране и простиране.
Едва когато предметите бъдат погледнати от позицията на това, доколко те са свързани с човека и еротичните прояви в него – тъкмо тогава става ясна концепцията му – дотолкова еротиката е част от нас, че ние дори не я усещаме как тя изтича от нас, прониква в ежедневието ни, готова отново да се върне.
Ценното е, че се обръща внимание именно на мъжката еротика – нещо, което българинът като че ли обича да пази както дълбоко в себе си, така и само за себе си

Константин Костов, „Състояния на пречистване ІІ“ (фрагмент), 2017, акрил, масло върху платно, 100 х 125 см, естимейт € 1200, провенанс – ателието на художника
„Това, което ме интересува е отношение между еротика и морал. Като резултат от този конфликт идва и работата в мащаб. Провокацията и любопитството сами по себе си са желание и порив, които могат да се тълкуват в прелюдия на свръхеротичното.“ (Марта Райхел)

Марта Райхел. На горния ред, от ляво на дясно: 1) Пенис 1.3, 2017 маслени бои, платно, 60х60 см, естимейт € 330; 2) Пенис 1.2, 2017, маслени бои, платно, 60х60 см, € 330. На долния ред, от ляво на дясно: 1) Пенис 1.4, 2017, маслени бои, платно, 60 х 60 см, естимейт € 330, 2) пенис 1.1, 2017, маслени бои, платно, 80 х 100 см, естимейт € 575. Провенанс – ателието на художничката
Марта е решила да хване бика за рогата и да ни представи еротиката с един от възможно най-преките нейни символи – „мъжкото достойнсто“, показано в различни пози, резултат от преход между различни физиологични състояния – от покой до свръхнапрегнатост. Може спокойно да цитираме Маяковски с неговия стих: „Грубо, весомо, зримо“. Освен това нещо важно – живописно майсторски защитено. В стремежа си да бъде искрена с публиката Марта не ѝ спестява нищо. Обектът на желанието обаче не преминава границата на очакваното, а застива на добре премерена позиция като второто нещо, което трябва да посочим е, че художничката намира необходимия баланс между еротика, антиеротика и морал.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед