Не са обикновени бижутери като други, а Hermes!
„Създаването на накити за Hermes – това е непрекъснат процес на еволюция“ – бе основната мисъл, с която Пиер Арди, креативен директор на колекциите Hermes Bijouterie, разкри особеностите на творческия процес.
Пиер Арди работи в модната къща Hermes вече 28 години
Първоначално е назначен като дизайнер на мъжки и женски колекции обувки. След 13 години работа в тази област, тогавашният президент на модната къща Жан-Луи Дюма му дава катртбланш да започне да работи над колекция ювелирни изделия. През изминалите години Арди полага основите на уникална линия бижута, които изобщо не приличат на това, което предлагат другите ювелирни къщи по света. Работи както със сребро, материал, традиционен за Hermes, така и с останалата група ценни метали. Дизайнерът се опира главно на формите на конската сбруя, като в същото време, отново в стила на Hermes изгражда уникална колекция от дамски бижута – гривни, пръстени, огърлиета.
Пред журналистите на „Известия“ той дава интервю, от което може да се проследят основните принципи на неговата творческа инвенция.
Въпрос (В) Ние се срещнахме за пръв път преди 5 години, когато бе отбелязан вашият 10-годишен работен юбилей за Hermes Bijouterie. Какви изменения настъпиха оттогава?
Пиер Арди (П. А.) Основното е това, че колекцията придоби зрелост. Преди 15 години Hermes беше новак в тази област, така както и самият аз бях новак. Сега в моето творчество има свобода, а колекцията се разшири, идеите които тя въплъщава се задълбочиха и разнообразиха, а пък и аз като творец се чувствам много по-уверен. Не бих казал, че пътят на развитие претърпя някакви кардинални изменения, по-скоро това бе път на постепенна еволюция. Както човешкото тяло, което се изменя с възрастта, но се развива като единен организъм. Дори самата модна къща Hermes – това е жив организъм, който също расте по естествен начин. Така че колекциите ми станаха възрастни и зрели.
В. В Каква посока растат и се развиват тези колекции?
П. А. Ще ви дам следния пример – в ювелирните украшения, които ние наричаме „висша бижутерия“ (Haute Bijouterie), избягвахме употребата на скъпоценни камъни, защото мислехме, че не това е стълът и естетиката на Hermes. Първоначално за направата на колекцията се използваше сребро, след това, за да има известни отенъци, започнахме да дабавяме и злато, а с течение на времето, достигнахме до идеята да включим в дизайна на накитите и големи скъпоценни камъни, но по начин, характерен единствено за Hermes. Получи се нещо наистина органично и интересно и ние продължихме да се движим по този път. Днес използваме нови начини за представане на скъпоценните камъни даже в редовните си колекции. Това бе експеримент, твърде смел за нас, но успешен.
В. Вие проектирате едновременно и обувки, и накити – две неща, които по начало са ограничени със своята функщционалност и пропорции. Как ви се удава да намирате творческа свобода в тези рамки?
П. А. О, да! Но моята професия на дизайнер започва след премислянето на функционалността. Това качество изначално се крие във всеки предмет. Работата ми се състои в това да измисля как мога да трансформирам тази функционалност в красота, чувственост, съвременност и т.н., така, че това е въпрос на трансформация и преобразяване. Около нас е пълно с функционални обувки и накити, които се нуждаят от моята намеса. След като аз започна работа в тази посока, това означава, че като резултат трябва да се получи нещо особено. Надявам се, че това наистина се случва.
Това е моят собствен ребус, който решавам всеки път, когато започна работа над нова колекция. Как да създам нова форма, която не е съществувала досега и, която би донесла нови усещания за това, как жената ще се чувства с това украшение. Когато слага обеца на ухото си или гривна, изработена от Hermes, на китката на ръката си, тя трябва да се чувства по-силна, по-женствена, по-смела и съблазнителна. Това е моята цел.
В. Колекцията ви от обувки за сезона „Пролет – лято 2018“ е с твърде сложно съчетаване на цветове. Не изпитвате ли желание да добавите повече цвят в накитите, да изменине техните пропорции под влияние на вашия собствен дизайн на обувките?
П. А. Това са две твърде различни неща – различни са и като занаяти, и като материали; ателиетата, в които се произвеждат също са различни, различен е ритъмът и мащабът.
Разбира се, и на едното, и на другото място аз привнасям разнообразни нови щрихи, които ще ви накарат да се наслаждавате и да изпитвате нови емоции. Създавам своеобразен мост между това, което вие очаквате да видите в обувките и бижутата от Hermes, и това, което съвсем не очаквате да видите. Между другото – още в следващата ни колекция Haute Bijouterie V, която ние ще покажем следващото лято, ще забележите, че ние правим нова игра с обеми и цветове.
В. Спомняте ли си кое беше първото украшение, което създадохне за Hermes?
П. А. Първата колекция, която създадох за Hermes, беше само от сребро. Това бяха предимно верижки, съставени от различни звена, но в общия код на Hermes. Създавани бяха доста произволно – буквално това, което първоначално ми идваше наум. Вероятно знаете, че самия аз много обичам да се оглеждам назад, към своите предишни колекции. Даже за мен – техния създател, те изглеждат така, сякаш винаги са били в Hermes. Като че ли не съм ги измислял аз, а са били нещо като първоначална отправна точка за останалите колекции от накити.
В. Новата колекция Chaine d’Ancre Punk съдържа в себе си определени емоции, породени от „Пънк-естетиката“, наложена върху естетиката на Hermes. Доколко накитите на Hermes могат да бъдат шокиращи и дръзки?
П. А. Историята на линията „Hermes – Punk“ е интересна. В модната къща Hermes има традиционна „тема на годината“. Тази година беше зададена темата „Значението на обектите“ и аз си зададох въпроса: „Кой елементарен обект, означаващ нещо за голяма част от хората, може да стане основа на накит?“. Помислих си за „секретната игла“, която много хора използват всекидневно. Красотата на този „обект“ се състои именно в простотатга и в универсалността на нейното използване. Поиска ми се да я направа скъпоценна и женствена и започнах да работя над формата. Понеже украшенията имат отношение и към модата, то съединих този предмет с естетиката на пънка. Във философията на пънка се вижда опозиция към аристократичността, разкоша и изтънчеността, но на мен ми харесва именно това – да се опитам да съединя противоположностите – пънка с предметите на конския впряг!
В. В колекцията, наречена Haute Bijoux IV Continuum вие за пръвпът отстъпихте от фирмената тема „елементите на конската юзда“, като се опряхте на други впечатления. Какви бяха причините за това?
П. А. Ювелирните дамски накити са най-скъпите предмети, които се произвеждат в модната къща Hermes,
дори само заради това, че са произведени от ценни метали. Но дори и те трябва да са направени с перспектива и да разширяват границите на Hermes. Мисля, че след 15 години настъпи време да покажем нещо ново. Последната ни колекция беше относително слабо свързана с традиционната естетика на Hermes и поради това беше нещо ново. В този смисъл тя си е направо приключение. Избрах за основа такава универсална тема като „времето“ и просто съхраних впечатленията, които може да породи неговият ход.
В. В тази колекция вие влагате много и различни ценни метали, а освен това употребявате бисери. Ще продължите ли да работите и по-нататък в този дух?
П. А. Тъкмо в това се състои зрелостта на дизейнера-бижутер. Настъпи моментът и аз да покажа това. От друга страна новият дизайн изискваше и употребата на нови материали. Ще ви дам пример с гердана-чокер Feux de Ciel („Огън в небето“), който трябваше да изрази идеята за слънчевите изгреви и залези и тогава необходимостта от използването на турмалини, александрини, йолити и топази, отразяващи утринното или нощното небе се разреши от много точно именно от тези скъпоценни камъни
На мен изключително много ми допада да работя в областта на висшата бижутерия – да създавам нещо единствено и неповторимо – именно в това се състои ценността на уникалния обект.
В. За 15 години работа кои украшения ви станаха любими?
П. А. Моето любимо украшение е колието Brides des Gala, имитиращо до детайл елементите на конския впяг, с излъчващите дълбока нощна светлина сапфири, и обсипано с брилянти. Невероятна красота. Истински Hermes – едновременно от една страна, пряка репрлика на конската сбруя, а ат друга страна – нямащо нищо общо с нея. Да, има реминисценции, но колекцията е създадена с мисълта за отделен скъпоценен обект.
В. След толково години работа в тази модна къща ими ли нещо, което все още ви изненадва в нея?
П. А. Най-чудното в модната къща Hermes е доверието, което ми оказват тук. Това ме изненадва дори след 15 години. Правя ескиз на колекцията, показвам го на ръководството и чувам: „Отлично. Продължавай!“. Или, когато виждам накуп всички тези 3 000 брилянта и половин килограм злато, купени за моите бъдещи ювелирни изделия също най-искрено се възхищавам. Самият аз се съмнявам в себе си много повече отколкото това правят ръководителите на фирмата. Ръководството винаги ми гласува кредит на доверие и това е главното условие за моето творчество в Hermes. Впрочем аз никъде не съм творил при други условия. В този смъсъл съм много разглезен от Hermes. Фото: Alexis Armanet, Jack Davison. (Превод и адаптация по материали на чуждия печат д-р Юлиан Митев, изкуствовед)