Националният музей на Швеция: модерен отново
Когато Националният музей на Швеция е открит през 1866 г., той е един от най-модерните музеи в Европа. След 150 години остарялата технология и все по-голямото пространство, използвано за офиси и съхранение, започват да ограничават значително възможността музеят да покаже своята колекция от световна класа.
След като от 2013 г. насам музеят беше затворен за реновация, на 13 октомври той отново отвори врати за посетители. Ремонтът на стойност ок. 120 милиона евро е ръководен от шведските архитекти Герт Вингард и Ерик Викерстал.
Основната цел е да се изложи пред публика по-голяма част от музейната сбирка. Това е приоритет за правителствената програма, която дава финансирането.
Трансформирани са почти 50 офиса, консервационно ателие и повече от 3000 квадратни метра складови площи, които са отнемали вътрешно пространство. Премахнати са покритията на прозорците, за да може слъчевата светлина да навлезе в музейните галерии.
“Полезната площ на музея сега е с 30% по-голяма.” – казва арх. Вингард
Националният музей вече може да покаже 5200 експоната, докато преди ремонта тази бройка е ок. 1700. И все пак това е само 8% от музейната колекция!
Трябва да бъдат изградени и системи за сигурност, достъпност, пожарна безопасност и климатичен контрол на нивото на една модерна институция.
Да се улесни достъпа до музея за по-широка аудитория, особено за младите хора, също е един от основните приоритети. И трябва да се започне още от входа. Оригинално проектиран да приюти шведската кралска библиотека – макар и никога да не е изпълнявал тази роля – приземният етаж е трябвало да претърпи големи промени.
Двата вътрешни двора са повдигнати, а свързващото средно пространство е понижено, за да се създаде еднакво ниво с варовиково покритие.
Националният музей на Швеция: Скулптурният двор. Снимка: Anna Danielsson/Nationalmuseum
Допреди ремонта южният двор е шумно пространство с лоша акустика, в което се помещава ресторант. Сега то е превърнато в просторен скулптурен двор, облян от светлина, влизаща през новия таван от малки стъклени пирамиди, които отклоняват шума към стените, облицовани със звукопоглъщащ материал.
В северния двор се е намирала гигантска “къща в къщата”, построена през 60-те години на миналия век за склад, офис пространство и аудитория. Сега тя е изчезнала, за да отстъпи място на лекционна зала и транзитна зона с асансьорна кула за придвижване на хора и произведения на изкуството.
Националният музей на Швеция: Новият стъклен покрив и част от асансьорната кула. Снимка: Linn Ahlgren/Nationalmuseum
Консервационното ателие, което се е намирало на този етаж е било преместено другаде и мястото му сега заема нов ресторант с изглед към двореца и водата. Входното ниво ще бъде отворено за посетители безплатно.
“Представяхме си, че това пространство може да се превърне в социален център за хората с интерес към културата. Надяваме се да стане така.” – разказва арх. Вингард.
След премахването на складовата сграда и другите постройки от двора, гостите вече могат да се движат свободно през галериите, както е било през 19. век.
Националният музей на Швеция: Горната стълбищна зала. Снимка: Anna Danielsson/Nationalmuseum
Докато преди условия за излагане на картини е имало само на най-горния етаж на музея, новите системи за климатичен контрол и вентилация позволяват да се показва изкуство на всяко ниво в сградата.
Сега прозорците са снабдени със специални защитни стъкла, а капаците, които ги закриваха от 30-те години на миналия век, са изчезнали. Така естествената слънчева светлина може безпрепятствено да навлиза в сградата и да поставя неповторими акценти върху колекцията.
Новата цветова схема – розово, жълто и синьо – е смела и ярка, макар и “леко необичайна в скандинавски контекст”. Според архитектите тя ще стимулира посетителите да се движат из залите на музея.
Националният музей на Швеция: Колоритна изложбена зала с декорирани куполи, възстановена в предишното си състояние. Снимка: Linn Ahlgren/Nationalmuseum
Идеята да се проектира сграда, специално за да съхранява колекциите на крал Густав III, зрее десетилетия. Музеят е открит през 1792 г. с името „Кралски музей”, а настоящата сграда го приютява от 1866 г.
Тя е строена в продължение на 22 години. Пруският архитект Фридрих Август Щюлер, автор на Neues Museum в Берлин, проектира екстериора и общото оформление, а шведският му колега Фредрик Шоландер е отговорен за изпълнението на проекта.
Сградата е вдъхновена от северноиталианската ренесансова архитектура. Сравнително затворената фасада не дава и бегла представа за просторния интериор, доминиран от грандиозни стълбища до най-високите галерии.
Националният музей на Швеция: Ново стъблище към подпокривния етаж. Снимка: Linn Ahlgren/Nationalmuseum
Архитект Щюлер е починал една година преди откриването на сградата и авторите на реновацията се надяват, че са успели да възстановят оригиналната му визия за музея.
Колекциите на музея се състоят около 700 000 обекта, които включват живопис, скулптура, порцелан, рисунки от края на Средновековието до началото на 20. век, ценни творби на Рембранд и други холандски художници от 17. век, както и съвременно изкуство.
Колекцията от приложно изкуство и дизайн съдържа образци от 16. век до наши дни. Музеят разполага и с библиотека за изкуства, отворена за обществеността и академичните среди.