Колекционерът Бернар Арно в интервю: „Нищо не продавам. Само събирам!“
БЕРНАР АРНО е име, известно на целия делови свят.
Той е бизнесмен и колекционер, индустриалец и меценат. Десетки години вече събира своя лична колекция – само това, което му харесва
За фондацията „Луи Вюитон“ (Louis Vuitton) се съветва със специалисти и купува онова, което те препоръчат като важно за съвременното развитие на изкуството произведение.
В навечерието на крупни художествени събития иначе вечно заетите бизнесмени стават особено словоохотливи. Един от малцината известни на целия делови свят бизнесмени, който същевременно е и крупен европейски колекционер е Бернар Арно. По случай откриването на изложбата на Шчукин, свързана със закупките на произведения на френски художници от миналия век, той споделя пред журналисти своите пристрастия, свързани с колекционирането на живописни платна.
Бизнесменът-колекционер лично и с радост открива изложбата. Ето част от неговото интервю, дадено на „Известия“.
Въпрос. Вие сте известен като колекционер и меценат. Кога се зароди у вас страстта към събиране на произведения на изкуството?
Бернар Арно. Моята майка много обичаше изкуството и още като дете ме водеше с нея специално из различни музеи. Първият музей, който оказа огромно въздействие върху мен бе музеят на Ван Гог в Амстердам.
В. Вашата колекция се слави с едни от най-добрите образци на съвременното изкуство. През 80-те години на ХХ век вие сте изучавали бизнес науки в Америка. Може би там открихте изкуството за себе си?
Б.А. За мен главното в колекционирането е да може да се види еволюцията в развитието на изкуството. Как се изменят вкусовете от началото на века – от модернизма към ХХ век – така днес се оформя конфронтацията между класическото и съвременното изкуство. Ето – и Шчукин в своя дом е показвал новото изкуство пред руските художници и това е влияело върху тях. Точно тази конфрантация ме заинтересува, когато през 80-те години бях в Америка, опознах съвременното изкуство и започнах да го колекционирам. Първият художник, който ме впечатли беше Баския, тогава той все още беше жив и можеше да си купиш неща от него. С този художник бе положено и началото на моята колекция от съвременно изкуство.
В. Баския (Jean-Michel Basquiat, 22.12.1960, Ню Йорк — 12.8.1988, Ню Йорк) вече е е класик и цените на неговите работи се вдигнаха. Доколкото знам – първата ваша покупка като колекционер е картина на Клод Моне, цената на която също расте. Когато вие купувате картини за вашата колекция гледате ли на тях като инвестиция?
Б.А. Когато купувам произведения на изкуството никога не мисля за тях като за инвестиция. За мен те са само източник на емоции. Да, цените на тези картини се вдигнаха твърде много, но доколкото аз нищо не продавам и не се каня да продавам, затова ми е безразлично колко струват те днес.
Звездна класика
Трябва да поясним, че колекцията на Бернар Арно включва произведения от всички важдни за развитието на изкуството през ХХ век художници. Тя може да се похвали с такива имена като Анди Уорхол, Марк Ротко, Пабло Пикасо, Хенри Мур, а колекцията му от картини на Баския е призната за една от най-добрите. В нея присъстват и звездите на съвременната живопис Деймиън Хърст и Джефри Кунс. Преди две години бе открита и сградата на „Фондация Луи Вюитон“ (Fondation Louis Vuitton) по проект на видния съвременен архитект Франк Гери (виж фотографията на Филип Зидаров).
В. Вие сте известен с това, че купувате само онези картини, които ви харесват, или тези, които имат значение за развитието на изкуството или могат да имат бъдещ успех. Съобразавате ли се с мненията на специалистите?
Б.А. Когато купувам за личната си колекция се ръководя изключително от собствения си вкус и купувам само това, което лично ми хареса или предизвиква у мен някакви емоции. Когато купувам за Фонда се съветвам със Сюзана Пиаже – тя е арт-директорът на нашия фонд. Понякога се случва така, че нейните предложения не предизвикват у мен никакви емоции и чувства, но въпреки всичко аз вярвам на нейния опит както и отчитам нейното мнение, че тези произведения са важни за развитието на съвременното изкуство.
В. А понягога вероятно ѝ кавтате: „Сюзана, защо ги купи тези уродливи неща“?
Б.А. Да, случват се и такива разговори.
В. Да се върнам пак на това какво купувате за себе си и какво предизвиква вашите емоции?
Б.А. Купувам картини на художници, които играят важна роля в световния художествен живот и, както казах, предизвикват моите емоции, провокират трепетите в душата ми и имат достатъчно висока пазарна цена. По този начин се оформи изборът ми да купя картина на художника Джо Блек, заради това любим ми стана и френският художник Пиер Юига.
В. Но това не е живопис?
Б.А. Да, това не е живопис, това е видеоарт. Разтърсващо видео.
В. Вашето семейсто – съпругата и децата ви – споделят ли вашата любов към изкуството?
Б.А. Да, моята съпруга е пианистка. (…)
В. Вие работите със знаменити художници и дизайнери. Те участват във ваши бизнес проекти. Хората на творческия труд са поначало капризни, как се справяте с това?
Б.А. Прави сте, когато питате за тази част от моя живот. Аз всеки ден имам работа с художествени натури, но в това е скрит и част от успеха на нашата фирма – ние умеем добре да се разбираме с творците. В същото време имаме и много силен бизнес екип, който умее да се справя с трудни задачи – както рационални, така и творчески и всички виждаме убедителните резултати от това сътрудничество.
В. Последното, което искам да ви питам е, вие пиете ли шампанско?
Б.А. Разбира се.