Колекционерски уникати върху хартия показват в галерия „Сезони“
Под вещото ръководство на Маргарита Видралска галерия „Сезони“ не престава приятно да ни удивява и с втората си за новия есенно-зимен изложбен сезон 2017-18 г.
Сега, за разлика от началната стъпка, те представят колективна изложба, която е посветена на рисунката
Този вид изобразително изкуство е много характерен за България поради това, че първото висше учебно заведение, наречено тогава „Рисувално училище“, чито наследник днес е НХА, винаги е обръщало огромно внимание на рисунката като фундамент на изобразителното изкуство и днес е едно от малкото висши учебни заведения в света, което не е изменило на тази традиция.

Интериор от галерия „Сезони“ с пример за линейно-фризово хоризонтално и вертикално разположение на експонатите
В изложбата са представени както майстори на рисунката, които са работили основно между двете световни войни, така и художници, които подължават отличните рисувачески традиции и след Втората световна война, а има и творци, които много успешно работят и през двата периода. Когато човек внимателно разчете подписите, направени от авторите на рисунките, с удивление разбира, че е подбрана колекция, която включва работи на Цветана Щилянова – впрочем нейните рисунки като количество и качество са структуроопределящи за изложбата.

Интериор от галерия „Сезони“ с пример за блоково, единично, вертикално и групово подреждане на експонатите
След това личат имената на такива нейни колеги като Руска Маринова, Магда Абазова, Васил Стоилов, Христо Йончев-Крискарец, Павел Францалийски и Христо Берберов, който е представен с офорта „Седнал турчин“.
Има дори една рисунка от превъзходния илюстратор на детската книга от първата половина на миналия век – това е прекрасна илюстрация от Вадим Лазаркевич – име превърнало се в еталон и легенда за илюстрацията на детски книги у нас. Показани са и рисунките на поколението, което уверено поема щафетата от тези майстори – това се доказва от рисунките на Николай Ников-Ничето, Петър Чуховски, Димитър Казаков-Нерон, Генко Генков.

Цветана Щирлиянова, „Портрет“ (фрагмент), сангина, хартия, 34х25 см, естимейт € 260, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Списъкът, над който е работил колективът на галерията показва, че от една страна стремежът им е бил да представят изложба, която прави качествен „технологичен“ разрез на възможностите на художниците, а от друга – да се получи такава изложба, която увмело да демонстрира „интимните“ отношения на творците към натурата, към техния стремеж да я изучават непрекъснато, за да могат да схванат и изобразят нейните най-съществени белези, проявени в материално-видимото. Това е възможно понеже рисунката предполага направата първо за себе си, с проявата на спонтанност и емоции, които в големите картини с маслени бои върху платно, могат и да не се проявят толкова открито, когато вече емоциите съзнателно се контролират от разума.

Цветана Щирлиянова, „Автопортрет“ (фрагмент), молив, хартия, 28х23 см, 1929 г., естимейт € 275, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Един от, спокойно можем да го наречем, бисерите на тази изложба е рисунката на Христо Йончев-Крискарец, за който изкуствоведката П. Благоева дава следната хараоктеристика: „ (..) художник с ясно разпознаваем почерк“. Той е запален турист, влюбен в „българските планини зелени“ – особено в Рила. Неговите скитания из горските масиви за запечатани в множество хармонични пейзажи. С течение на времето художникът си изработва удивигелна изобразителна техника – прави акварелите си с едри мазки, аналогични на тези, с които си служат художниците, котато рисуват с маслени бои, иш това придава изклучително въздействащ вид на рисунките му изпълнени с акварел или смесена техника.

Руска Маринова, „Портрет“ (фрагмент), пастел, хартия, 34х32 см, 1946 г., естимейт €550, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Следващият изключитгелно ценен експонат, който показва галерия „Сезони“ е рисунка на Павел Францалийски, за когото П. Благоева споделя в текста на миникаталога, подготвен за тази изложба
„Макар и по-малко познат на любителите на изкуствотго днес, художникът усъвършенства акварела и зимните пейзажи. Цветовете в неговите творби са еталон за майсторство иш внимателно изучаване на природата(…). Доказателството за това е, че той е наречен от колегите си в родния Самоков, „белият акварелист“ – допълва изкуствоведката.

Петър Чуховски, „Композицишя“ (фрагмент), молив, хартия, 21х31 см, естимейт € 125, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Показването на подбрани имена, творили непрекъснато за дълъг период, както и рисунките на художници с най-различен натюрел, дават възможност на зрителите, посетили изложбата, не само да се насладят на красотата на натурата, придадена с изящен рисунък, но и да видят развитието и да преценят степента на нейното „разкрепостявана“ от края на ХІХ и началото на ХХ век до наши дни. Също така могат да видят и рисунка на Генко Генков за да го оценят не само като изключително своеобразен, но и като емел художник-портретист.

Димитър Казаков-Нерон, „Композиция“ (фрагмент), пастел, смесена техника, хартия, 72х50 см, естимейт € 1500, провенанс – колекцията на галерия „Сезони“
Галерия „Сезони“ ясно следва своята стратегия да привлича посетителите да се откъснат от задъханото ежедневие като се потопят във вълшебния свят на българската рисунка – едно от чудесните проявления на изобразителното изкуство.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед