Добре дошли в ArtGallery!

Blog Post

Картини на Рафаело Санцио от целия свят са събрани на мега изложба във Виена

Особеноста на този свръхгигантски проект е, че във виенският „Албертинум“ са изложени не само картини, но и рисунки от Рафаело Санцио – този колос на Италианското Възраждане (по материали на световния печат).

Човечността – това е най-поразителната черта, с която изкуствоведите определят основното в творчеството на Рафаел. На тази изложба освен самите платна могат да се видят и негови превъзходни рисунки

Човечността – това е най-поразителната черта, с която изкуствоведите определят основното в творчеството на Рафаел. На тази изложба освен самите платна могат да се видят и негови превъзходни рисунки

Не напразно наричат тази изложба „гигантски проект“ – потвърждение на този епитет са събраните във виенския музей „Албертинум“ 130 рисунки  на ренесансовия гений от целия свят – преди всичко тези от фонда на самия музей, след това тези от лондонския музей „Ашмолиан“ и от Лувъра, а също така са представени и 18 картини от музеите на Будапеща и Флоренция, Берлин и Ушингтън. Тази подробна география на съвкупността на експонатите показва събрани на едно място предварителните рисунки, наброски или ескизи към определени теми за картини или фрески, макар че някои от тях не присъстват физически в експозицията и тогова устроителите се се решили на стъпка без аналог в досегашната изложбена практика на музея – оригиналите за заменени с изключително точни висококачествени фотокопия.

Поради строгите изисквания например не е показана „Мадоната на зелен фон“, но любителите на живописта пък могат да се утешат с това, че е представен портретът на банкера Биндо Алтовити от фонда на вашингтонската Национална галерия. Историята на този портрет е интересна с това, че той някога е бил част от сбирката на Старата пинакотека в Мюнхен, но нейното ръководство е сметнало, че авторствоно невярно се приписва на Рафаел; сменили са я с друга картина, а портретът е започнал да „пътешества“ от една колекция към друга докато най-накрая попада във „Националната галерия“. Там е бил подложен на дълги и задълбочени експертизи и сега

вече е признат за оригинална работа на Рафаел.

На изложбата са представени и ескизите, направени към проекта за оформяне на Станците – 4 огромни зали (всъщност жилищните стаи на папа Юлий ІІ) защото той не е пожелал да обитава покоите на ненавиждания от него Александър ІV Борджия, които са му били отредени за живеене. Първоначално се е предполагало, че в обявения конкурс ще вземат участие няколко известни по това време майстори на четката като Лоренцо Лото и Антонио Баци. Папа Юлий ІІ дотолкова е харесал проекта на Рафаел, че му възлага цялостното изпълнение на поръчката. Така възникват композициите, известни днес като „Станци“, които олицетворяват за нас апотеоза на Високото Възраждане.

За да може публиката да си състави вярно мнение как са изглеждали стаите с размери по 48 кв. м всяка, с високи тавани и особени стенописи, кураторът на изложбата Ахим Гнан показва техни макети. Новото тук е добре забравеното старо. Тези макети не са нито електронни проекции, нито компютърни анимации, а обикновени картонени макети. Тази старомодност прекрасно се съчетава с рисунките и душевността на самия художник. Известно е например, че той не се е увличал от нови „съвременни и модерни“ нему технологии, подобно на Леонардо да Винчи, нито пък е бил завладян от различни „космологии“ като Микеланджело Буонароти.

Интимността, така необходима при показването на неговите рисунки, се постига още и с помощта на огромното количество „въздух“ и физическото пространство, което им е отделено. Трябва да се спомене и особеният дизайн  на 8-те големе зали, с боядисани в тъмносиньо и помпеанско червено стени, а също и възможността зрителят да остане насаме с експонатите рисунки – подобен разкош е рядък гост в такива проекти.

Слава богу, че за разлика от някои наши музейни работници и куратори (например СГХГ), тукашните не се борят с „донкишотовските вятърни мелници“ а разрешават, без да се използва фотосветкавица, да се снима всичко – без изключение!!! Като разберат това, българските зрители се чудят на кураторите от НХГ как можаха да уйдисат на акъла на испанците да забранят снимането на изложбата на (…) –  горките, те май ощте не осъзнатат, че на двора е ХХІ век, а не Ранното Средновековие и феодализма.

А защо е важна рисунката? Защото е свободна! А свободата подарява детайли. Всеки познава поне една картина на великия Рафаело. Ако не в оригинал, то в репродукция, но графиката, живата рисунка, оригиналната хартия са тези, които могат да преобърнат нашите представи за творчеството на великите майстори. Когато гледаш рисунките и ескизите на самия Рафаело, не само виждаш с очи, но и започваш да осъзнаваш с разум, колко голяма е пропастта между свободната – очарователно летяща – неангажирана рисунка и тази, отчитаща вкусовете на поръчващия. Особено когато пък имаш възможност да прехвърлиш и прекия мост между Възраждането и днешния ден.

Тогава онези, които поръчват картините, наистина са обичали Рафаел, смело може да се каже, че дори са го боготворили; малко хора в историята на изкуството са били така ласкаво възприемани и оценявани от меценати и власт и как той, макар че славата му е била заслужена, е дълеч от съвременните ни арт шушумиги, сътворени от новите пиар технологии по каноните на чалгаджийския вкус. Както днес, така и тогава, е имало не просто хора с пари, а такива, с наистина много пари – например и наследилия Юлий ІІ, папа Лъв Х, и свръхбогатия банкер Агостнино Фиджи, май са имали по-широк и добре оформен поглед от мнозина днешни.

Успехът, способен да размъти главата на много хора, е бил постоянен спътник в живота на Рафаело – като се започне от излагането на неговите първи картини в родната му Умбрия, до тези, завършили с римския апотеоз и определили в най-голяма степен художествената история на Вечния град и историята на Италианското Възраждане като цяло.

Като генерален извод от това, което зрителите могат да почувстват на тази изложба най-важното е, че изкуството винаги ще остане една от най-спорните и най-човешки дейности, които го осмислят и оставят на върха, класиран като „разумен човек“. Хубавото е, че изложбата влива в нас разум, бе да се страхува от когото или каквото и да е. (Превод и адаптация – д-р Юлиан Митев, изкуствовед)

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Related Posts

Премиера на моноспектакъла „Ерендира“ по Габриел Гарсия Маркес в The Art Foundation

„Тя е всичко от което човек има нужда. „Ерендираа“ е слънцето от пустинята, водата от

Открит ли е вторият познат на света портрет на Леонардо да Винчи?

Картина, изобразяваща брадат мъж е била намерена сред документи, съхранявани в замъка Уиндзор. Възхищението

„Море от любов“ – инсталация на Елизабет Талауер

„Море от любов” (Sea of love) е временна инсталация, разположена на едно от ключовите динамични места

Румъния и нейните най-красиви църкви във византийски стил

В северна Румъния, в район, известен исторически като Буковина, могат да бъда открити осем

Любопитният музей на чантите в Амстердам, Нидерландия

Интересният и нетипичен Музей на чантите, намиращ се в Амстердам, Нидерландия, е уникален музей,

Портрет на един художник
Портрет на един художник (Басейн с две фигури) стана най-скъпата картина с жив автор

На 15 ноември една от най-разпознаваемите и обичани творби на 20. век Портрет на

Портрет, създаден от алгоритъм на изкуствен интелект беше продаден за близо половин милион на търг от Christie’s

Портрет, създаден от алгоритъм на изкуствен интелект, вместо от художник, беше предложен за закупуване,

Националният музей на Швеция: модерен отново
Националният музей на Швеция: модерен отново

Когато Националният музей на Швеция е открит през 1866 г., той е един от

Слънчевият „Фестивал на слънчогледите“ в Зама, Япония

През 1994 г. една от най-добрите, качествени и легендарни български рок групи – „Остава“

burning man
Burning Man: Тържеството на Горящия Човек

Всяка година за няколко дни десетки хиляди хора се събират в пустинята Блек Рок

10-те най-красиви фестивала, посветени на цветя в света

Фестивали, свързани с цветята се организират и празнуват по целия свят и почти през

Храната като изкуство и протест – ресторантът Conflict Kitchen, който сервира само храна от държави в конфликт със САЩ

Разположен в Питсбърг, щата Пенсилвания, Conflict Kitchen е ресторант с храна за вкъщи, който

Мастаба: символ на безсмъртието или на преходността?

От древен Египет към модерен Лондон: какво ни казва Мастаба, най-новият шедьовър на Кристо

Архитектурната красота на най-високия мост в света – виадуктът Мийо във Франция

Виадуктът Мийо е впечатляващ и уникален мост, който се простира над долината на река

Марамади: Надпреварата с говеда, която фотографията превръща в зрелище

На ежегодния фестивал Марамади по време на седмиците след прибиране на реколтата в селата

Nuart Festival в Абърдийн преобрази шотландския град и духа му

През 2002 г. международна група от ентусиасти, свързани с уличното изкуство и електронната музика

AnimeS Expo 2018 – визии и звуци от Азия

Anime културата вече сто години вълнува малки и големи. Колоритната ѝ стилистика изградена от

‘Black and White' © Valentina Morrone, Italy, Shortlist, Open, Portraiture (Open competition), 2018 Sony World Photography Awards.
Страхотните фотографии от престижния конкурс Sony World Photography Awards

Рекорден брой фотографии бяха представени на поредното издание на ежегодния фотографски конкурс Sony World

Официалните, рисувани портрети на Барак и Мишел Обама

The Smithsonian’s National Portrait Gallery във Вашингтон, Съединените американски щати, създадена през 1962 г. от

Луис Басат представя „Колекция Басат. Съвременно изкуство в Испания“

Луис Басат, една от най-ярките креативни личности на нашето време, пристига в България за

"Тигърът"
„Тигърът“ и лудостта на любовта

Цели две февруарски представления „Тигърът“ генерира театрална магия на камерната сцена в Народен театър

Кристо и Жан-Клод с нова арт инсталация в Лондон

Големият творец с български произход Кристо ще главозамае света с поредната си арт инсталация,

Елбфилхармони – новата удивителна концертна зала в Хамбург

Преди повече от година – на 11 януари 2017 г. в Хамбург, Германия, бе

Изложба на фотографа Александър Сертев, който докосна балетните сърца

Мнозина не знаят, че авторът на най-известния плакат на Международния балетен конкурс във Варна

Първото събитие от празничния календар по случай 70-тата годишнина на НАТФИЗ

Тази седмица Учебеният драматичен театър на НАТФИЗ предтсавя първата си премиера за 2018 и

Вежди Рашидов: Обединяващото във всяко произведение е контактът с хората (интервю)

В навечерието на откриването на „Колекция Вежди Рашидов“ – един откровен разговор за изкуството

Модели в украшенията от колекцията Chaine d’Ancre Punk
Не са обикновени бижутери като други, а Hermes!

„Създаването на накити за Hermes – това е непрекъснат процес на еволюция“ – бе

Изводи и поуки от „Международното биенале на стъклото – 2017“

Тази година Международното биенале на стъклото, логично, на основата на натрупания опит в развитието

Филмът „6 и 1 наум“ може да бъде гледан безплатно

Българският пълнометражен приключенски филм „6 и 1 наум“ на режисьора и продуцент Лъчезар Петров

Огнен спектакъл пред Народния театър в София

Тази година патронният празник на нашата столица се празнува три дни – петък, събота

Млади зографи получиха своите награди в галерия „Академия“

Днес галерия „Академия“ бе отново изпълнена с детски глъч и смях Родители и техните чеда

Александър Колдер. Nemo's Pad (фрагмент). Фото Robert Abets
„Парижкото биенале на антиквариата“ става ежегоден „Салон на антиквариата“

 Многобройните скандали с парижките ювелири (и часовникари) се отразиха неблагоприятно на авторитета на Парижкото

Лятната Академия по изкуствата за деца завърши с удивителна за родителите им изложба-хепънинг

Всеки иска да бъде приятел с децата – НХА също. За това тя полага

Мат Деймън (в центъра)и негивия герой с умален ръст във филма-откритие „Смаляване на ръста“ (оригинално заглавие Downsizing), Photo: Black Bear Pictures
Киното, което ще (ни) покажат на фестивала във Венеция – градът на Свети Марко

Вече беше дадено началото на 74-тия пореден Международен филмов фест във Венеция. Ще видим

Боряна Венциславова
Боряна Венциславова: Ние сме част от колекция

На 13 септември в София се открива самостоятелна изложба на Боряна Венциславова, озаглавена „Ние

Част 2 :Изложбата „Енциклопедия на текстила“ в Ермитажа – разказ от древен Египет до днешния ден

Пресконференцията за изложбата Първата в ляво е Светлана Адаксина (с червения гердан), която е заместник

Част 1 :Изложбата „Енциклопедия на текстила“ в Ермитажа – разказ от древен Египет до днешния ден

„Платове, платове, платове; чужденци, чужденци, чужденци“ – това е първото нещо, което възниква като

Милосърдието- основна тема на тазгодишния Залцбургски фестивал

Милосърдие към какво и кого? Остава ли Залцбургският фестивал верен на себе си? Трябва ли и

Алхимия и фотография – как Калин Костов – Kalynsky скъсява разликата

Има ли връзка между алхимия и фотография? Какво прави Kalinsky в тази област? Защо

Александър Тишлер: Художникът и властта – очарованието на скритата съпротива

Възпоменателна изложба за Тишлер открива Пушкинският музeй Тя предлага нов и съвременен поглед за творчеството

Джани Версаче – модно дефиле и лекция в негова памет бяха показани в София

Хората, които следят постиженията на висшата мода и днес на са престанали да си

Comicpalooza – зашеметяващ водовъртеж от образи и цветове

От 12 до 14 май в Хюстън, Тексас се проведе десетото юбилейно издание на

Roadburn Festival

Roadburn Festival е международен фестивал на изкуствата, който се провежда всяка година през април