Изложбата на Мери Уолинг Блекбърн – Изводите от чаршафсоването на един таван
МЕРИ БЛЕКБЪРН се качва на тавана
Мери Блекбърн влиза с дрехите в басейна
Колко кратко може да е заглавието на една изложба?
Коя е най-високо разположената галерия в София?
„Мери Блекбърн се качи на тавана. Мери Блекбърн влиза в басейна“ – не, това не е начало на шпионски трилър, не е и грешка. Това си е самата истина и тези, които дойдоха на откриването на нейната изложба, можаха да се убедят в това. Мястото – кой може да предполага, че в идеалния център на София, има такива места, се намира на бул. “Цар Освободител“ 10, на 5-я етаж. Приятен асансьор от тези, разпространени в довоенна София, с тихо жужене ви издига на последния етаж. Виждате надписът на стената, който е кратък, но неясен и гласи: „Е% Mary Walling Blackburn“. По кратко заглавие от това „Е%“ до сега не бях срещал, но то и за Мери Блекбърн не бях чувал. Излязох от асансьора, влязох в някакви тесни ремонтирани тавански помещения.
Останах смаян като погледнах през прозореца – удивителна гледка да видиш покривите на София като на длан
Още по-удивително беше когато излязох на терасата на покрива, а там – басейн – размерите, определени така на око – дълбочина около 1,2 м, а дължината и ширината 2 на 3 метра. Пак казвам – на око, но впечатлява, оттам по стълби на втора тераса, от нея по непрекъснато вита тясна металическа стълбичка – на трета тераса. Тя е обзорна – като се завъртиш на 360 градуса от Витоша в далечината, до кубетата на Руската църква под погледа ти – красота. Чувството е като че ли си квадрокоптер, издигнал се над покривите. С това се опитваме да обясним загадката как Мери се качи на тавана и направи пърформанс в басейна.
А сега да се върнем в няколкото малки тавански – даже не знам как да ги нарека – вероятно най-добре е „стайчета“ и да разгледаме разположените в тях експонати, което отново е силно казано. Просто няколко чаршафа, да, да същите тия „хасе, американ“, което всяко семейство държи в скрина си. Та въпросните тия чаршафи отначало леко отблъскват, защото живопис по тях не, че няма, но е някакси разочароваща. Освен това чаршафите нито са прани, нито са гладени, а за колосване пък въобще да не говорим. Дисбалансът от това, което си видял като надпокривни урбанистични пейзажи и това, което претендира за художество, е огромен и трудно се запълва. Етикетчета няма, надписи, освен тия на стълбищната площадка също няма. Пардон, има още един, който те известява, че газираната вода е с цена 2 лв, бирата 3 лв, а виното, независимо с лайм и мента, или без тях – 4 лв. Така че, при тези цени, групата The Jaws, въпреки че бе излъчила представител, нямаше как да се разгърне.
Но ние се отвлякохме
Да се върнем на чаршафите – оказва се, че това което е допълнително изобразено върху тях води началото си от стара южноамериканска фолклорна традиция. Има си дори специално обозначение – „проповедническа диаграма“. Върху чаршафи (вероятно за по-лесно) свещениците са забождали с топлийки скици, диаграмии, схеми, картинки за да ги запомнят, а вероятно и осмислят по-леко, някак си така между другото, а по-късно да ги окачат на опънати въжета пред олтара или по дърветата в църковния двор, та по този начин проповедта им пред енориашите да стане по-лесна и нагледна. Оттук нататък подобни диаграми Блекбърн ни поднася като свое откритие. Те вече не са дело на безименни попчета от неизвестни провинции, а са натоварени с личната конотация на художничката, която се е постарала всичко това, да бъде поднесено доста усложонено.
Човек трябва да чете текстовете, а елиптичните изречения на английски език не са най-благодатното за четене нещо; трябва да вниква в схемите и да съпоставя връзките между обектите. Ако като зрител не може пълноценно да извършиш тази работа просто е удивляваш на качеството и размерите на старите чаршафи на найната фамилия, които художничката носи със себе си отвъд океана за да ги опъне на 5-я етаж на тавана на стара софийска кооперацияа. След дълго взиране в тъкани, материи и цветове разбираш, че те макар и семейно наследство, са антипатриархални, навремето нейните предци мирно са дремели под тях, докато сега тези предмети на домашния уют са анархистични, а днес вече – художествено оплескани – са станали и нефункционални. Изкуство отвсякъде, помощ – отникъде. Но и това не е всичко.
Част втора. Лекцията
След като зрителите, по-скоро онази баровска част от тях, утоли жаждата си – кой с вино с мента и лайм, кой с бира, започна предвидената в програмата лекция. Кураторката на тази изложба Лаури Птак (фондация „Генерален Арт“ от Новия Йорк) разказа за мястото и ролята на изкуството в съвременния живот, като разгърна пред любителите широката панарама на днешния му ден. За жалост, дори за подготвения слушател нейният високопрофесионализиран изкуствоведски американски „жаргон“ бе изключително труден за асимилиране. Аз с огромно напрежение успях да схвана, че е „за смъртта, за гроба“ на съвременното изкуство като такова. Диана Драганова – тук обръщаме внимание да не се бърка с нейната колежка Диана Драганова-Щир от НХГ – задаваше различни уточняващи въпроси, но разбирането на смисъла на казаното от това не ставаше по-лесен.
Част трета. Пърформансът
Мери смотà чаршафа, който висеше опънат на тераската. Преметна го през рамо. Обиколи през стаичките, след това излезе на другата част на терасата, влезе в басеина и разстла чаршафа на дъното му. Хвана микрофона и като започна да приказва в същото време извършваше своеобразен „ритуален танец“ по периферията на този чаршаф. Тук вече имаше превод на български на онова, което тя казваше, но далеч по-интересно беше да се наблюдават шаманските стойки, която сякаш танцуваше около проснатия в този мини басеин на покрива предмет на спалното бельо.
Макар и облечена с ефирна лятна рокличка, тя по-скоро приличаше на навлечен в ритуални одежди сибирски шаман, който извършва „камлание“ на духовете, а микрофонът беше нещо като вълшебен жезъл, който тя с ловкостта на придворен церемониалмайстор въртеше из ръцете си. Но като всяко хубаво нещо и това свърши. Зрителите изръкопляскаха, а аз, като си давам ясна сметка за този пърформативен жест, завършвам с три извода:
- Мястото на провеждане на тази изложба, лекция и пърформанс е много добро. По-знаково трудно би се намерило в цяла София. То изисква от организаторите на подобни прояви „непрестанна мисъл и бдение“ за неговото пълноценно овладяване и изпълване с активен живот, посветен на съвременното изкуство.
- Щом слагат цени на напитките, следващия път организаторите да поканят за участие и професионален барман, който да разгърне пълноценен мокър бюфет.
- Може би не е лошо да се организира и някакъв фен клуб, който в тази романтична обстановка да провежда редовни сбирки, посветени на различни клонове на днешното изкуство.
Общият извод – бях приятно удивен и заинтригуван. Очаквам с нетърпение следващата изложба, която ще се състои на това място.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед