Да създаваш архитектурни шедьоври с кибритени клечки
Патрик Актън е необикновен артист. Той е роден в Грийн Каунти, Айова и е израснал във фермата на семейството си близо до град Рипи. След като завършва Университета в Северна Айова през 1977 г., той се премества в Гладбрук, където за първи път започва да експеримента с кибритени клечки. Актън се занимава с това изкуство единствено като хоби, тъй като работи на пълен работен ден като професионален съветник по отношение на кариерното развитие близкия град Маршалтаун. Осъществяването на модели от кибритени клечки си остава единствено приятно занимание извън работно време, което той не спира страстно да развива. Занимание, което вероятно ще му донесе повече слава и известност, отколкото кариерата му в кариерното консултиране.
Актън се наслаждавал на работата с дърво, откакто бил дете. Когато бил на десет, баща му му купи нов велосипед. Той го използвал продължение само на две седмици, когато решил да демонстрира инженерна мисъл, подхождайки смело към новата придобивка – Патрик решава да разреже рамката и прикрепя към велосипеда си мотора от градинската косачка. По този начин Актън построил свой собствен електрически велосипед и без усилие щяла да се разхожда на моторизираото си колело над хълмовете на западната централна Айова.
Друго негово впечатляващо постижение от детските му години е построяването на напълно затворена дървена къщичка в двора на дома си
Къща, която била оборудвана със стъклени прозорци, вътрешно обзавеждане, печка за отопление, а отвън била свежо и красиво боядисана. Друг детски проект включвал спасяването на изоставен автомобил – Форд, модел Т, който Актън открил на поляна, на която пасяли местните крави. Той успял да доведе разпадащия се автомобил до пълното му възстановяване, което позволявало колата да бъде спокойно карана по пътищата.
През 1977 г., Патрик Актън завършва колеж и като типичен току-що завършил колежанин той не притежавал особено много – нямал собствени дървообработващи инструменти. Въпреки това Актън построил малък дървен модел на църква. Той използва базови инструменти като ножове, закупени в магазина за хранителни стоки, лепило, домакински нож и парче шкурка. По-късно той започнал да се концентрира върху работата си с кибритени клечки, поставяйки си все по-сложни предизвикателства като създаване на модел на пътнически кораб или умален модел на USS Constitution (Oще наричан „Старче с железни хълбоци“ (Old Ironsides) е най-старият ветроходен кораб в света, който се намира на вода и е в състояние да плава. Все още се числи в бойния състав на американския флот, след повече от 200 години служба.
Известен е и като „Old Ironsides“ („Старчето с железните хълбоци“, „Желязнобордното старче“ и т.н.). Този си прякор получава след като по време на Англо-американската война от 1812 – 1815 г. забелязват, че гюлетата на британския кораб HMS Guerriere отскачат от неговите бордове, които са направени от вирджински дъб.)
След почти десет години изграждане на модели и използване на повече от 100 000 кибритени клечки, на всяка, от които било нужно Актън да премахва главата, тъй като той имал нужда само от клечките, а не от фосфора
Актън се свързал с компанията Ohio Blue Tip Company, която произвеждала кибритените клечки и научил, че могат да бъдат закупени без наличието на фосфор върху тях. След това откритие, Актън започнал да работи много по-бързо, така че размерите на моделите му започнали да се увеличават от измервани в сантиметри до измервани в метри, а използваният брой кибритени клечки за всеки модел от стотици в хиляди.
Днес Патрик Актън е създал повече от 60 много подробни модела с кибритени клечки, като за всеки от тях са използвани между 400 000 и 600 000 кибритени клечки.
Актън обикновено работи върху няколко проекта едновременно като целта му е всяка година да започва поне по един нов модел
Наскоро Актън се оттегли от работата си като съветник по кариерно развитие и прие предложение от местна организация да работи на на пълно работно време за тях, започайки да изгражда модели за създаване на градски музей. Организацията вече е закупила повече от дузина от неговите произведения на изкуството. Един последните планирани проекти на Актън е да започне работа по първата идея на организацията – създаване на модел на новия Световен търговски център в Ню Йорк – проект, за който ще са нужни над четири милиона кибритени клечки.