Да превърнеш стара телефонна кабина в уютна публична библиотека
Култовите червени телефонни кабини, които всички познаваме, и които могат да бъдат открити в цяла Великобритания, започват постепенно да изчезват под натиска на модерните технологии, но благодарение на усилията на местни общности и British Telecom стотици от тях са били превърнати в малки и свежи библиотеки, а нима една стара телефонна кабина би могла да има по-подходящо продължение на живота си?
През 2002 г. по улиците на Великобритания е имало 92 000 телефонни кабини на British Telecom. Днес цифрата е намаляла с десетки хиляди, от които само няколко хиляди са традиционните червени телефонни кабини, превърнали се символ на страната. През последните 20 години компанията премахна хиляди от емблематични и забележителни телефонни кабини от всички краища на Великобритания, тъй като хората преминават изцяло към мобилни телефони и интернет.
Червената телефонна кабина е символ на британската култура от 20-те години на 20-ти век и общностите идват с иновативни приложения за тях, въпреки че вече нямат телефон вътре.
За много градове и села обаче телефонната кабина е важна част и елемент от исорията и идентичността на общността
Те са забележителности и важна част от средата и характера на всяко село, напомняйки на хората, живеещи там сега за отминалите технологии и колко важни са били те преди години. Много от по-малките градове и селца просто не искат да имат едно скучно и празно пространство, където някога е имало телефонна кабина. Много местни общности са се свързвали с British Telecom с молба да получат правото да задържат червените телефонни кутии, поради тяхната историческа и визуална привлекателност и стойност.
За да се спасят някои телефонните кабини, които в противен случай биха били премахнати и разрушени, през няколко години British Telecom стартира програма, наречена “Осинови павилион”. Програмата позволява на местните общности да използват изведени от експлоатация телефонни кутии в районите, в които живеят и да ги превърне в нещо друго.
Когато British Telecom получи заявка за смяна на собствеността от телекомуникационната компания към местните хора, телекомът единствено прекъсва сигнала и премахва телефона, но оставя кабината на място съвсем непокътната. От началото на програмата хиляди са кабинките, които British Telecom завещава на местните общности, които ги превръщат в художествени галерии, чайни и цветя, магазини за хранителни стоки и една от най-популярните идеи за използването на кабинките “втората употреба” е превръщането им в приятни библиотеки за свободна размяна на книги. Благотворителната организация Community Heartbeat Trust дори е инсталирала дефибрилатори в някои кутии, така че да имате възможност да спасите живота на някого, за когото всяка секунда може да ценна и да няма щастието да дочакат пристигането на линейката.
Повечето от тези иновативни библиотеки остават отключени. Всеки може да дойде и да вземе книга, която да чете, или да гледа DVD, но идеята и принципът са, че те трябва да бъдат заменени от друг артикул, като по този начин се запазва изначалното количество книги или филми, с които е започнал вторият живот на телефонната кабинка.
Самите книги, списания, DVD и други материали са дарени от местните хора.
Най-страхотно нещо в програмата Adopt A Kiosk ( “Осинови павилион”) е как малките и местни общности в страната са се включили. Червените телефонни кабина се превърнали във фокусна точка за всички видове дейности с реална стойност за местната общност. Със сигурност за British Telecom е повече от удовлетворяващо да виждат как техните стари и все по-рядко използвани телефонни кабини преживяват свой втори живот.
Освен като библиотеки British Telecom предлагат множество възможности за превръщането на вече неизползваните телефонни кабини в нов, работещ и смислен бизнес или инициатива. Компанията предлага стари, но реставрирани телефонни кабини, да се закупят, превръщайки се в страхотна украса на офиси на компании, заведения или дори частни домове. Сериозен интерес към старите телефонни кабини проявяват банките в страната, които ги виждат като особено полезни структури, които да подслонят банкоматите им. Кабините са красиви, семпли, стабилни и позволяват на клиента доза комфорт, която при класическото английско време е нужно на всеки, който трябва да спре посред нощ в средата на улицата, за да изтегли някоя и друга банкнота, за да плати последните изпити бири за вечерта.
Рекламните компании също виждат в старите телефонни кабини огромен потенциал, който би могъл да осигури видимост на рекламираните продукти, тъй като обикновено кабините се намират на изключително комуникативни места.
Adopt A Kiosk е кампания, която показва, че не винаги трябва да се откажем от всичко, с което разполагаме в пълния му смисъл, дори вече да не е технологично актуално.