Алхимия и фотография – как Калин Костов – Kalynsky скъсява разликата
Има ли връзка между алхимия и фотография? Какво прави Kalinsky в тази област? Защо трябва да си с очила, маска и ръкавици, щом искаш да проникнеш в тайните на старата фототехнология?
Когато се намираш в компания на запалени по историята и развитието на фотографията хора много често си затрупан с термини от рода на “талботипия”, “калотипия”, “бромойл”, “гуми-гути”, “цианотипия”. Бърза справка в Интернет ти дава сведения, че това са вече исторически отживели своето време сложни и скъпи фотографски технологии, които отдавна са излезли от употреба. В тази връзка, ако трябва да цитираме Петко Бочаров, няма как да избягаме от неговата култова фраза: “Да, ама не”. Да, технологиите може и да са стари; ама не – употребяват се и имат своите майстори дори и днес. В това, че историята на фотографията и нейният специален клон – екзотични исторически фотохимични технологии – са живи, интересни и плодотворни ни убеждава изложбата, на Калин Костов – Kalуnsky, наречена вероятно от куратора Калин Руйчев, „Светлина и Сребро“ (Light & Silver), която е и част от изложбите, проведени в София през „Месеца на фотографията“.
Гвоздеят на програмата тук се означава с термина „мокър колодиев процес“
Да, има и сух колодиев процес, но с него сега няма да се занимаваме. За да стане ясно каква е същността на онова, което е направил и резултатите, които ни представя Калин Костов – Kalуnsky, ще кажем, че той e усвоил мокрия колодиев процес, снимал е с оригинална оптика от онова време и представя удивителните резултати, получени от този експеримент и ако имахме музей на фотографията като хората, то след завършване на изложбата мястото на експонаните би било в този музей.
За да получи тия резултати, които виждаме изложени в помещенията на галерия Synthesis, фотографът би трябвало да има интуицията на златотърсач – за да запълни недостигащата отдавна изгубена информация; задълбочената подготовка и познанията на химик – за да може да се оправи със специалната посуда и опасни химикали; ловкостта на фокусник – за да може за броени минути, докато колодият е все още мокър, да извърши всички манипулации по приготвянето на светочувствителната смес и нанасянето и върху стъклена плочка, заснемането на човека, обекта или пейзажа и обработката на стъклената плака до видимо изображение. Калин Костов – Kalуnsky демонстрира всички тези качества, но не само. Освен това той организира изложба, която да демонстрира получените резултати с изключително високо качество, което ни позволява да преценим какво сме загубили и какво сме спечелили с днешната „светкавична“ електронна фотография.
Принудени сме да се спрем, макар и съвсем накратко върху това що е мокър колодиев процес
Фотографска технология, изобретена още в зората на фотографията от Фредерик Скот Арчър (Frederick Scott Archer; 1813, Хертфорд – 1857, Лондон), която включва приготвянето на светочувствителна смес и нейното равномерното нанасяне върху стъклена плоча с определени от фотоапарата, с който се снима, размери. Пластинката предварително се полира с разтвор от вода, спирт и тебешир, след което разномерно, със заливане, се покрива с емулсия, приготвена от смесването на 2% колодий (известен и като пироксилин) кадмиев бромид и калиев йодид. След това се чака пластинката да достигне полусухо състояние и се подлага на сенсибилизация (чувствителност към действието на светлина) в разтвор от сребърен нитрат. Този процес най-често се извършва за 4-5 минути в специална ваничка, където плочката се държи вертикално. Процесът се счита за успешно завършен, когато тя придобие млечнобял цвят.
Веднага след това с нея се зарежда фотоапаратът и се снима, а след това без прекъсване трябва да се осъществява и нейното проявяване в разтвор от железен сулфат, като за удобство при управляването на този процес в разтвора се добавят оцетна киселина и захар
След това полученото изображение се фиксира – през ХІХ век за фиксаж се е използвал цианкалий, който по-късно е заменен с натриев или амониев тиосулфат. Спираме с химията до тук. Ясно е вече за какъв труд става дума. В своя кратък текст към изложбата д-р Л. Караджова накратко споменава, че: „…използваният етер замайва, оцетната киселина изгаря, кадмиевият бромид е силен катцероген“. За да се предпази от тяхното негативно действие фотографът е принуден да използва предпазни очила, ръкавици и дихателна маска. Те са поставени в отделни малки витринки към изложбата, като най-необходимите атрибути, които човек трябва да ползва, когато иска да проникне в тайните на историческите фотографкски процеси.
Самата изложба се характеризира с това, че има два въвеждащи експоната – първият е кратко цветно съвременно видео, което дава представа за това как фотографът приготвя плаките, как снима, как ги обработва, докато стигне до желания резултат. Прави впечатление и това, че той се стреми до последно да е верен във всеки един детал при използването на колодиевия процес от химикалите, през размерите на стъклените плаки до обективите и рамкирането на получените експонати. Намерил е също така и подходящи атрибути – лула и цилиндър, с които да повиши автентичността на постигнатите резултати, така че дори в това да съумеем да направим аналогия между днешния ден и времето в което са живели и работили първооткривателите Фокс-Талбот и Манде-Дагер – да видим приликата, но да отчетем и разликата.
Във всяко отношение този хомолог на машината на времето за Калин Костов – Kalуnsky е успешен. Дори на символно ниво – в заглавието среброто, като символ на Луната ни отпраща към труда на алхимиците и тяхното желание да открият „философския камък“
Вторият въвеждащ експонат е автопортретът на фотографа, направен по този метод след това следва галерия от съвременни образи – приятели и колеги, които са застанали пред фотоапарата на автора за да бъдат увековечени от мокрия колодиев процес. Един от експонатите – счупена стъклена пластина намеква през какви експериментални трудности е преминал автора, педи да овладее тънкостите на процеса и да започнат да се появяват исканите резултати.
Изводът, който може да направим от изложбата е, че Калин Костов – Kalуnsky е открил своя „философски камък“ в алтернативната фотография и екзотичната днес технология, наречена „мокър колодиев процес“. Нека му пожелаем успех и в следващите експерименти.
д-р Юлиан Митев, изкуствовед